آیین‌نامه بافت فرسوده و محدوده بافت تاریخی نیازمند اصلاح است
آیین‌نامه بافت فرسوده و محدوده بافت تاریخی نیازمند اصلاح است

مسگری با ابراز نگرانی از بی‌توجهی به هسته مرکزی شهر قم گفت: باید آیین‌نامه بافت فرسوده و محدوده تاریخی هسته مرکزی شهر قم بازنگری شود تا شرایط اجتماعی این منطقه با بحران غیرقابل‌حل مواجه نشده است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، محمود مسگری با اشاره به‌روز شهرسازی و اهمیت توجه به این رشته اظهار داشت: شهرسازی فراتر از یک‌رشته تحصیلی و یک تخصص بوده و باید به آن به‌عنوان یک کلان رشته که با زندگی روزمره مردم ارتباط مستقیم دارد نگاه کنیم.
وی توجه به برنامه‌ریزی در حوزه شهرسازی را برای تصمیم گیران مهم خواند و افزود: با توسعه شهر و اضافه شدن سایت‌های مسکن ملی به محدوده شهرها باید شهر را مانند یک موجود زنده در حال رشد در نظر گرفت و برای تکامل آن شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را لحاظ کرد.
سخنگوی شورای شهر قم یکی از شاخص‌های قابل‌توجه در توسعه شهرها را اهمیت به سیما و منظر شهری دانست و تأکید کرد: باید در طراحی و تعیین ضوابط شهری در سیما منظر شهر و نماها به هویت و اصالت شهر توجه کنیم، موضوعی که مدت‌ها است در شهر قم بلاتکلیف رهاشده و شاهد ایجاد نماهای غریبه بافرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستیم.

محمود مسگری پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم
وی بی‌توجهی تصمیم گیران حوزه شهرسازی به موضوعات مختلفی مانند تراکم شهری را نگران‌کننده دانست و بیان کرد: کم‌ترین زیان در بی‌توجهی به تراکم شهری ایجاد ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی است که امروزه بیشتر شهرهای کشور به‌صورت بحرانی درگیر آن هستند.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر قم به مشکلات بافت فرسوده نیز اشاره و تصریح کرد: امروز هسته مرکزی شهر قم در حال خالی شدن از سکنه است درحالی‌که مهم‌ترین بخش شهر قم هسته مرکزی و پیرامون حرم مطهر است.
وی بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های بافت فرسوده و بافت تاریخی قم را لازم خواند و تأکید کرد: هسته مرکزی شهر یک ظرفیت بزرگ در حوزه فرهنگ، گردشگری و اقتصاد بوده درحالی‌که با بی‌توجهی به آن به یکی از چالش‌ و بحران¬های حوزه آسیب‌های اجتماعی تبدیل‌شده است.
مسگری اصلاح مشکلات حوزه شهرسازی را نیازمند اراده استان دانست و افزود: حل مشکلات نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها دارد و مدیریت شهری به‌تنهایی نمی‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند زیرا خارج از محدوده اختیارات شورا و شهرداری است.
وی در پایان تأکید کرد: شهرهایی مانند یزد، اصفهان، شیراز و تبریز عمده درآمد گردشگری خود را از محدوده بافت تاریخی شهر کسب می‌کنند درحالی‌که شهر قم از این فرصت محروم بوده و به آن توجه نمی‌شود.
انتهای پیام/