سرویس‌ مدارس در قم برچسب شناسایی دریافت می‌کنند
سرویس‌ مدارس در قم برچسب شناسایی دریافت می‌کنند

معاون سازمان تاکسیرانی استان قم گفت: همه رانندگان تأیید شده از طریق شرکت‌های ما برچسب دریافت می‌کنند و هر راننده‌ای موظف به نصب آن روی خودروی خود است، چنانچه برچسب نداشته باشد غیرمجاز محسوب می‌شود.

محسن ستوده در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با اشاره به سامانه سپند و وضعیت ثبت‌نامی‌ها گفت: سامانه سپند امسال اولین‌بار به واسطه‌ ثبت‌نام سرویس مدارس به روی اولیای دانش‌آموزان بازگشایی شد. این سامانه در دو مرحله از تاریخ ۱ خرداد الی ۱۵ تیر و مجدد از ۱۶ تیر لغایت ۱۰ شهریور باز شد.

ستوده افزود: ما ۱۱ شرکت مجاز معرفی کرده‌ایم. ما باید ۱۰ شهریور چیدمان سرویس‌ها را از طریق شرکت‌های حمل و نقل برنامه‌ریزی و انجام می‌دادیم. اما به درخواست برخی خانواده‌ها سامانه مجدد از تاریخ ۱۳ الی ۲۴ شهریور باز شد.

معاون سازمان تاکسیرانی استان قم درباره‌ تأمین تعداد سرویس مدارس بیان کرد: ما سال گذشته طبق آئین‌نامه‌ای که در سال ۸۷ به شهرداری‌ها ابلاغ شد، کلیه مدارسی که درخواست سرویس داشتند، باید به انجمن مدارس مراجعه می‌کردند و انجمن تصمیم‌گیری‌های لازم را اتخاذ می‌کرد؛ به تناسب ما از طریق شرکت‌های حمل و نقلی خود سرویس‌دهی می‌کردیم.

وی عنوان کرد: امسال با تغییر آئین‌نامه، مدارس اجازه‌ دخالت در روند سرویس مدارس را نداشتند و این مسئولیت برعهده‌ شهرداری‌ها بود. ما مطابق با ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، درحال چیدمان سرویس‌ها هستیم. تأمین خودروهای ما از طریق شرکت‌های حمل و نقلی انجام می‌شود. الحمدالله بحث تأمین سرویس‌ها درحال اجراست و مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

ستوده در پاسخ به این سوال که شرکت‌ها و رانندگان چه مواردی را باید طی کنند تا بتوانند مجوز سرویس مدارس را اخذ کنند، تصریح کرد: ما برای شرکت‌های تاکسیرانی پروانه‌ نمایندگی تعریف کرده‌ایم، چراکه باید طبق آن، اساس‌نامه‌ای تشکیل دهند تا طی مراحلی رتبه‌بندی شرکت‌ها اتفاق بیفتد و در بحث سرویس مدارس مشارکت داشته باشند.

معاون سازمان تاکسیرانی استان قم درباره‌ سرفصل‌های آئین‌نامه شرکت‌های تاکسیرانی گفت: رانندگان سرویس مدارس باید در داشتن مواردی ازجمله؛ گواهینامه رانندگی معتبر، ۳سال تاریخ صدور گواهینامه، گواهی سلامت جسمانی و روانی و گواهی عدم سوءپیشینه موثر کیفری، عدم محکومیت و محدودیت‌های رانندگی، دارا بودن گواهی معتبر عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان، تابعیت جمهوری اسلامی، معاینه فنی و بیمه‌نامه‌ی معتبر مورد تایید قرار بگیرند.

وی افزود: رانندگان پس از ارائه مدارک لازم و چیدمان سرویس تاییده دریافت می‌کنند، سپس یک برچسب و لیبل برای رانندگان صادر می‌شود. روی هر کدام از برچسب‌ها سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ قید شده است. علاوه بر آن یک [کیو آر کد] بر روی برچسب‌ها قرار گرفته شده که هر فردی بررسی کند می‌تواند مشخصات راننده را داشته باشد. این برچسب بر روی شیشه‌ی جلو به سمت شاگرد نصب می‌شود.

ستوده در پاسخ به این سوال که آیا ماشین‌های آزادبر می‌توانند سرویس مدارس باشند، اذعان کرد: خودروهای آزادبر تنها از طریق شرکت‌های ما می‌توانند سرویس مدارس باشند در غیر این صورت اصلا نمی‌توانند اقدام کنند، چنانچه اتفاقی رخ دهد خود آن‌ها باید پاسخگو باشند.

معاون سازمان تاکسیرانی استان قم بیان کرد: تمام رانندگان تأیید شده از طریق شرکت‌های ما برچسب دریافت می‌کنند. هر راننده‌ای موظف به نصب این برچسب بر روی خودرو خود است و چنانچه برچسب نداشته باشد غیر مجاز محسوب می‌شود. 

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/