رسالت مهم بانوان حوزوی در بیان آیت‌الله اعرافی
رسالت مهم بانوان حوزوی در بیان آیت‌الله اعرافی

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به رسالت های بانوان طلبه، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید، تقویت بن مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و … در حوزه‌های علمیه خواهران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد با تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) و گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۷۲ نهج البلاغه بعد از حمد و ثنای خداوند، حدود ۲۰ ویژگی را برای نبی مکرم اسلام(ص) بیان فرموده اند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در توضیح خطبه ۷۲ نهج البلاغه افزود: حضرت علی (ع) در این خطبه می فرمایند «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوکَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَی فِطْرَتِهَا شَقِیِّهَا وَ سَعِیدِهَا. اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِکَ وَ نَوَامِیَ بَرَکَاتِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ، الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ الدَّافِعِ جَیْشَاتِ الْأَبَاطِیلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِیلِ کَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِکَ مُسْتَوْفِزاً فِی مَرْضَاتِکَ غَیْرَ نَاکِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لَا وَاهٍ فِی عَزْمٍ، وَاعِیاً لِوَحْیِکَ حَافِظاً لِعَهْدِکَ مَاضِیاً عَلَی نَفَاذِ أَمْرِکَ حَتَّی أَوْرَی قَبَسَ الْقَابِسِ وَ أَضَاءَ الطَّرِیقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِیَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ الْفِتَنِ وَ الْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ الْأَعْلَامِ وَ نَیِّرَاتِ الْأَحْکَامِ، فَهُوَ أَمِینُکَ الْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِکَ الْمَخْزُونِ وَ شَهِیدُکَ یَوْمَ الدِّینِ وَ بَعِیثُکَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُکَ إِلَی الْخَلْقِ‏ / ای خداوند، ای گستراننده زمینها و ای نگه دارنده آسمانها و ای آنکه آفریننده دلهایی بر فطرت و جبلت آنها، چه آن دل که شقی بود و چه آن دل که سعید. شریفترین درودها و افزونترین برکات خود را بر بنده خود و پیامبر خود محمد (صلی الله علیه وآله) ارزانی دار. آنکه، خاتم پیامبران پیشین است و گشاینده درهای فرو بسته و آشکارکننده حق به نیروی حق و برهان. اوست که جوش و خروش هر باطلی را فرو نشانید و حمله و هجوم گمراهیها را در هم شکست. بار سنگین رسالت را بر خود هموار ساخت و، تا به مقصودش رساند، دلیرانه کوشید و به انجام رسانیدن فرمانهای تو قیام نمود و در جستن خشنودی تو درنگ نکرد و در هیچ اقدامی ترس و تأخیر نشان نداد و در هیچ عزم و آهنگی سستی ننمود. آنچه به او وحی کرده بودی، نیکو بگرفت و عهد و پیمان تو نگه داشت. اجرای فرمانهای تو را همواره مهیا بود، تا آن گاه که برای خواهندگان پرتو ایمان، چراغ دین خود برافروخت و راه گمشدگان در ظلمت شب را روشن ساخت و دلها به او هدایت یافتند، پس از آنکه به لجّه فتنه ها و گناهان گرفتار آمده بودند. او علمهای راه نماینده را بر افراشت و احکامی روشن و تابناک بیاورد. بار خدایا، محمد امین درستکار وحی توست، گنجور علم توست و در روز جزا از سوی تو شاهد و گواه است. از سوی تو به رسالت مبعوث شده و فرستاده توست بر آفریدگان تو.»

 مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: تمام رحمت الهی در سیمای پیامبر اعظم(ص) نمایان است اما آن جا هم که لازم بود برخورد شجاعانه داشتند. حضرت راه را به جوینندگان حق و حقیقت نشان دادند و همگان باید این مسیر را بپیمایند. 

آیت الله اعرافی در ادامه خطاب به اساتید و طلاب گفت: آن گاه که وارد حوزه شدیم دست بیعت به رسول خدا(ص) سپردیم و عهد کرده ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم و این میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است. 

وی با اشاره با اشاره به تاریخ حوزه های علمیه خواهران، بیان کرد: حوزه خوهران درخت تنومندی است که ریشه در تاریخ اسلام دارد و از زمان حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) پایه گذاری شده و حاصل آن تربیت بانوان عالمه و تاثیرگذار در تاریخ است. 

 آیت الله اعرافی افزود: پایه ریزی نوین حوزه خواهران به شکل نهادی، ساختاری، شبکه ای، منظومه ای حاصل قم متأخر است و از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب است. این نهاد تناور و اثرگذار و برآمده از فکر اصیل اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.

  رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: بحمدالله شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی در حوزه های خواهران و جامعه الزهرا(س) در عرصه های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و … هستیم. 

 آیت الله اعرافی با اشاره به رسالت های بانوان طلبه، تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید تقویت بن مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و … در حوزه‌های علمیه خواهران است. 

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به موضوع هویت حوزوی هم اشاره کرد و گفت: هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می کنیم و باید از این هویت اصیل صیانت کنیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مفهوم این هویت سازی، تعصبات فرقه‌ای و جدایی از جریان‌های علمی نیست، بیان کرد: ما به حوزه علمیه پیشرو، پیشگام و بهره‌مند از تجارت جدید و پاسخگوی نیازها و همراه با تحولات عصر معتقد هستیم اما اصالتی در این حوزه نهفته است که ما و شما برای تحیکم این هویت و فرهنگ بنیادین در درون ما و منظومه‌های کاری باید طرح داشته باشیم و تلاش کنیم.

وی گفت: حوزه علمیه خواهران مسیر رشد بسیار خوبی را پیموده و چهره‌های بزرگی را تربیت کرده است، اما همچنان به عزم قوی‌تر برای تربیت چهره‌های صاحبنظر و برجسته در قلمرد علوم اسلامی به ویژه در علوم پایه یعنی فلسفه و کلام، فقه و اصول و قرآن و حدیث نیاز داریم. بنابراین از حوزه علمیه خواهران انتظار می‌رود در تداوم مسیر رشدی که پیموده است، در قلمرو تحقیق و پژوهش و تولیدات علمی باز هم گام‌های بزرگی بردارد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران دستاوردهای بسیار خوبی دارد اما این مسیر نیاز به شتاب روزافزودن دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر لزوم حضور اثرگذار حوزه‌های علمیه خواهران در گفتمان‌های علمی کشور و جهان، گفت: کنشگری عالمانه، ژرف و گسترده در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و عمق مسائل معرفتی کشور مورد انتظار است.

وی تقویت بعد بین المللی حوزه‌های علمیه خواهران را ضروری دانست و افزود: ما هیچ حرکتی را نمی‌توانیم جدای از یک نگاه بین المللی انجام دهیم. خوشبختانه در این زمینه سوابق خوبی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی گفت: از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش مؤثر زن و خانواده را ارائه دهند. حتماً حوزه علمیه خواهران می‌تواند در اینجا پیشگام باشد، منتهی همه اینها نیازمند داشتن نگاه‌های کلان، راهبردی و جامع، تقویت ارتباطات و عزم و اراده طلاب بر تحصیل عمیق با بهره گیری از سنن و آداب خوب حوزه و روش‌های جدید است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/