تنش در شورای شهر قم به دلیل خانواده شهردار
تنش در شورای شهر قم به دلیل خانواده شهردار

موضوع سکونت داشتن یا نداشتن خانواده شهردار قم در این شهر، مساله‌ای بود که امروز جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم را با تنش مواجه کرد و از رسمیت انداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، در حالی یکصد و سی هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم امروز به ریاست روح الله امراللهی برگزار شد که در خلال بررسی طرح سوال از شهردار به خاطر سکونت نداشتن خانواده وی در محدوده شهر قم به استناد ماده ۵ آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار موضوع مصوبه شماره ۱۳۰۷۳۰/ت۵۴۱۵۳هـ ـ ۱۳۹۷/۱۰/۴ هیأت وزیران، فضای جلسه به تنش و چالش بین اعضا تبدیل شد و در نهایت با ترک جلسه توسط ۵ عضو، جلسه از رسمیت افتاد و طرح سوال از شهردار برای دومین جلسه متوالی بدون نتیجه، باقی ماند.

سوال از شهردار قم به خاطر سکونت نداشتن خانواده وی در قم، طرحی بود که توسط شش نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم شامل محمود مسگری، مصطفی ملایی، مرتضی استقامت، سیدمحمدحسین دهناد، حسین صابری و معصومه آمره، اعلام وصول شده بود.

در مقابل ۶ نفر از اعضای دیگر شورای شهر طرح و رسیدگی به این موضوع در جلسه امروز را غیرقانونی قلمداد کرده و معتقدند بودند که این طرح بدون طی کردن تشریفات قانونی و اداری به صحن شورا رسیده و علاوه بر آن بخاطر برخی ملاحظات سیاسی و فرهنگی حاکم بر قم، در شرایط کنونی قابل طرح و رسیدگی است.

این جلسه در حالی با تنش و گاهی جدال بین اعضای موافق و مخالف برگزار شد که در نهایت با ترک جلسه توسط حسن طلایی، محسن محرری، مجتبی سبحانی ثابت، ماشااله سعاتمند و مجید اخوان از رسمیت افتاد.

مصطفی ملایی؛ عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر قم در خصوص طرح سوال از شهردار قم، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سکونت نداشتن خانواده شهردار در محدوده شهر قم احراز شده و وی شرایط لازم برای ادامه تصدی این سمت را ندارد.

مجید اخوان؛ عضو شورای شهر قم با مخالفت با طرح سوال از شهردار، بیان کرد: خانواده شهردار قم از ابتدا ساکن قم نبوده و این که برخی از اعضا پس از ۹ سال به این موضوع پرداخته‌اند، جای سوال و تعجب دارد.

وی تصریح کرد: جوانب قانونی سوال از شهردار بدون طی شدن تشریفات قانونی آن در کمیسیون‌های تخصصی و طرح آن در جلسه رسمی و علنی، رویه درستی نیست.

اخوان گفت: مردم قم از عملکرد شهردار رضایت دارند و معتقدیم در فاصله اندک تا پایان عمر شورا ادامه حضور شهردار به نفع شهر است.

محسن محرری؛ رئیس پیشین و عضو کنونی شورای شهر قم و دیگر مخالف طرح سوال از شهردار نیز بیان کرد: طرح سوال از شهردار قم بخاطر عدم سکونت خانواده وی در شهر محل خدمت، از نظر تشریفات و روال اداری غیرقانونی است و مصداقی از تخلف است.

محرری ادامه داد: این طرح از نظر قانونی قابل رسیدگی در جلسه رسمی و علنی نیست ؛ فرایند این موضوع باید به ترتیب از رهگذر تذکر، سوال و در نهایت استیضاح دنبال شود که موضوع تذکر در این بین انجام نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم قم از عملکرد شهردار رضایت دارند و بنده امروز از رییس شورای شهر تعجب می کنم که شما چگونه در حالی که تا چند ماه قبل حامی شهردار بودید، اما امروز به یکباره و تحت تاثیر یک فضای نادرست، از حامیان طرح اینگونه مباحث هستید.

محرری خاطرنشان کرد: تغییر شهردار قم در فاصله کمتر از یک سال به پایان عمر شورای ششم، درست نبوده و به نفع شهر قم نیست.

حسن طلایی عضو شورای شهر قم نیز بیان کرد: بنده متاسفم که برخی از اعضای شورای شهر قم پس از ۱۰ سال به فکر سوال از شهردار بخاطر عدم سکونت خانواده وی از شهردار افتاده اند.

وی ادامه داد: خانه شخصی شهردار قم در خیابان باجک«۱۹» دی است و وی در شهر قم نیز منزل شخصی دارد.

نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم نیز بیان کرد: شهردار ساکن قم است و خانواده وی نیز به منزل شخصی ایشان رفت و آمد دارند.

نیازمند عنوان کرد: در سال پایانی شورای شهر به جای پرداختن به مباحث حاشیه‌ ای به فکر خدمت به مردم باشیم.

به گفته وی، همه اعضای شورای شهر قم در زمان انتخاب شهردار کنونی قم از این مسأله که برخی از فرزندان شهردار در خارج از کشور حضور دارند، اطلاع داشتند و با علم بر این موضوع به وی رای مثبت دادند.

نیازمند ادامه داد: با ارتباطی که با گروه‌های مختلف مردم دارم می‌توانم ادعا کنم که بیشتر مردم قم از عملکرد شهردار رضایت دارند.

روح الله امرالهی؛ رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه گفت: طرح سوال از شهردار قم، در جلسه قبلی برای بررسی بیشتر از دستور خارج شد و مطرح شدن این طرح در جلسه امروز کاملآ طبق روال و تشریفات اداری بوده است.

وی ادامه داد: از شهردار قم برای حضور در جلسه امروز دعوت به عمل آمده و وی باید در جلسه رسمی و علنی پاسخگوی اعضا باشد و طرح کنندگان سوال از شهردار نیز باید مستندات خود را ارائه کنند.

امراللهی گفت: نظر نهایی شورای شهر قم در خصوص عدم سکونت شهردار در قم برای تعیین تکلیف باید به مرجع صدور حکم«وزارت کشور» ارسال شود.

رییس شورای شهر قم ابراز کرد: سوال از شهردار قم بخاطر حواشی که در روزهای گذشته داشته در شرایط کنونی به نفع شهر است و باید یکبار برای همیشه تعیین تکلیف و پرونده آن بسته شود.

حسین صابری؛ نایب رییس شورای اسلامی شهر قم نیز با قدردانی از خدمات حدود ۱۰ ساله شهرداری قم، خاطرنشان کرد: مسأله ضرورت سکونت خانواده شهردار شامل خانواده و فرزندان تحت تکفل در محل خدمت از سال ۹۸ مصوب وزارت کشور و هیات وزیران شده و شورای قبلی باید پاسخگوی عدم نظارت خود در این رابطه باشد.

وی بیان کرد: عدم سکونت خانواده شهردار قم در این شهر از نظر قانونی ایراد دارد و نباید به بهانه نزدیکی به پایان عمر شورای ششم نسبت به این بند مهم قانونی بی‌تفاوت باشیم.

صابری ادامه داد: مستندات موجود نشان می‌دهد که ادامه تصدی جایگاه شهردار قم بخاطر عدم سکونت خانواده وی در این شهر، برخلاف قانون است.

محمود مسگری؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه بسیاری از مردم قم از عملکرد شهردار قم ناراضی هستند، گفت: عملکرد شهردار قم در حوزه پارکینگ و مباحث فرهنگی رضایت بخش نیست.

وی افزود: بنده در سال ۹۴ به شهردار قم رای دادم و از عملکرد شش ساله اول آن نیز رضایت دارم اما ادامه حضور وی در شهرداری قم به منفعت شهر نیست.

مسگری گفت: عدم حضور شهردار قم در جلسات رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم بی احترامی به مردم و همچنین حامیان شهردار در شورای شهر است.

معصومه آمره؛ عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه گفت: شهردار قم طی دو هفته گذشته باوجود دعوت رسمی، در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم حضور نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه سوال از شهردار جز وظایف نظارتی شورای شهر و ارتباطی با مباحث سیاسی و دیگر ندارد، گفت: مشخص نیست چرا برخی از افراد با هرگونه سوال و تحقیق و تفحص از شهردار مقاومت می کنند.

محمدحسین دهناد؛ عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، گفت: در شورای شهر و شهرداری قم فضایی ایجاد شده که ورود به حوزه نظارتی مانند تحقیق و تفحص و غیره با حاشیه‌هایی همراه می‌شود که در شهرهای دیگر عادی است.

وی خاطرنشان کرد: بنده با اعتقاد قلبی و تحقیق و علم معتقدم که ادامه حضور شهردار قم به منفعت شهر و مردم نیست.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: با تقویت بعد نظارتی شورا که در قانون به آنها تصریح شده، سوال از شهردار و اموری از این دست باید در یک روال بدون حواشی کنونی انجام بگیرد.

گفتنی است با ترک ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم جلسه امروز از رسمیت افتاد و رای گیری در خصوص سوال از شهردار در فضایی که از نظر قانون غیر رسمی بود انجام گرفت .

انتهای پیام/