بیعتی تا همیشه_نُه| عهد منتظران برای خودسازی و جامعه‌سازی
بیعتی تا همیشه_نُه| عهد منتظران برای خودسازی و جامعه‌سازی

حجت الاسلام محمد صبوحی پژوهشگر و استاد مرکز تخصصی مهدویت در یادداشتی به موضوع “عهد استوار منتظران امام زمان(عج) برای خودسازی و جامعه سازی” پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، به مناسب نهم ربیع الاول آغاز امامت امام زمان(عج) در سلسله یادداشت‌هایی به قلم متخصصان و اساتید حوزه و دانشگاه در خبرگزاری تسنیم به تبیین ابعاد مختلف نهم ربیع الاول و وظایف منتظران در دوران غیبت پرداختیم.

 در روزهای گذشته هشت یادداشت با عنوان “چگونه با امام زمان(عج) بیعت کنیم؟”، “معنای لغوی و مفهومی عهد و بیعت با امام”، “وفای به عهد و پیمان با ولی خدا”، “وظیفه سنگین جبهه حق در دوران غیبت”، “خوانشی از عهد، عقد و بیع با امام مهدی”، “نصرت و یاری امام مهدی(عج) در عصر غیبت”، “نهم ربیع‌الاول عید غدیر دوم است” و “بشریت و جهان، نیازمند گفتمان صحیح مهدویت” در خبرگزاری تسنیم منتشر شد و امروز مطلب نهم را منتشر خواهیم کرد.

یادداشت نهم: عهد استوار منتظران امام زمان(عج) برای خودسازی و جامعه‌سازی

هر سال روز نهم ربیع‌الاول روز تجدید عهد با امام زمان(ع)، دلهای همه منتظران حضرت در هر کجا که هستند به صورت خاص متوجه و متوسل به آن حضرت است. شایسته است در یک‌چنین روزی ما میزان تعهد خودمان را با عهدی که با حضرت بستیم‌ مرور کنیم.

بنا به فرموده امام هشتم(ع)، الامام کالشمس الطالعه المجلله نورها للعالم؛ یعنی امام مانند خورشید تابانی است که نورش همه جا را فرا گرفته همانطوری که زندگی تمام موجودات بستگی به نور خورشید دارد، همه عالم هم از کنار سفره آن حضرت بهره مند می‌شوند و واسطه فیض الهی اوست.

اما میزان استفاده همه از این نور یکسان نیست. عده ای بین خودشان و آن نور درخشان مانع ایجاد می‌کنند و به همین خاطر در ظلمات و تاریکی می‌مانند به قول مولای رومی‌:” هر دو گون زنبور خوردند از محل لیک شد زان نیش و دیگر شد عسل”. در دوران سخت غیبت حضرت، منتظران واقعی او که با اعتقاد راسخ و با سلوک‌عملی و اخلاقی خودشان در این قافله نور قرار‌ می‌گیرند‌ به احدی الحسنیین می‌رسند چرا که یا ظهور آن حضرت را درک‌ می‌کنند و در کنار آن حضرت خواهند بود یا اگر زمان ظهور را درک نکردند در روایات زیادی است به منزله کسانی هستند که همراه و در خیمه آن حضرت جهاد می‌کنند. 

حالا به جهت اهمیت این روز و اهمیت بیعت آن حضرت چند نکته وجود دارد.

طبق فرموده قرآن کریم‌که اطیعوالله اطیعوالرسول، و اولی الامر منکم، اطاعت پیامبر(ص) و جانشینان او که خداوند آنها را انتخاب کرده مانند اطاعت خداوند بر همه مردم واجب است.

حال سوال پیش می‌آید که اگر‌ اطاعت واجب است دیگر بیعت چه معنایی دارد؟ چرا پیامبر گاهی از یارانش بیعت می‌گیرد مانند بیعت رضوان؟ بیعت با اهل مکه؟ این نوع بیعت‌ها تاکید بر وفاداری است به ویژه در شرایط سخت که میزان وفاداری آنها مشخص شود. درمورد امام عصر(ع) هم دوران سخت غیبت این عهد و بیعت ما تاکید بر وفاداری ماست.

همانطود که در سوره فتح خداوند بیعت با پیامبر را بیعت با خود میخواند‌ ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله، بیعت با امام زمان (ع) که جانشین رسول خدا و آخرین ذخیره عالم هستی است بیعت با خداست و کسی که با خدا بیعت می‌کند همیشه تحت‌ توجهات و عنایات ویژه خداوند قرار می‌گیرد چراکه یدالله فوق ایدیهم. باید توجه کنیم با چه کسی بیعت می‌کنیم.

 وقتی در دعای عهد می‌خوانیم اللهم إنی أجدد له فی صبیحه یومی هذا وما عشت من أیامی عهدا وعقدا وبیعه له فی عنقی‌،‌ یعنی با کسی داری بیعت می‌کنی‌که زمانی می‌رسد که امام باقر(ع) فرمود: نخستین کسی که با امام بعد از ظهور بیعت می‌کند جبرئیل امین است و بعد ۳۱۳ نفر یاران‌ ویژه حضرت و دیگر یاران‌. یعنی با بیعت با امام عصر (ع) شما با کسی بیعت میکنی که زمانی‌می‌رسد که جلودار این‌بیعت جبرئیل امین است. آری حکومتی که عیسی بن مریم برای یاری آن حضرت می آید برای چنین حکومتی وقتی با آن حضرت بیعت می‌کنی در چنین کاروان نور خود را قرار می‌دهی.

این‌بیعت عهد عقد به چه معنایی است؟ بیعت‌ ریشه اش از بیع به معنای فروختن کالا است کسی که با امام عصر(عج) بیعت می‌کند گویا مال و جان‌ خود را برای اهداف آن حضرت در معرض بیع و فروش قرار می‌دهد و بعد هم عهد می‌بندد با امام عصر. عهدی که نه مدت دارد و نه برگشت پذیر است. عهد می‌بندم هیچ وقت از آن روی گردان نمی‌شوم و برای همیشه با آن‌حضرت عهد میبندم که متعهد باشم. عقد در لغت به معنای گره زدن است، وقتی عهد بستی آن را با نوشتن چیزی محکمش‌‌می‌کنی، همانطور که گره را محکم می‌بندند شما هم عهدتان تبدیل به عقدی می‌شود که محکم و استوار روی آن بمانید.

مفاد این عهد چیست؟ ویژگی‌هایی که در دعای عهد آمده است، ۸ ویژگی که باید گفت این ویژگی یاران امام عصر(ع) است، کسانی که بر این‌ تعهداشان باقی‌‌ می‌مانند. اللهم الجعلنی من انصاره، خدایا ما را از انصار آن‌حضرت قرار بده یعنی اولین ویژگی همانطور که در دعای امام عصر(ع) می‌گوییم نصرتی لکم موده، تمام‌فعالیت ما باید به نحوی باشد که در خدمت اهداف امام زمان و رویارویی با دشمنان آن حضرت باشد، آماده جهاد و نصرت آن‌ حضرت. و اعوانه، اعوان یعنی غیر از اینکه ما آمادگی جهاد داشته باشیم در هر کاری که می‌توان امام را کمک کنیم و کنار حضرت قرار گیریم. و ذابین عنه، ذاب یعنی کسی که تا پای جان کمک می‌کند. امام‌حسین(ع) فرمود:  هل مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ؟»،

کسانی که حاضرند تا پای جانشان از امام حسین(ع) دفاع کنند کجا هستند؟ امروز هم چه کسانی آماده‌اند تا پای جان در کنار امام عصر(ع)‌قرار گیرند.

الْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ، کسانی که در برابر برآورده کردن حاجات امام‌زمان(ع) مسارعین هستند و دست به دست نمی‌کنند و حرکت سریع دارند.

 حال باید ببینیم‌ حاجات امام زمان(عج) چیست؟ مهمترین حاجت امام این است که می‌خواهد حکومت حق تشکیل دهد و لازمه حکومت تشکیل حلقه صالحان است. یعنی منتظران امام زمان(ع)‌ باید عهد ببندند با آن حضرت که هم خودسازی داشته باشند و هم جامعه سازی، آن‌هم‌ در همه جهات هم خودشان را آماده کنند و هم دیگران را‌.

می‌بینیم که رهبر انقلاب در بیانیه گام‌ دوم‌ انقلاب اسلامی، آمادگی جامعه را در تمام ابعاد تاکید می‌کند‌، هم در سبک زندگی در عدالت و مبارزه با فساد در اقتصاد و عزت ملی و مرزبندی با دشمن و هم در معنویت و اخلاق. یعنی جامعه اسلامی و مهدوی که نظام‌ اسلامی ما جلوه ای از آن جامعه مهدوی است و زمینه ساز آن‌حکومت است باید از همه جهات آمادگی داشته باشد.

ما از خداوند می‌خواهیم‌ که ما را جزو کسانی قرار دهد که آنچه امام عصر(عج) امر می‌کند به صورت دقیق اوامر آن حضرت را اطاعت کنیم. دفاع کنیم از حضرت آن‌ هم‌ دفاعی که سپر بلای امام زمان باشیم نه اینکه همه جا بخواهیم‌ حضرت را سپر خود قرار دهیم. در اراده ولی خدا بشتابیم و در آنچه که حضرت می‌خواهد جزو کسانی باشیم که با شتاب حرکت کنیم. در یاری حضرت از دیگران پیشی بگیریم. وَالْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛. تا این تو فیق را پیدا کنیم در رکاب آن حضرت به شهادت برسیم.

نویسنده: حجت الاسلام محمد صبوحی استاد مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه و دانشگاه 

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/