باز طراحی نظام آموزشی یکی از ملزومات تحول در علوم اسلامی
باز طراحی نظام آموزشی یکی از ملزومات تحول در علوم اسلامی

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: باز طراحی نظام آموزشی یکی از ملزومات تحول در علوم اسلامی است و موسسه امام خمینی(ره) در این زمینه نیز اقدامات قابل توجهی را به منصه ظهور رسانده و همچنین در دست اقدام دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ موسسه که امروز با حضور آیت‌الله اعرافی در سالن اجتماعات این نهاد علمی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تحول در علوم اسلامی را محقق شده نمی‌دانند و تاکید دارند که باید در زمانی مشخص، تحولات در علوم اسلامی را شاهد باشیم.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) باز طراحی نظام آموزشی را یکی از ملزومات تحول در علوم اسلامی عنوان کرد و افزود: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این زمینه نیز اقدامات قابل توجهی را به منصه ظهور رسانده و برنامه‌های مختلفی در دست اقدام دارد.

وی افزود: برای تحول در علوم انسانی و اسلامی نیاز به انجام مقدمات لازم است که یکی از آنها تربیت شاگردان است که خوشبختانه موسسه امام خمینی(ره) در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام داده است.

اسدی تصریح کرد: ۶۰ اقدام جدید آموزشی در این موسسه در سال تحصیلی گذشته انجام شده که شناسایی موانع و تلاش برای برطرف نمودن آنها از جمله این اقدام‌ها است.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  بررسی روزآمدسازی و تقویت علمی گروه‌ها و استادان را از دیگر اقدام‌های صورت گرفته‌ خواند و افزود: در این زمینه ۶ اقدام مهم انجام شده‌ است.

وی تقویت فقه‌ و اصول را از دیگر کارهای انجام شده ذکر کرد و گفت: سعی شده تا تغییر لازم را انجام دهیم، اکنون گفتمان آن به خوبی به وجود آمده است.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با بیان این مطلب که برای گسترش همکاری‌های‌مان با حوزه علمیه تلاش زیادی انجام شده است، اضافه کرد: در راستای تقویت فقه و اصول، هشت کار مهم انجام شد، بر اساس نظر کارشناسان به این نکته مهم پی‌برده‌ایم که اسلامی‌سازی علوم‌انسانی باید با روش اجتهاد محقق شود.

اسدی افزایش رسیدگی و نظارت بر دانش‌پژوهان را یکی از خدمات معاونت آموزشی این موسسه دانست و گفت: هشت اقدام نیز در این خصوص انجام گرفت.

وی جذب و حمایت از نخبگان را به عنوان یکی دیگر از اقدام های انجام شده برشمرد و گفت: ۶ اقدام هم در این رابطه انجام شد همچنین افزایش استانداردها، اثربخشی و بهره‌وری نیز از جمله دیگر کارها بود که تقریبا هفت مورد اقدام را در این زمینه شاهد بودیم.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بخشی از کارهای انجام شده نیز شامل اقدام‌های پشتیبانی، حمایتی، خدمات عمومی، مسئله فرآیندسازی و تسهیل امور آموزشی بود که سعی کردیم، ارتقا دهیم.

اسدی با بیان اینکه در سال تحصیلی قبل، ۵۲ نفر در مقطع کارشناسی موسسه آموزشی امام فارغ‌التحصیل شدند، گفت: در قسمت نیمه حضوری مقطع کارشناسی نیز ۱۰ نفر تحصیل خود را به پایان رساندند.

وی با اشاره به ۲۱ فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷ فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری بیان کرد: در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد، در پنج رشته پذیرش داشته‌ایم که در حال حاضر تحصیل‌شان را شروع کرده‌اند.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: پذیرش ما در مقطع کارشناسی شامل ۱۳ رشته حضوری و سه رشته نیمه‌حضوری است.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: امسال در مقطع دکتری نیز در ۲ رشته پذیرش داریم، که کار خود را با قوت آغاز می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/