جزئیات برنامه نظام جدید درسی حوزه‌های علمیه اعلام شد
جزئیات برنامه نظام جدید درسی حوزه‌های علمیه اعلام شد

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور جزئیات نظام جدید درسی حوزه‌های علمیه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد امروز، دوشنبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: در برنامه جدید آموزشی حوزه که به آن نظام جدید گفته می‌شود، هدف‌گذاری انجام شده و کتاب‌ها دارای پرسش و طرح درس است.

 وی افزود: برای برنامه جدید آموزشی حوزه، نظرها و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما، استادان، طلاب و کارشناسان آموزش ملاحظه شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: بیش از ۱۰ سال پیش برنامه جدید آموزشی نوشته شد که روی این برنامه ۲۰ سال مطالعه و بررسی صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: برنامه جدید آموزشی حوزه با توجه به نیازهای زمان و مسائل پیش‌آمده جدید در سطح ۱ پی‌ریزی شد که البته پس از آن ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد اضافه کرد: برنامه جدید آموزشی حوزه، قرآن‌محور، حدیث‌محور و کتاب‌ها و منابع درسی نیز بر اساس حرکت و سیر از اجمال به تفصیل به‌صورت پلکانی بر پایه تدوین سرفصل‌ها نوشته شده است.

وی گفت: کتاب‌های حوزوی پیش از این فاقد سرفصل بودند، اما اکنون چینش موضوع‌ها بر اساس نیاز و سطح مخاطب می‌باشد، یعنی در این کتاب‌ها و منابع سطح سیکل از سطح دانشجو هم از لحاظ حجم درس‌ها، ساعات و هم از نظر منابع، متفاوت دیده شده‌اند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: دروس اختصاصی و حجم درس‌ها در برنامه آموزشی جدید حوزه متناسب‌سازی و در دوره‌های ۵ و ۶ ساله تدوین شده است.

وی با تأکید بر لزوم فراگیری برنامه آموزشی جدید، یادآور شد: درخت‌واره دانشی حوزه نیز که برای آن حدود ۴۰۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده بر اساس این برنامه پی‌ریزی شده است.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد ادامه داد: تمام سرفصل‌ها و عناوین اصلی درخت‌واره دانشی حوزه‌های علمیه به تصویب رسیده است که ۱۷۰ سرفصل آن شامل رشته، گرایش و رویکرد در سه مقطع سطوح ۲، ۳ و ۴ تدوین و در دست اجرا و بقیه نیز در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای اجراست.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/+