کمبود ۳۱۵ هزارمتری سرانه فضای آموزشی نیازمند کمک استان و مدیریت شهری است
کمبود ۳۱۵ هزارمتری سرانه فضای آموزشی نیازمند کمک استان و مدیریت شهری است

رحیمی با اشاره به چالش‌های کمبود فضای آموزشی در استان گفت: استان قم با ۳۱۵ هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی مواجه است که امیدواریم با کمک مدیریت استان و مدیریت شهری این کمبود جبران شود، در برنامه توسعه هفتم برنامه‌ریزی خوبی برای نخستین‌بار انجام شده و جایگاه خوبی برای آموزش و پرورش دیده شده و امیدواریم اجرایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، علیرضا رحیمی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بر همکاری و هم‌افزایی بین نهادها تأکید کرد و اظهار داشت: ابتدا باید از همکاری که بین مدیریت شهری و آموزش و پرورش ایجاد شده تشکر می‌کنم.

وی تعداد دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را ۳۰۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: به طور میانگین در چند سال گذشته سالی ۱۰ هزار نفر به دانش‌آموزان ما اضافه می‌شوند که در قالب ۱۶۰۰ مدرسه و ۹۰۰ ساختمان در حال آموزش هستند و پرسنلی ۱۷ هزارنفری این تعداد را مدیریت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به سخن مقام معظم رهبری اشاره کردند که گذر از گردنه‌های دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش میسر نیست و ادامه داد: این سخن مقام معظم رهبری به این معنا است که برای حل هر مشکلی باید از معبر آموزش و پرورش عبور کنیم.

وی به نمونه‌های چالش‌های فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: بداخلاقی، عدم رعایت فرهنگ شهروندی همه در جامعه به علت آن است که ما برنامه‌ریزی‌های خود را از آموزش و پرورش و توجه به آموزش آغاز نمی‌کنیم و به جایگاه راهبردی آموزش و پرورش ایمان نمی‌آوریم.

رحیمی نتیجه‌گیری در آموزش و پرورش را دیر بازده دانست و بیان کرد: چون تحمل ما کم است و می‌خواهیم سریع گزارش عملکرد بدهیم طاقت کار در آموزش و پرورش را نداریم درصورتی‌که همان‌طور به قول امام خمینی (ره) راه قدس از کربلا می‌گذرد راه پیشرفت و توسعه کشور نیز آموزش و پرورش می‌گذرد.

وی با ابراز تأسف از عدم توجه به جایگاه معلم و نقش راهبردی آن در حرکت جامعه یادآور شد: یکی از سیاست‌های کاربردی امنیت ملی آمریکا توجه به معلم است درحالی‌که در این ایران این نگاه وجود نداشته و ما امروز شاهد نتیجه این بی‌توجهی‌ها در فرهنگ، دین و مسائل سیاسی کشور هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در درازمدت به امنیت ملی و ایجاد زیرساخت‌ها توجه کنیم باید بدانیم زیرساختی مهم‌تر از آموزش و پرورش وجود ندارد و اگر ما این نگاه را داشته باشیم در آینده بسیاری از مشکلات امروز را نخواهیم داشت.

وی به برنامه توسعه هفتم اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه هفتم برنامه‌ریزی خوبی برای نخستین‌بار انجام شده و جایگاه خوبی برای آموزش و پرورش دیده شده و امیدواریم اجرایی شود.

رحیمی جایگاه استان قم را از نظر زیرساخت در کشور رتبه ۲۷ کشور اعلام و خاطرنشان کرد: درعین‌حال رتبه استان قم در تراکم دانش‌آموزش در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی ۳۱۵ هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.

وی جذب نیرو را نیازمند ایجاد فضای آموزشی دانست و گفت: امروز تنها کار معلمان رفع دعواها و درگیری‌های فضای آموزشی است؛ زیرا کمبود فضای آموزشی و کلاس‌های ۴۰ نفره چالش‌های زیادی برای ما ایجاد کرده است و باعث جابه‌جایی و اخراج از مدرسه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری نسبت به آن دغدغه‌مند هستند در مدرسه قابل‌کنترل است؛ اما مگر یک مدیر چقدر توان دارد این تعداد دانش‌آموز را مدیریت کند و نمی‌تواند با دانش‌آموزان و والدین تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: زمانی که مدیر ۷۰۰ دانش‌آموز دارد دیگر نمی‌تواند به مسائل فرهنگی و تربیتی رسیدگی کند و هر چه شلوغ‌تر می‌شود مسائل و آسیب‌های اجتماعی بیشتر شده و نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم.

وی به موفقیت‌های دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت: امسال در قم رتبه نخست قرآن در رشته قرائت در جهان اسلام را داشتیم و در کشتی دو دانش‌آموز ما در مسابقات جهانی مدال نقره آورده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: ما در المپیاد فیزیک مدال نقره کسب کرده‌ایم و در المپیادهای جهانی ۱۸ مدال کشوری و بین‌المللی داریم و این افتخاری برای استان قم است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته در افزایش معدل در کشور رتبه نخست را دریافت کرده‌ایم و در رشته معارف که پایگاه آن شهر قم است نیز رتبه نخست را کسب کرده‌ایم همچنین در رشته ریاضی و فیزیک نیز مقام سومی کشور در امتحانات نهایی را کسب کرده‌ایم.