بیعتی تا همیشه_دو| معنای لغوی و مفهومی عهد و بیعت با امام
بیعتی تا همیشه_دو| معنای لغوی و مفهومی عهد و بیعت با امام

حجت‌الاسلام‌ علی محمد باقی؛ پژوهشگر و استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در یادداشتی به موضوع عهد و بیعت با امام‌زمان(عج)، شرایط و چگونگی و معنای لغوی بیعت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پنج روز تا نهم ربیع‌الاول آغاز امامت امام زمان(عج) باقی مانده است و در سلسله یادداشت‌هایی از متخصصان و اساتید حوزه و دانشگاه در خبرگزاری تسنیم به تبیین ابعاد مختلف نهم ربیع الاول و وظایف منتظران در دوران غیبت می پردازیم که روز گذشته نخستین یادداشت را با عنوان “چگونه با امام زمان(عج) بیعت کنیم؟” منتشر کردیم و امروز مطلب دوم را منتشر خواهیم کرد.

بیعتی تا همیشه_یک| چگونه با امام زمان(عج) بیعت کنیم؟

یادداشت دوم: عهد و بیعت با امام

 نهم ربیع، نقطه عطف تحقق خلافت و حکومت الهی بر زمین است. خلافتی که خداوند به همه انبیاء و امت‌ها مژده‌اش را داده است. خداوند در قرآن کریم در این باره می‌فرماید: ما در همه کتب آسمانی قطعی کردیم و نوشتیم که زمین در آخرالزمان به صالحان به ارث می‌رسد و آن‌ها حاکمان زمین خواهند شد و این به آن جهت است که همه مامور به زمینه‌سازی آن بودند و باید در بیعت امامی قرار می‌گرفتند که قرار است این حکومت را در آخرالزمان محقق کند.

به همین خاطر است که می‌بینیم در دعای عهد به ما سفارش شده که مکرر از خدا بخواهیم‌ که در بیعت آن امام بمانیم و هرگز از آن عبور نکنیم. معنای بیعت در لغت به معنای فروختن و بیع کردن است به همین جهت به انسان فروشنده بایع می‌گویند. انسانی که در بیعت امام است باید همه زندگیش را به امام بفروشد.

بیعت یعنی بگوییم مولای من، من خودم، مالم، فرزندانم، اهلم و هر چه خدا داده را در رکاب شما می‌ریزم و در مقابل شما بذل و بخشش می‌کنم. کسی که در بیعت امام است همه هستی خود را متعلق به امام می‌داند و اینجاست که این امام وجود او را می‌گیرد و به سمت نور حرکت می‌دهد.

آن انسانی که در بیعت امام است و ایمان به امام آورده و در رکاب امام‌ خواهد ماند از بدی‌ها و زشتی‌ها به سمت زیبایی‌ها و از جهنم‌ به سمت بهشت است چه در دنیا و چه در آخرت.

هدف زندگی همه ما امام است و آن هدف عالی که همه انبیاء و اولیا به دنبال آن بودند تحقق حکومت مهدوی است.

قرآن درباره پیامبر اکرم‌ (ص)که عصاره همه انبیاء است و در حقیقت همه انبیاء در ذیل او تعریف می‌شود می‌فرماید: خداوند پیغمبرش را فرستاد به دین حق به هدایت، برای اینکه غایت حرکت پیامبر این است که اسلام و تشیع و دین حق بر همه ادیان غالب شود و در عالم‌مستقر شود این اصل ظهور است.

هدف از بعثت اصل ظهور است و همه برای زمینه‌سازی ظهور آمدند. در زندگی ما هم، وقتی زندگی‌ به هدف غایی و عالی خود رسیده که در جهت امام تعریف شده باشد و هدف امام باشد. تولید ثروت جهت تقویت حکومت دینی برای امام مهدی و حتی فرزند آوری برای حمایت و یاری امام باشد. همه و همه باید در ذیل امام تعریف شود.

اما این سوال پیش می آید در زمان غیبت که دسترسی به امام نیست باید چه کرد؟ در اینجا تبعیت از ولی جامعه نشانه بیعت با امام است. کسانی که در بیعت با حاکم جامعه و ولی فقیه هستند با امامشان بیعت کردند چنانکه در داستان عاشورا کسانی که با مسلم بن عقیل بیعت کردند با امام حسین (ع)‌ بیعت و در رکاب ایشان‌قرار گرفته بودند.

حجت‌الاسلام‌ علی محمد باقی پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه و استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/