استفاده از نرم‌افزار مدیریت روسازی راه‌ها برای سنجش کیفیت آسفالت معابر شهری قم
استفاده از نرم‌افزار مدیریت روسازی راه‌ها برای سنجش کیفیت آسفالت معابر شهری قم

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: مدیریت شهری قم از سال ۱۴۰۱ تاکنون در کنار بازدید مشاوران، از نرم‌افزار PMS (مدیریت روسازی راه‌ها) برای سنجش میزان کیفیت آسفالت معابر و خیابان‌های مناطق هشت‌گانه استفاده می‌کند.

عباس حلوایی‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم اظهار کرد: ۲۱۷ هزار تن آسفالت در سال جاری برای مناطق هشت‌گانه قم در نظر گرفته شد که تاکنون بالغ بر ۱۱۳ هزار تن آسفالت تولیدی مجموعه بوده و از مرز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی عبور کرده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش این است که روکش آُسفالت و بهسازی معابر قبل از شروع فصل زمستان عملیاتی شود و هم اکنون مناطق از برنامه زمانی در این زمینه جلوتر هستند، افزود: در این زمینه تاکنون منطقه یک ۵۸ درصد پیشرفت داشته است. منطقه دو ۶۵ درصد، منطقه سه ۴۰ درصد، منطقه چهار ۵۲ درصد، منطقه شش ۶۱ درصد، منطقه هفت ۸۸، منطقه هشت ۵۳ درصد در پروژه روکش آسفالت پیشرفت داشته‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه در توزیع آسفالت مناطق با توجه به ردیف بودجه‌هایی که برای مناطق انجام شده است، مشاور بازدید میدانی می‌کند، خاطرنشان کرد: همزمان با آن از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ نرم افزار مدیریت روسازی راه‌ها راه اندازی شده و در حال توسعه است تا تمامی آدرس محل‌های مورد نظر برای آسفالت مناطق هشتگانه در نرم افزار بررسی را کند.

حلوایی‌زاده تصریح کرد: این نرم‌افزار تحت وب دو سالی است که راه اندازی شده و در سال جاری برای تمام مناطق دسترسی به آن پیش بینی شده تا بتوانند از آن استفاده کنند. بر اساس این نرم افزار شاخص خرابی مطابق با آئین نامه‌ای که ۱۹ آیتم دارد در قالب استانداردهای فنی بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه همه شاخص‌ها بر اساس اسکن از خیابان‌ها و آسفالت‌هایش بارگذاری می‌شود، ادامه داد: این نرم‌افزار هم برآورد ریالی می‌کند و همه گزارش مدیریتی می‌دهد که کدام شوارع از نظر شاخص‌ها وضعیت خوبی دارد و کدام معبر باید در اولویت ترمیم روکش قرار بگیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه متوسط شاخص PCI برای خیابان‌های اصلی و بلوارهای قم بالای ۷۰ درصد است، گفت: می‌توان گفت وضعیت آسفالت شهر قم به طور متوسط وضعیت مطلوبی است و خرابی‌ها شاخصی نبوده و معمولاً موردی هستند.

حلوایی‌زاده تاکید کرد: گاهی سوال پیش می‌آید که چرا آسفالت در مسیری که مناسب است دوباره روکش می‌شود، دلیل این موضوع حفظ زیرسازی است چراکه شاخص PCI وقتی به محدوده مرزی نزدیک می‌شود، سرعت خرابی بالاتری داشته و ممکن است به زیرسازی آسفالت نیز صدمه وارد شود.