مأموریت حوزه‌ علمیه راهبری تمدن بشری و تمدن نوین اسلامی است
مأموریت حوزه‌ علمیه راهبری تمدن بشری و تمدن نوین اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مأموریت حوزه‌های علمیه راهبری تمدن بشری و تمدن نوین اسلامی و تحولات جهان است و طلاب نباید هویت تاریخی حوزه را فراموش کنند و باید در کنار دانشگاه و مراکز علمی راه آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیش ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آئین شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش مدرسه دارالشفاء قم آغاز شد، با تبریک در پیش بودن میلاد پیامبر اسلام و امام جعفر صادق (ع) بیان کرد: جهان با نور پیامبر اسلام روشن شد و دنیا با رسالت رسول الله از از جاهلیت بیرون آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: پس از یک دوره جاهلیت طولانی و دوری بشر از ارزش‌های الهی، پیامبر اسلام مبعوث شد و این جایگاه بلند رسول الله است و ماه ربیع یادگار میلاد پیامبر اسلام و امام صادق (ع) و یادگار هجرت تاریخ ساز آن حضور از مکه به مدینه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هجرت تمدن ساز پیامبر در راستای پایه ریزی حکومت اسلامی بوده که این هجرت مبدا تاریخ اسلام نیز نام گرفت که هم برای رهایی از جاهلیت و هم برای تبلیغ نشر اسلام و هم برای پایه ریزی حکومت اسلامی و حرکت به سمت سعادت دنیا و آخرت بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به منشور روحانیت امام راحل بیان کرد: امام فرمود تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است و صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده و همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده‌اند از مجاهدات علمی و فرهنگی آنان که بحق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت‌ها و تلخی‌هایی متحمل شده‌اند و همراه با تحمل اسارت‌ها و تبعیدها، زندان‌ها و اذیت و آزارها و زخم زبان‌ها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کرده اند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: امام راحل تاکید کردند شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در ایران نیستند، یقیناً رقم شهدای گمنام حوزه‌ها و روحانیت که در مسیر نشر معارف و احکام الهی به دست مزدوران و نامردمان، غریبانه جان باخته‌اند زیاد است و در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبین‌شان خون و شهادت نقش بسته است.

وی ادامه داد: در این منشور آمده، کدام انقلاب مردمی – اسلامی را سراغ کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالای‌دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش‌های حوادث خونین به شهادت نایستاده است در ۱۵ خرداد و در حوادث قبل و بعد از پیروزی، شهدای اولین، از کدام قشر بوده‌اند؟ خدا را سپاس می‌گزاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: امروز نیز همچون گذشته شکارچیان استعمار در سرتاسر جهان از مصر و پاکستان و افغانستان و لبنان و عراق و حجاز و ایران و اراضی اشغالی به سراغ شیردلان روحانیت مخالف شرق و غرب و متکی به اصول اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – رفته‌اند و از این پس نیز جهان اسلام هر از چند گاه شاهد انفجار خشم جهانخواران علیه یک روحانی پاکباخته است.

آیت الله اعرافی گفت: صیانت از حوزه، جایگاه و مأموریت حوزه علمیه باید به عنوان ارکان اصلی به آن‌ها توجه شود.

وی ابراز کرد: هویت تاریخی حوزه‌های علمیه که امروز درس‌های آن آغاز خواهد شد، از یک عناصر مهمی برخوردار است که باید از آن پاسداری کرد و حوزه‌های علمیه جلوه گاه علم و معرفت و پشتوانه حکمت الهی در دنیا بوده که عمق علوم حوزوی را باید به شدت پاس داشت.

امام جمعه قم اضافه کرد: تاریخ حوزه‌های علمیه لبریز از ستارگان پر فروغ حکمت و فقاهت و معرفت و علوم الهی و بشری بوده است و از شیخ مفید تا خواجه نصیرها ارکان و استوانه‌های علوم الهی بوده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علم در حوزه علمیه شبه علم نیست افزود: برخی‌ها تفسیر غلطی از علم حوزوی دارند که اخیراً نیز برخی‌ها مطالبی را در این زمینه مطرح کردند که امید است خرافات باشد و همه آنچه در حوزه علمیه مطرح می‌شود علم است که بشر نیاز به آن دارد و این علم بنیان علوم دیگر است.

وی تصریح کرد: فقه امروز ما حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که می‌تواند با مکاتب حقوقی معاصر برابری کند و همه منابع اجتهادی در فقه در حقیقت علم و دانش است و نظریه پردازی‌هایی که در فقه رشد کرده، علم است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طلاب جوان باید بدانند با آمدن خود به حوزه وارد یک جهان بزرگ از علم و دانش شدند که مشعل از کتاب و سنت و معارف الهی فروزان می‌شوند افزود: اولین رکن هویت حوزه علمیه، علم است و حوزه تبلیغ و ترویج نیز بر پایه همین هویت علم و معرفت نهاده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه جای فقه عظیم الهی است و هویت حوزه؛ علمی است که بر این پایه باید استوار شود و هیچ بهانه‌ای نباید طلاب را در پیشرفت علمی باز دارد و از سویی در همین حوزه در برهه‌هایی علاوه بر علوم اسلامی علوم بشری نیز وجود داشته است.

وی با بیان اینکه علوم حوزوی مورد نیاز همه بشریت است افزود: عبادت و پرستش خداوند از دیگر ارکان حوزه‌های علمیه است و این امتیاز بسیار مهم هویتی حوزه‌های علمیه است که باید آن را پاس داشت و در واقع حوزه‌های علمیه جای پرورش بندگان الهی است و این حس معنوی و عبودیت الهی جز ذات حوزه علمیه و غیر قابل تفکیک است.

وی افزود: اخلاق اجتماعی و معاشرت نیکو با جامعه نیز از دیگر ارکان حوزه‌های علمیه است و روحانیت در طول تاریخ جلوه و نماد مردم داری و تعامل اخلاقی و انسانی بر پایه اخلاق اسلامی در جامعه بوده اند.

وی اضافه کرد: خدمت خالصانه به مردم نیز از دیگر ارکان کارکرد روحانیت است و اگر روحانیت از مردم داری و خدمت به مردم فاصله گرفت و در دام تشریفات و تجمل افتاد؛ در این صورت این فرد روحانی نیست و ذات روحانیت خدمت فراگیر به آحاد مردم به خصوص نیازمندان است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه روحانیت سیاست ورز و حاضر در صحنه‌های سیاسی و دارای روحیه مجاهدت و انقلابی است افزود: در ۶۱ سال قبل امام راحل از همین فیضیه قم نهضت خود را آغاز کرد و نظریه انقلاب اسلامی را در همین حوزه تولید کرد و آن را انتشار داد و امروز شاهد امتداد آن در دنیا هستیم و نظریه پردازی امام راحل موجب شد تا نظام اسلامی شکل گیرد و این امر ریشه در کتاب و سنت و نهضت‌های روحانیت داشته است.

سیاست ورزی، روح جهادی و دفاع از مظلومان و امت اسلام در ذات حوزه است

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: سیاست ورزی، روح جهادی و دفاع از مظلومان و امت اسلام در ذات حوزه است که البته سیاست بازی درست نیست و عالم دین و مراجع دینی راهبران عرصه سیاست در پرتوی ارزش‌های دینی هستند که در عصر حاضر در امام راحل، مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب این رویکرد را می‌بینیم که این سیاست ورزی در خدمت به امت و جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه باید به ابعاد بین المللی هویت حوزه‌های علمیه توجه داشت افزود: امروز در پرتو مجاهدت عالمان و بزرگان دین دامنه حوزه‌های علمیه به صورت طبیعی و خودجوش ادامه دارد و هزاران مرکز دینی و حوزوی در قم و ایران و بسیاری از کشورها شکل گرفته است که این امر به برکت انقلاب اسلامی و خون‌های شهدا بوده و امروز امواج حوزه‌های علمیه در بیش از ۱۰۰ کشور عالم ریشه دوانده و گسترش یافته است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروز روحانیت در همه طوفان‌ها محبوب مردم است و در بین آنان جایگاه دارد افزود: جایگاه و منزلت حوزه‌های علمیه از خداوند و توحید منشأ می‌گیرد و جایگاه حوزویان و روحانیت ارزش‌های الهی و توحید ناب است که از معارف اهل بیت (ع) به اوج روشنایی می‌رسد.

وی ادامه داد: منزلت روحانیت ریشه در مردم دارد و اتصال به مردم و خدمت رسانی به مردم به این نهاد منزلت داده است که باید این خصوصیت مستمر بماند که البته ریشه هزار ساله دارد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز امواج غیر الهی، نهادهای دینی را در معرض تهاجم قرار داده و از یک سو تمام هویت اخلاقی و اعتقادی انسان معاصر در معرض هزاران شبهه و غرض ورزی و تهاجم قرار گرفته که به بخشی از سوالات باید پاسخ داد که این امر منزلت حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند که راه صیانت از این منزلت همان ارکان حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه کار اساتید حوزه‌های علمیه، منزلت و هویت بخشی به طلبه است افزود: اساتید نباید فقط منتقل دهنده مطالب باشند، بلکه باید جوانه‌های فکر و تحقیق را در طلاب شکوفا کنند و هزاران مدرسه علمیه از فردا شروع به کار می‌کنند که از مهمترین رسالت‌های اساتید ساختن هویتی آسمانی و معنوی در روح و روان طلاب است.

امام جمعه قم ابراز کرد: اساتید باید تاریخ حوزه‌های علمیه را باید بدانند و آن را به طلاب منتقل و حس و روح جهادی و انقلابی را در طلاب تزریق کنند.

وی تصریح کرد: امروز باید دنیای جدید را بشناسیم و افق‌های جدید و نیازهای عالم معاصر و انقلاب اسلامی را مورد نظر قرار دهیم و البته در این عرصه نباید افراط و تفریط داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: ندیدن تحولات زمانه راه درستی نیست و از سویی اگر صرفاً به مسائل نو پرداخته شود بدون آنکه به پیشینه حوزه توجه شود این مسیر نیز راه موفقی نیست و باید ریشه در منهج علمی و سنت‌های دیرپای حوزه‌های علمیه داشته باشیم و این ذخایر را در پاسخ به دنیا معاصر فعال کنیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در برنامه‌های حوزوی به موضوعاتی همانند هوش مصنوعی، تحولات علوم و شناخت فضای مجازی و پرسش‌های نو در عرصه‌های مختلف توجه شده و باید فرزند زمانه و راهبر فکر و اندیشه در جهان معاصر باشیم در عین حالی که به دانشگاهیان احترام قائل هستیم؛ اما معتقدیم بشر به علوم دینی به مثابه بنیاد و راهبر دیگر علوم نیاز دارد، در غیر این صورت می‌بینیم علمی که بدون این عرصه حرکت کند می‌شود غزه و قتلگاه بشریت و اوج خون ریزی و خشونت طلبی.

وی تاکید کرد: مأموریت حوزه‌های علمیه راهبری تمدن بشری و تمدن نوین اسلامی و تحولات جهان است و طلاب نباید هویت تاریخی حوزه را فراموش کنند و باید در کنار دانشگاه و مراکز علمی راه آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیش ببرند.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: با هدایت علما و رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف محورهای مهمی دنبال می‌شود و گام‌هایی بلندی در این بخش‌های برداشته است.

امام جمعه قم عنوان کرد: در حوزه آموزش تاکید مراجع گرم‌تر کردن فضای حوزه در حرم مظهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مدرسه فیضیه و مراکز محوری اطراف حرم است که در در این زمینه سال قبل اقداماتی در راستای رونق درس‌های خارج در این مکان‌های صورت گرفت و باید ارتباط طلاب با فیضیه و سنت‌های دیرپای حوزه‌های علمیه تقویت شود

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/