جهش چشمگیر مدرسه‌سازی در ‌قم
جهش چشمگیر مدرسه‌سازی در ‌قم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم از جهش چشمگیر مدرسه‌سازی در استان قم در دولت شهید رئیسی خبر داد.

احمدرضا اجتهادی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، اظهار داشت: خیرین در استان قم در ساخت بیش از ۲۰۰ مدرسه مشارکت داشتند. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی ما به واسطه‌ی کمک‌های خیرین نوسازی و ساخته شد. این مسئله از اصول ماست که پیوسته از مشارکت ظرفیت‌های مردمی با جشنواره‌ها، برنامه‌ها و هماهنگی‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم بیان کرد: نکته دیگری که در بیانه گام دوم انقلاب حائز اهمیت است، بحث سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور است. مقام معظم رهبری بارها در دیدارها و سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند. در راستای موضوع عدالت محوری؛ اکثر فضاهای آموزشی و ورزشی در نقاط محروم شهر قم درحال ساخت است.

وی درباره‌ کیفیت و وضعیت مدارس پردیسان خاطرنشان کرد: پردیسان باتوجه به سبقه‌ای که دارد، به عنوان یکی از نقاط جدید شهری محسوب می‌شود. پردیسان علاوه‌بر اینکه درحال حاضر جمعیت فوق‌العاده‌ای دارد، در ۱۵ سال آینده جمعیت بالقوه و خاصی در این منطقه را شاهد خواهیم بود. در حوزه‌ ساخت مدارس، اکنون اصلی‌ترین نقطه‌ی هدف ما منطقه‌ پردیسان است.

اجتهادی عنوان کرد: سالانه تعداد قابل توجهی از مدارس که تحویل داده می‌شود، در منطقه‌ پردیسان است. برای مثال در سال گذشته تقریبا ۲۱۲ کلاس درس ساخته شد و این در قیاس با سال‌های پیش رشد ۳ برابری را نشان می‌داد؛ قریب به ۱۰۰ کلاس درس معادل ۵۰ درصد این رقم در پردیسان قرار دارد. 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم گفت: وضعیت موجود مدارس پردیسان به جهت جدید بودن فضاها، در شرایط مناسب‌تری نسبت به مدارس دیگر مناطق استان است. ما مدارس قدیمی در پردیسان نداریم. امسال برای سال تحصیلی جدید ۵۰ کلاس درس به این منطقه اضافه می‌کنیم. سال قبل اولین مدرسه‌ دانش‌آموزان استثنایی ساخته شد و امسال نیز دومین مدرسه بنام باغچه‌بان تحویل مردم خواهیم داد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با بیان این‌که در سال جاری، ۲۵ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲۰۰ کلاس درس بهره‌برداری می‌شود، گفت: حدود نیمی از این کلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی جدید تقدیم دانش آموزان می‌شود.

وی با بیان این‌که استان قم در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های کم‌نظیر در عرصه مدرسه‌سازی بوده است، افزود: این مساله با مشارکت مردم در کنار تعامل صمیمانه مدیران استانی به دست آمده است.

وی گفت: در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۵ و ۶۳ کلاس درس در دیار کریمه اهل‌بیت(س) ساخته شد؛ این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس و در سال گذشته به ۲۲۱ کلاس درس در قالب ۲۱ فضای آموزشی رسید که بیانگر رشد قابل توجه ۵۰ درصدی در این عرصه است.

وی درباره تامین تجهیزات مدارس استان نیز افزود: آمار بیانگر آن است که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ به میزان سه برابر سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ تجهیزات برای مدارس استان تامین شده است.

وی همچنین به برکات سفرهای رییس جمهور شهید و دیگر اعضای دولت سیزدهم به قم اشاره و بیان کرد: دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و در جریان دور نخست سفر آیت‌الله رییسی به قم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم تخصیص یافت که حدود ۸۰ درصد از این بودجه تحقق پیدا کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس قم اضافه کرد: تکمیل سالن شهدای آموزش و پرورش اردوگاه ۱۵ خرداد قم در کنار ساخت و تکمیل چند پروژه دیگر به‌ویژه در مناطق کمتربرخوردار از محل تخصیص سفر اول انجام و تقدیم دانش آموزان قم شد.

وی همچنین به برخی نتایج دور دوم سفر شهید آیت‌الله رییسی و برخی اعضای دولت در اردیبهشت‌ماه سال جاری به قم اشاره کرد و افزود: چند برابر شدن اعتبارات مربوط به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از جمله مصوبات این سفر مبارک بود.

وی خاطرنشان کرد: این اعتبار، هم برای ساخت مدارس و هم برای تکمیل پروژه‌هایی مانند مجتمع ایمان، اردوگاه ۱۵خرداد و پروژه‌های خیریه هزینه می‌شود؛ ضمن آن‌که بخش دیگری از آن هم به سرفصل تعمیرات و تجهیزات فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی استان اختصاص می‌یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/.