امسال بیش از ۳۱ کشور هدف صادراتی استان قم بودند
امسال بیش از ۳۱ کشور هدف صادراتی استان قم بودند

مدیرکل گمرکات قم گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بیش از ۳۱ کشور جهان هدف صادراتی استان قم بودند که کشور عراق در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

اسفندیار دریکوندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از هشت هزار تُن کالا به ارزش ۱۰ میلیون دلار از طریق گمرکات قم به کشور عراق صادر شده‌است.

وی افزود: در طول این مدت بیش از ۳۱ کشور جهان هدف صادراتی استان قم بودند که کشور عراق در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست کشورهای هدف صادراتی این استان قرار دارد.

مدیرکل گمرکات قم گفت: این موضوع نشان از اهمیت بازار کشورهای همسایه و لزوم توجه به آن در توسعه صادرات استان دارد، البته صنعتگران قمی طی سال‌های اخیر شناخت خوبی نسبت به نیازها و تقاضای موجود در بازار این کشورها به خصوص عراق پیدا کردند و از این ظرفیت برای صادرات کالاهای تولیدی خود به خوبی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بازارهای هدف صادراتی قم تنها محدود به کشورهای همسایه و اطراف ایران نیست، بلکه در حال حاضر علاوه بر آسیا، نام شماری از کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز در جدول کشورهای هدف صادراتی قم به چشم می‌خورد که نشان از اهتمام فعالان اقتصادی این استان برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی دارد.

مدیرکل گمرکات قم تصریح کرد: براساس پایش صورت گرفته از ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد،‌ نزدیک به ۷۳ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده‌ است.

دریکوندی بیان کرد: در همین رابطه و در مدت یاد شده ۸۰ هزار و ۳۵۶ تُن کالا در قالب تعداد ۲ هزار و ۲۰۸ اظهارنامه، به ارزش ۷۲ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۲۰ دلار از طریق گمرکات استان قم به کشورهای هدف صادر شد.

دریکوندی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد، ۲۹ هزار و ۸۲۸ تُن کالا در قالب تعداد یک‌هزار و ۲ اظهارنامه، به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۴۱ دلار از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شد.

وی بیان کرد: بیشتر حجم واردات انجام شده به گمرکات قم را کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و همچنین مواد و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی تشکیل می‌دهد که در راستای کمک به پیشرفت اقتصادی استان است.

دریکوندی گفت: درآمد کل گمرکات قم نیز در این مدت بیش از ۴۲۴ میلیارد تومان بوده‌ است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/