تشابهات فرهنگ رضوی و فرهنگ مهدوی
تشابهات فرهنگ رضوی و فرهنگ مهدوی

حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر و معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران در یادداشتی به تشابهات فرهنگ رضوی و فرهنگ مهدوی پرداخت.

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، امام رضا علیه‌السلام یک امام رئوف به تمام معنا است و رئوف به معنای اوج مهربانی است. امام رضا علیه السلام وقتی می‌خواهند امام را تعریف کنند می‌فرمایند: امام مثل یک پدر مهربان و مادر دلسوز برای فرزند دلبندش است. همانگونه که یک مادر فرزندش را در آغوش می‌کشد اهل بیت علیهم‌السلام کارشان دستگیری، کمک رساندن و هدایت گری من و شما در مسیر زندگی است. اگر ما به حرم و مجلس امام رضا علیه‌السلام مشرف می‌شویم یقین داشته باشید که دعوت شده هستید و پس از دو ماه عزاداری محرم و صفر دست خالی بیرون نمی روید. 

امام رضا علیه‌السلام فرمودند کارگر را تا عرقش خشک نشده دستمزدش را بدهید پس مزد نوکری اهل بیت علیه‌السلام هم حتما مشخص است. حضرت فرمودند شما چه بگریید چه بگریانید و چه حالت گریه کن حسینی را بگیرید بهشتی هستید  و این مزد است.

امام رضای امروز من و شما کیست و کجاست ؟  اگر جواب این را می‌خواهید بدانید باید سراغ جدش امام حسین(ع)، بروید که فرمودند: مردم هر زمانه‌ای باید امام خود را بشناسند. یعنی اگر امروز میخواهید امام رضا(ع) را بشناسید باید امام زمان(عج) خود را بشناسید و خیلی زیباست که امام رضا(ع) حلقه وصل بین هر شیعه دلداده ای با امام زمان است. 

ما شیعه ۴ و ۷ امامی داریم اما شیعه ۸ و ۹‌ امامی نداریم این یعنی اگر کسی امام رضا علیه السلام را به امامت پذیرفت تا امام دوازدهم را پذیرفته است. پس همچنانی که حضرت فاطمه زهرا(س) حلقه وصل بین ختم نبوت و شروع امامت امیرالمؤمنین است امام رضا(ع) حلقه تکامل تشیع من و شماست و افتخارمان این است‌که شیعه ۱۲ امامی هستیم و این تشیع ۱۲ امامی را از امام رضا علیه‌السلام داریم. این اولین و زیباترین رابطه بین امام رضا(ع) و امام مهدی(عج) است.

   علما می‌فرمایند قول و فعل و سیره امام معصوم حجت است یعنی شما هرچه را از زبان  مبارک امام معصوم شنیدید یا در رفتار او دیدید این برای من و شما حجت است.امام رضا(ع)  وقتی نام نامی امام زمان(عج) و غیاب حضرت برده می‌شد، دست بر سر می‌گذاشتند و تمام قد می‌ایستادند و می‌فرمودند:  اللهم عجل لولیک فرجه و سهل مخرجه واانصره نصرا عزیزا وسهل مخرج.

امام هشتم مردم را هدایت و تربیت می‌کنند برای فرزند چهارم خودش امام دوازدهم.‌ یعنی امروز اگر من و شما بخواهیم امام زمان(عج) را بشناسیم امام زمان من و شما را امام رضا(ع) معرفی کرده است. مردم اگر می‌خواهید در امر خود گشایش شود  بروید برای تعجیل در فرج و  برای مهدی فاطمه دعا کنید.

  امام رضا(ع) آمدند و مرزهای جغرافیایی و زمانی و مکانی و اعتقادی را درهم نوردیدند. ما می‌گوییم امام زمانمان منجی عالم بشریت باشد ما می‌گوییم امام زمان می‌خواهد همه مردم را به یک کلمه واحده و توحید ناب در زندگی برسانند و  امام رضا(ع) این درس را  به من و شما آموخت و ایشان و اولین و تنهاترین امامی است که از مدینه تا مرو آمده است. بقیه اهل بیت علیهم السلام در جغرافیای حجاز و عراق و مناطق عرب نشین سفر و اسارت داشتند اما تنها امامی که از مدینه تا مرو آمدند امام رضا(ع) است.  هم مرز مکانی و جغرافیایی را در نوردیدند و هم مرز زمانی و گفتمان تمدنی و فرادینی را شروع کردند.

امام رضا(ع) امامتش را بر مبنای علم و دانش بنا نهادند، امروز ما هم‌ حمکرانی علم داریم هم فرهنگ. امام رضا علیه السلام آمدند با رهبران ادیان مناظره و مباحثه کردند تا جاییکه لقبشان عالم‌آل محمد(س) شد. در واقع امام رضا(ع)  آکادمی و دانشگاه بزرگی در مسائل اعتقادی به پا کردند.  یعنی اگر امام باقر و امام صادق علیه‌السلام آمدند سنگ بنای فقه جعفری را نهادند این حضرت به زبان روز نهضت ترجمه راه انداختند و  گفتند بقیه ادیان هم حرفهایشان را بزنند و مردم خودشان انتخاب کنند و کثرت را به وحدت رساندند. 

امام رضا(ع) بحث دانش بنیان شدن مسائل اعتقادی را نهادینه کردند و جالب است که امام زمان(عج) من وشما هم همین کار را خواهد کرد.   امام رضا(ع) آمدند رافت الهی را با زبان دل مردم به کار گرفتند. شما می‌بینید در طریق الرضا از همه دلبری کردند‌. شما اگر یک لااله الی الله از سر اخلاص بگویی در حریم خدا وارد شدی و از عذاب الهی در امانی. البته خداوند عذابگر نیست و شما تحت لقای رحمت الهی هستید.

امام رضا علیه السلام فرمودند: اگر کسی به توحید ناب وعبودیت و بندگی برسد باید از طریق ولایت برسد. کسی به توحید الهی نمی‌رسد مگر اینگه قبلش بیاید درب خانه چهارده معصوم. در واقع امام زمان(عج) ما مجسمه توحید است. 

شما می‌روید در مسجد جمکران در رکعت اول و دوم نمازی که امام زمان(عج) توصیه کردند، صد مرتبه می‌خوانید ایاک نعبدو و ایاک نستعین. این عبادت و توحید است. یک سوال مطرح می‌شود اینکه مگر می‌شود من و شما غیر از راه امام زمان(عج)، امروز به مسیر بندگی دست پیدا کنیم؟ جواب این است: اصلا نمی‌شود.

عزیزان آنچنان که پیغمبر درمورد امام حسین(ع)  فرمودند که حسین منّی و انا من حسین، رابطه امام زمان و امام رضا(ع)  هم همین رابطه است درواقع امام رضا(ع) هم همین را درباره خودش و امام زمان(عج) می‌فرمایند.

  دیدید این روزها سلطان عشق عالمین امام رضا(ع) این همه عنایات و کرامات از محضرشان می‌رسد، باید بدانید هیچ کرامتی از امام رضا(ع) بدون اذن امام زمان(عج) به من و شما نمی‌رسد. مگر در شب قدر تمام مقدرات من و شما به امضای امام زمان(عج) نمی‌رسد؟ هیچ خوشنودی و رضایتی در گوشه و کنار دنیا اتفاق نمی‌افتد مگر این رضایت از طریق وجود امام مهدی(عج) است.

شاهد هستیم مقام معظم رهبری اتفاقات مهم کشور را از طریق امام رضا(عج) و امام زمان(عج) دنبال می‌کنند، این را یک کار ساده ندانید. عملیات وعده صادق را حضرت آقا در جوار حرم امام رضا(ع)، داستان را شروع و دستور را صادر کردند و اخیرا هم مجددا به مسجد مقدس جمکران مشرف شدند. 

اینکه علما، عرفا و بزرگان اینقدر نسبت به این دو حرم تاکید و عنایت می‌کنند و  خاک کفش زوار را به سر و رو می‌کشند امری عادی نیست، آنان می‌دانند که این اماکن مرکز فیض و نور و انرژی مثبت است.

اگر گرفتاری دارید و احساس می‌کنید مشکلی بزرگ در زندگی ما هست به مشهدالرضا یا جمکران بروید به این مکان‌ها توسل کنید و مطمئن باشید این ها ملجا و پناه هستند. 

نویسنده:حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر و معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/