لزوم توجه به فضای سبز خارج از شهر قم برای مهار ریزگردها
لزوم توجه به فضای سبز خارج از شهر قم برای مهار ریزگردها

شهردار قم گفت: شهر قم بعد از اصفهان و شیراز در بحث فضای سبز مقام سوم کشوری را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص گرد و خاک‌هایی که امروز مردم قم با آن مواجه هستند یکی از مهمترین راهکارهای توجه به فضای سبز خارج شهر و کمربند سبز است. شهرداری در داخل قم وظیفه دارد و نسبت به خارج از شهر مسئول نیست و سایر نهادها نیز باید پای کار بیایند.

وی افزود: در حال حاضر یک کمربند سبز در خارج از شهر مناطق زیادی را پوشش می‌دهد، یک پارک هزار هکتاری از پشت دانشگاه مفید تا جمکران شامل ۱۳ بوستان بزرگ در حال احداث و ۹۰ درصد درختکاری‌ها انجام شده است. این درختکاری‌ها تا ۴ سال دیگر خود را در قم نشان می‌دهد و مناسب اقلیم قم خواهند بود. این می‌تواند یک محیط بسیار مطلوبی برای قم فراهم کند.

شهردار قم با اشاره به اقدامات شهرداری برای توسعه فضای سبز شهری گفت: در خصوص اقلیم خشک قم این موضوع مد نظر قرار گرفت که توسعه فضای سبز باید اولویت باشد. در سال ۹۴ به ازای هر شهروند قمی ۱۳.۸ متر مربع فضای سبز وجود داشت و امروز این رقم نزدیک به ۲۱ متر است. استاندارد این موضوع ۲۴ یا ۲۵ متر است.

وی عنوان کرد: شهر قم بعد از اصفهان و شیراز در بحث فضای سبز مقام سوم کشوری را دارد. گاهی برخی ایراد می‌گیرند که برای قم خشک و بی آب چگونه توسعه فضای سبز ممکن شده است، باید گفت برای فضای سبز خارج از شهر از پساب استفاده می‌شود و در داخل شهر نیز از چاه‌هایی که برای شرب قابل استفاده نیست و سی سی بسیار بالای ۵۰۰۰ را دارد بهره گرفته می‌شود.

سقائیان‌نژاد بیان کرد: در گذشته بیش از ۸۰ درصد از آب شرب برای فضای سبز استفاده می‌شد که امروز این عدد به زیر ۱۵ درصد رسیده است. همچنین شهر نیز به عنوان یک موجود زنده یک حقابه‌ای دارد و این حقابه به بهترین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار قم اظهار داشت: در افق برنامه راهبردی دوم شهرداری قم که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را در بر می‌گیرد این فضای سبز باید به ازای هر شهروند به ۲۵ متر برسد. البته این میانگین است و مناطقی مثل منطقه هفت که اطراف حرم است سرانه پایینی دارد و یا پردیسان که سرانه آن به ازای هر شهروند ۲۶ متر است، و این میانگین بر اساس شرایط هر منطقه لحاظ می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/