۵۰ درصد مدارس قم با کمک خیرین نوسازی و ساخته شد
۵۰ درصد مدارس قم با کمک خیرین نوسازی و ساخته شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی قم با کمک‌های خیرین نوسازی و ساخته شد.

احمدرضا اجتهادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به فعالیت‌های شاخص انجام شده در مسیر اجرای گام دوم انقلاب گفت: در کنار ضوابط و قواعد فنی در کشورمان، یک تعدادی از مبانی اصلی بالادستی مانند سند تحول بنیادین و بیانیه گام دم انقلاب وجود دارد. در سند تحول وظایف کاملا شفاف است و ۶ صاحت روشن دارد که دو حوزه آموزش، تعلیم، تربیت و ساخت و ساز درحال پیگیری است.

اجتهادی افزود: پس از سند تحول، بیانیه گام دوم است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به صراحت می‌فرمایند انقلاب اسلامی به دومین دوره خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خود وارد شده است. چنانچه ما بخواهیم در حوزه جامعه‌سازی و خودسازی وارد شویم باید به مسئله‌ تعلیم و تربیت ورود پیدا کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم نیازمندی‌های تعلیم و تربیت را یادآور شد و بیان کرد: برای شکل‌گیری تعلیم و تربیت، طبیعتا نیازمند شکل گرفتن زیرساخت‌های مناسب هستیم. ما بر این اساس درحال ساخت فضاهای آموزشی‌‌ هستیم که بتوانید تا حد امکان، همه‌ ضوابط یا اصول مربوط به تعلیم و تربیت را رعایت کنیم.

وی در تشریح بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به ۷ مورد از برکات انقلاب اسلامی اشاره می‌فرمایند؛ یکی از این موارد توجه به موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی کشور است. این مطلب وظیفه ما را در حوزه‌ ساخت و ساز تعیین می‌کند.

اجتهادی تصریح کرد: یکی از کارهایی که برای ما در حوزه‌ ساخت و ساز به صورت ویژه اهمیت دارد، توجه به مبانی معماری اسلامی ایرانی است. باتوجه به اینکه ما امروز مبدأ و نمونه این موضوع در کشور هستیم، بنابراین درحال اجرای طرح‌های بسیار زیبایی در حوزه‌ی معماری اسلامی ایرانی هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم گفت: به‌طور کلی اصلی‌ترین استانی که در مبحث معماری اسلامی ایرانی انتخاب شده و عهده دار این موضوع شده، استان قم است. در قم مصالح طوری استفاده می‌شود که کاملا منطبق با تبیین مبانی اسلامی ایرانی باشد؛ فضاها، طراحی و معماری داخلی، نوع کاربری، رنگبندی‌ها، حال و هوای فضاهای آموزشی به‌ویژه نمازخانه‌ها که نقطه عطف مدرسه‌های ما است برای اینکه بتوانند در قالب یک مسجد عمل کنند.

وی ضمن بیان دومین نکته در بیانیه گام دوم انقلاب افزود: به اوج رسانیدن مشارکت مردمی با مسابقه خدمت‌رسانی یکی دیگر از مواردی است که مقام معظم رهبری عنوان فرمودند. پیشران‌ترین دستگاه اجرایی در این حوزه‌ مجموعه سازمان نوسازی مدارس است که در طول تاریخ با حضور خیرین بزرگوار خدمت‌رسانی کرده‌اند.

اجتهادی گفت: خیرین عزیز در استان قم در ساخت بیش از ۲۰۰ مدرسه مشارکت داشتند. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی ما به واسطه‌ی کمک‌های خیرین نوسازی و ساخته شد. این مسئله از اصول ماست که پیوسته از مشارکت ظرفیت‌های مردمی با جشنواره‌ها، برنامه‌ها و هماهنگی‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم بیان کرد: نکته دیگری که در بیانه گام دوم انقلاب حائز اهمیت است، بحث سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور است. مقام معظم رهبری بارها در دیدارها و سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند. در راستای موضوع عدالت محوری؛ اکثر فضاهای آموزشی و ورزشی در نقاط محروم شهر قم درحال ساخت است.

وی درباره‌ کیفیت و وضعیت مدارس پردیسان خاطرنشان کرد: پردیسان باتوجه به سبقه‌ای که دارد، به عنوان یکی از نقاط جدید شهری محسوب می‌شود. پردیسان علاوه‌بر اینکه درحال حاضر جمعیت فوق‌العاده‌ای دارد، در ۱۵ سال آینده جمعیت بالقوه و خاصی در این منطقه را شاهد خواهیم بود. در حوزه‌ ساخت مدارس، اکنون اصلی‌ترین نقطه‌ی هدف ما منطقه‌ پردیسان است.

اجتهادی عنوان کرد: سالانه تعداد قابل توجهی از مدارس که تحویل داده می‌شود، در منطقه‌ پردیسان است. برای مثال در سال گذشته تقریبا ۲۱۲ کلاس درس ساخته شد و این در قیاس با سال‌های پیش رشد ۳ برابری را نشان می‌داد؛ قریب به ۱۰۰ کلاس درس معادل ۵۰ درصد این رقم در پردیسان قرار دارد. 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تشخیص مدارس استان قم گفت: وضعیت موجود مدارس پردیسان به جهت جدید بودن فضاها، در شرایط مناسب‌تری نسبت به مدارس دیگر مناطق استان است. ما مدارس قدیمی در پردیسان نداریم. امسال برای سال تحصیلی جدید ۵۰ کلاس درس به این منطقه اضافه می‌کنیم. سال قبل اولین مدرسه‌ دانش‌آموزان استثنایی ساخته شد و امسال نیز دومین مدرسه بنام باغچه‌بان تحویل مردم خواهیم داد.

انتهای پیام/