قم؛ پایگاه معنوی و فرهنگی در مسیر زائرین اربعین
قم؛ پایگاه معنوی و فرهنگی در مسیر زائرین اربعین

مسگری با اشاره به میزبانی شهر قم از میلیون‌ها زائر در مراسمات ملی و مذهبی به‌خصوص اربعین گفت: یکی از ویژگی‌های مهم قم در ایام اربعین، مهمان‌نوازی سنتی و مذهبی مردم این شهر است که این مهم نشان‌دهنده زنده نگه داشتن روح همبستگی در جامعه اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، محمود مسگری سخنگوی شورای اسلامی شهر مقدس قم در حاشیه بازدید از قرارگاه مردمی اربعین حسینی در امامزاده شاه جمال با تأکید بر اهمیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین در قم اظهار داشت: توجه به زائرین اربعین حسینی در شهر مقدس قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این شهر نه تنها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز مذهبی تشیع شناخته می‌شود، بلکه به دلیل نزدیکی به مسیرهای زیارتی و حرم حضرت معصومه (س)، هرساله میزبان خیل عظیمی از زائرین اربعین است.
وی از آمادگی شهر قم برای میزبانی زائرین اربعینی خبر داد و افزود: مدیریت شهری در کنار مدیریت استان تمام اقدامات لازم را در جهت تکریم زائران را انجام داده است، توجه به زائرین اربعین حسینی در شهر مقدس قم از جنبه‌های مختلفی می‌تواند تأثیرگذار باشد و لزوم برنامه‌ریزی دقیق و جامع را می‌طلبد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم قم در ایام اربعین، مهمان‌نوازی سنتی و مذهبی مردم این شهر است، با توجه به پیش بینی های انجام گرفته، شهر قم میزبان ۴۰۰ هزار زائر اربعینی می باشد و تکریم و احترام به زائرین از آموزه‌های اسلامی است و مردم قم با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های پذیرایی، این سنت را احیا می‌کنند، این تکریم نه تنها کمک به زائرین است، بلکه نشان‌دهنده زنده نگه داشتن روح همبستگی در جامعه اسلامی است.
مسگری اثرگذاری مهم مدیریت شهری در این میزبانی را مورد توجه قرار داد و گفت: برای مدیریت بهتر حضور گسترده زائرین، نیاز به زیرساخت‌های قوی و مناسب است. شهرداری قم در ایام اربعین نقش محوری دارد و با تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل، ایجاد پارکینگ‌های مناسب، نظافت شهری، و توسعه فضاهای اسکان موقت، تلاش می‌کند تا شرایط مناسب و ایمنی را برای زائرین فراهم کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه قم به عنوان یکی از مراکز نشر و ترویج فرهنگ عاشورا، می‌تواند در ایام اربعین از این ظرفیت استفاده کند تا زائرین با عمق بیشتری از پیام‌های معنوی این واقعه تاریخی آشنا شوند، گفت: شهر قم فراتر از یک کلان‌شهر بوده و در ابعاد یک جهان شهر باید خدمات ارائه دهد و نماینده انقلاب و کشور است، برنامه‌ریزی دقیق برای مدیریت جمعیت، کنترل ترافیک، ارائه خدمات امدادی و پزشکی و حفظ نظم و امنیت، از جمله اقداماتی است که می‌تواند حضور زائرین را در قم آسان‌تر و خاطره‌انگیزتر کند.
انتهای پیام/