جلسه مدیران شهرداری قم با بررسی مسائل و پروژه‌های این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، مهرداد توکلی مقدم؛ معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به اهمیت ساماندهی اطلاعات حوزه املاک گفت: در دوره ۶ ساله کنونی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

 وی افزود: یکی از اتفاقات زمان بر در مسائل حوزه املاک، تملک پروژه‌های عمرانی است که با تمرکز این اقدامات در مناطق شهرداری قم، اداره کل املاک قم می‌تواند نسبت به امور اساسی مانند ساماندهی بانک اطلاعات املاک اقدام کند.

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم خاطرنشان کرد: ما در حوزه املاک باید سیاست‌گذار و ناظر باشیم تا مناطق بتوانند تملکات را به خوبی پیش ببرند.

 توکلی‌مقدم با اشاره به اهمیت مکانیزه‌سازی فرایندهای تملک، اضافه کرد: تکمیل این اقدام از جمله دغدغه‌های مهم معاونت مالی و اقتصادی شهرداری قم است.

 وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع امروز برای ما این است که در تملکات شهرداری و در توافق‌های ملکی با مردم تمام اتفاقات به صورت دقیق وارد سیستم‌سرا شده است تا در نقشه شهر قم ثبت شود و در این حوزه همکاری نزدیکی با معاونت شهرسازی شهرداری قم داریم.

تعیین تکلیف وضعیت انهار متروکه در شهر قم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به وجود انهار متروکه در سطح شهر گفت: مدت‌ها بر سر مالکیت این انهار اختلافات حقوقی وجود داشت.

مجید متین‌فر افزود: اداره امور آب با استناد به قانون توزیع عادلانه آب نسبت به تملک این انهار ادعا داشت اما مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال با تقسیم کردن انهار به دوگونه طبیعی و سنتی، بخشی از انهار را مرتبط با شهرداری می‌داند.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اضافه کرد: در این زمینه مسئله اطلاع‌رسانی مهم است تا مالکان بدانند در توافق باید چه مسیری پیش بگیرند و معاونت شهرسازی نیز این موضوع را به مالکان ابلاغ کرده و در طرح تفصیلی تصحیح می‌کند.

 متین‌فر با اشاره به اضافه شدن ظرفیت‌های اقتصادی به شهر قم از طریق اصلاح طرح‌های شهرسازی، خاطرنشان کرد: با کاهش عرض معابر در طرح‌های توسعه و تعریض، توانستیم صرفه‌جویی خوبی در بودجه شهرداری قم داشته باشیم.

 وی اضافه کرد: بخشی از این املاک به بانک املاک شهرداری قم الحاق شده و به‌عنوان ظرفیت اقتصادی برای پروژه‌هایی که اولویت بالاتری دارند به کار گرفته خواهد شد.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اهتمام معاونت شهرسازی شهرداری قم در مشارکت برای ساماندهی بانک اطلاعات املاک شهر قم گفت: مناطق شهرداری قم به‌صورت جدی در این زمینه همکاری دارند.

۵۰ هزار مترمربع از املاک شهرداری قم تعیین تکلیف شد

سید ابوالفضل اسماعیلی نیز در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف املاک سرگردان شهرداری قم گفت: برای این منظور کارگروهی از سال‌های گذشته تشکیل‌شده تا به بررسی توافقنامه‌های ملکی شهرداری قم بپردازد.

 وی با بیان اینکه بالای ۵۰ هزار ملک به‌صورت دقیق در این کارگروه بررسی‌شده تا وضعیت پیشینه مالکیتی آن مشخص شود، افزود: همچنین توافقنامه‌های ملکی شهرداری قم در دهه‌های گذشته به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

مشاور شهردار قم با اشاره به وجود و افق نامه‌های ملکی در منابع پراکنده خاطرنشان کرد: برای دسترسی هرچه جامع‌تر تمام توافقنامه‌های موجود در مناطق، شورای شهر و دفاتر بررسی و با اسناد شهرداری قم تطبیق داده شد.

 اسماعیلی به اسکن نزدیک به ۳۰ هزار پرونده در مجموعه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری قم اشاره کرد و تصریح کرد: مسئله مهم استفاده از فناوری روز برای منظم کردن و دسترسی‌پذیری به اطلاعات در قالب این اسناد است که موجب شفافیت اطلاعات در این زمینه خواهد شد.

 وی با بیان اینکه هر یک از مدیران در حافظه خود اطلاعاتی نسبت به املاک شهرداری دارند، تأکید کرد: گاهی در محاکم قضائی محکوم می‌شویم، درحالی‌که اگر اطلاعات در اختیار اشخاص مستندسازی دقیق شود، شهرداری باید پیروز بسیاری از این پرونده‌ها باشد.

 مشاور شهردار قم با تقدیر از اقدامات انجام شده برای مشخص کردن نوع زمین در نقشه تفصیلی شهر قم گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه ممیزی املاک، جمع‌آوری تقسیم‌نامه‌ها، بررسی پرونده‌های قدیمی و پیگیری اخبار واصله در حوزه املاک صورت گرفته است که ادامه دارد.

املاک شهرداری قم در بلوار پیامبر اعظم (ص) تعیین تکلیف می‌شود

سید عبدالله سلیمانی هم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم، با اشاره به عملکرد شهرداری قم در حوزه جمع‌آوری بانک اطلاعات املاک گفت: ساماندهی به وضعیت املاک و دارایی‌های شهرداری قم یکی از اقدامات اساسی سال‌های گذشته است.

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه ساماندهی املاک شهرداری قم، مسئله ساماندهی اسناد تملک شده توسط شرکت صبوران در دهه ۷۰ در پروژه بلوار پیامبر اعظم (ص) بود.

 مدیرکل املاک و دارایی‌های شهرداری قم خاطرنشان کرد: این املاک از حرم مطهر تا میدان معلم قرار داشته و به این دلیل که تخریب‌شده بودند، جانمایی و تدقیق اسناد آن‌ها کار سختی بود.

 سلیمانی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه، اضافه کرد: در این زمینه ۸۰۰ پلاک بررسی و جانمایی شد که با توجه به سختی تعیین حد و حدود املاک تخریب‌شده و معضلات اسناد قدیمی، کار مشکلی بود.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در زمینه ساماندهی املاک و دارایی‌های شهرداری قم، بررسی توافق‌نامه‌های سال‌های گذشته شهرداری قم با مالکان بود تا وضعیت مالکیتی املاک مشخص شود.

 مدیرکل املاک و دارایی‌های شهرداری قم با اشاره به اینکه املاک شهرداری قم با این اقدام تعیین تکلیف شد تصریح کرد: مسئله مهم دیگر تهیه اسناد تک‌برگ برای املاک شهرداری قم در بلوار پیامبر اعظم (ص) بود.

 سلیمانی گفت: تملکات این بلوار با توجه به اینکه به‌صورت مشاعی انجام‌شده بود، نیاز به دقیق سازی اسناد داشت که توانستیم کار را انجام داده و بخشی از اراضی را دیوارکشی کنیم.

افزایش نیروهای خدماتی پایانه‌های شهر قم در ایام اربعین

زین‌العابدین قراچورلوی هم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به اهمیت ارتقای سطح خدمات در پایانه‌های شهر قم گفت: در این مسئله کمبود نیرو داریم که قرار شد همزمان با ایام اربعین حسینی، تعداد نیروهای خدماتی به‌صورت موقت افزایش یابد.

 وی اقدامات رفاهی برای زائران مانند نصب سه آب‌سردکن نیمه‌صنعتی را مورد توجه قرار داد و افزود: سالن جدید برای آقایان و بانوان در پایانه قم احداث شد.

 مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم با بیان اینکه این سازمان نیازمند ارتقای نیرو در حوزه نظافت و خدمات است، اضافه کرد: اختیارات سازمان در برنامه‌ریزی برای امور اندک است و در بسیاری از موضوعات باید با سازمان‌های همکار، تعامل داشته باشیم.

 قراچورلوی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸ هزار و ۵۰۰ سرویس از پایانه‌های شهر قم خارج و بیش از ۹۵۰ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند.

لزوم نگاه بلندمدت مدیران 

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم، با اشاره به اهمیت پیگیری مطالبات شهروندان در برنامه‌های شهرداری قم گفت: انبوهی از وظایف متعدد در شهرداری وجود دارد که باید مسائلی که ارتباط مستقیمی با مردم دارد، در اولویت قرار بگیرد.

 وی افزود: پروژه‌هایی که به تکریم شهروندان منجر شده و زیست شهری را برای آن‌ها دلپذیر می‌کند، در هر حوزه‌ای باید در اولویت قرار بگیرند.

 شهردار قم خاطرنشان کرد: هر جایی که مردم مخاطب ما هستند، باید با حساسیت بسیار زیاد مسائل را پیگیری و مشکلات را رفع کرد.

 سقائیان‌نژاد با اشاره به مشکلات موجود در پایانه‌های شهر قم تأکید کرد: شهرداری متولی پایانه است و نقایص قانونی نباید موجب تداوم مشکلات مردم در پایانه‌ها باشد.

 وی با دعوت از مدیران برای نگاه بلندمدت به امور تصریح کرد: تفاوت مدیریت و رهبری همین است و یک رهبر در سازمان باید نگاه میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد.

 شهردار قم با اشاره به مسئله ساخت سرویس‌های عمومی بهداشتی در شهر قم، گفت: قولی به شهروندان داده‌ایم که سرویس‌های بهداشتی مساجد درصورتی‌که در اختیار عموم قرار گیرد، از سوی شهرداری برای ساخت حمایت می‌شود که با محوریت مناطق باید این امر به‌صورت جدی پیگیری شود.

انتهای پیام/