رئیس مرکز آموزشی درمانی کامکار - عرب نیا قم با اعلام این خبر گفت: انجام PCNL با کمک سونوگرافی و انجام هم‌زمان لاپاراسکوپی در سنگ کلیه اکتوپیک لگنی، در بیمارانی که سابقه جراحی باز قبلی در همان کلیه دارند، روشی ایمن، قابل انجام و مطمئن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم ، دکتر سید علیرضا چاوشی زاده در گفت‌وگویی از انجام عمل PCNL برای نخستین بار در بیمارستان کامکار عرب نیا قم خبر داد و گفت: در این نوع از عمل یک برش کوچک یک سانتی‌متری در ناحیه پهلوی بیمار ایجاد و یک لوله از طریق برش به کلیه تحت هدایت اشعه ایکس قرار داده می‌شود؛ سپس یک تلسکوپ کوچک از لوله عبور داده می‌شود تا سنگ را تجسم کرده وآن را شکسته و از بدن خارج می‌کند.
رئیس مرکز آموزشی درمانی کامکار – عرب نیا قم با بیان متفاوت بودن روش انجام این نوع عمل با روش معمول اظهار داشت: در این روش در صورت لزوم می‌توان از لیزر یا دستگاه دیگری به نام لیتوتریپتر برای شکستن سنگ قبل از برداشتن آن استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: این روش در مقایسه با جراحی سنگ باز منجر به کاهش قابل‌توجه درد پس از عمل، بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و بازگشت زودتر بیمار به کار و فعالیت‌های روزانه وی می‌شود.
فاطمه ندیری
انتهای پیام/