لزوم توجه به گفتمان قرآنی در سبک زندگی شهروندی
لزوم توجه به گفتمان قرآنی در سبک زندگی شهروندی

امرالهی با تشریح محورهای هشت‌گانه شورای اسلامی شهر مقدس قم در سال چهارم فعالیت شورا گفت: تحقق “تجلی گفتمان قرآنی در سبک زندگی شهروندی” به‌عنوان نخستین محور برنامه‌های سال پیش رو در دستور کار شورای اسلام شهر قم قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، مهندس روح اله امرالهی رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم در یکصدو سی و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورا با اشاره به آغاز فعالیت سال چهارم شورای اسلامی شهر قم گفت: در دوره جدید و سال پایانی فعالیت شورای ششم هشت محور برنامه‌های پیش رو که بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شده را خدمت همکاران گرامی و شهروندان شریف شهر مقدس قم تقدیم می نمایم:

۱- تجلی گفتمان قرآنی در سبک زندگی شهروندی

جامعه بشری جهت رسیدن به کمال نیازمند برنامه جامع الهی می باشد، با گفتمان قرآنی سبک زندگی شهروندی می بایست طراحی و اجرا شود چرا که تمدن سازی بر مبنای آموزه های قرآنی شهروند را به سمت کمال انسانی هدایت می کند.

۲- تحکیم فرهنگ مهدوی

مسجد مقدس جمکران میعادگاه انتظار است و سیر برنامه های فرهنگی شهر می بایست شهروند را برای تشکیل تمدن نوین اسلامی هدایت نماید.

۳- استحکام جایگاه شهر مقدس قم بعنوان پایگاه انقلاب اسلامی

ساختار همایش ها و برنامه های فرهنگی، مناسبتی و اجتماعی شهر باید با محوریت ترویج انقلاب اسلامی شکل بگیرد و تفکر انقلاب اسلامی که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پایه ریزی کرده است و ناظر به اهمیت جایگاه شهر مقدس قم در بیانات رهبر انقلاب این مهم می‌بایست در جهت ترویج نسل جوان تبیین و تشریح گردد.

۴- تسریع امور مطالبات مردمی

رهبر معظم انقلاب خدمت به مردم را عطیه الهی بر شمرده اند و مدیریت شهری می بایست با پرداختن به جمع سپاری خدمات شهروندی و شهرسازی الکترونیک در جهت شکل گیری شهر هوشمند، همه امور مردم را سامان داده و فرآیند ها را تسریع نماید.

۵- هر شهروند یک خادم
شهر قم بعد جهانی داشته و سالانه میزبان میلیون ها نفر از اقصی نقاط جهان می باشند، لزوم اندیشه میهمان نوازی و خادمی برای زائران حرم کریمه اهل بیت (س)، حرم امامزاده موسی مبرقع (ع) و مسجد مقدس جمکران باید در تک تک شهروندان فرهنگ سازی شود.

۶- زندگی شادمانه؛ یک دستور دینی و اجتماعی

رهبر معظم انقلاب اساسی ترین نیاز کشور را ایجاد روحیه نشاط و امید به آینده و خودباوری در نسل جوان برشمرده اند و تقویت نشاط اجتماعی در شهر مقدس قم، ضمن ارتقاء سلامت به تقویت همبستگی اجتماعی و افزایش مشارکت فعال شهروندان در زندگی شهری منجر خواهد شد.
مدیریت شهری موظف به توسعه زیر ساختهای موجود در فضای شهری با مأموریت فرهنگی، ورزشی، تفرجی و تفریحی برای اقشار و رده های سنی مختلف شهروندان و هدایت فضاهای عمومی شهری موجود برای ارتقاء نشاط اجتماعی بهره گیری شود.

۷- شهرسازی اسلامی–ایرانی، بایدها و نبایدها

یکی از نکات مهم رهبر معظم انقلاب در سفر پر برکت به شهر مقدس قم توجه به معماری و شهرسازی بوده است و ناظر به ان توجه به نکات زیر حائز اهمیت می باشد:

الف)معماری اسلامی باشد.

ب) نمادهای انقلاب در معماری شهر مقدس قم باید توجه ای ویژه شود.

ج) برگزاری نشست های تخصصی، نمایشگاهها در جهت تشویق، تبیین و ایجاد گتفمان معماری و شهرسازی ایرانی–اسلامی انجام گیرد.

۸- ظرفیت سنجی کنشگران حوزه های مختلف
نخبگان همواره گروه پیشروان یک جامعه می باشند و تشکیل زنجیره نخبگان در رشته های مختلف در بستر موقعیت ها و ظرفیت های موجود شهر و ایجاد ارتباط با بنگاه های اقتصادی می تواند در زمان کوتاه جهش تولید با مشارکت مردم را رقم بزند.

وی در پایان با اشاره به این مهم که راهبردهای بیان شده نیازمند مطابقت با سند برنامه پنج ساله شهرداری قم است، اظهار داشت: با محوریت مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر قم و مشارکت کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر، تدوین پروژه های عملیاتی سال جاری در قالب اصلاحیه بودجه و در سال بعد در قالب پیش بینی بودجه جدید، تعریف و تدوین گردیده و اقدام خواهد شد.

  • منبع خبر : شورای شهر قم