تولیدکنندگان از ظرفیت بازار اوراسیا حداکثر استفاده را ببرند
تولیدکنندگان از ظرفیت بازار اوراسیا حداکثر استفاده را ببرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس قم، میرهادی سیدی در جلسه شورای توسعه صادرات استان که در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بازار اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان است، اظهار کرد: این کشورها یک بازار واحد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس قم، میرهادی سیدی در جلسه شورای توسعه صادرات استان که در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بازار اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان است، اظهار کرد: این کشورها یک بازار واحد را تشکیل دادند و صادرات کالا به این بازار می‌تواند بدون اخذ گمرک از این کشورها به تمام آن‌ها صادر شود.

وی با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد توافق آزاد با بازار اوراسیا هستیم، عنوان کرد: موافقت نامه موقت ایران با بازار اوراسیا به مدت سه سال نوشته شده است که طی آن حدود ۵۰۰ کالا از سوی بازار اوراسیا و ۳۰۰ کالا از سوی بازار ایران کاهش تعرفه دارد.

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت با اشاره به همکاری خوب بازار اوراسیا با ایران، مطرح کرد: به‌دلیل اینکه روسیه از اصلی‌ترین کشورهای بازار اوراسیا است و شخص پوتین رئیس جمهور روسیه به دنبال اخذ این توافق نامه بود، در آینده می‌توانیم به همکاری‌های بیشتری با این کشورها برسیم.

وی با بیان اینکه روسیه اعلام کرده است که ۵ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در ایران کنار گذاشته است، خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت در کشور آغاز شده است و امروزه بسیاری از پروژه‌های وزارت نیرو به این سرمایه گذاران واگذار شده است.

سیدی تاکید کرد: توافق‌نامه‌های بسیاری مانند این توافق‌نامه با بازارهای مختلف داشته‌ایم و توانسته‌ایم ریل گذاری خوبی را در حوزه افزایش تولید و صادرات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بازار اوراسیا از ظرفیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون به این بازار مهم کم‌توجهی و بی‌توجهی شده است ولی امیدواریم با تبدیل این توافق‌نامه به تجارت آزاد بیش از پیش از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تحریم‌ها به معنی این است که ایران نتواند کار کم‌هزینه با سایر کشورها انجام دهد، یادآور شد: ما باید تلاش کنیم بر خلاف این هدف حرکت کنیم و زمینه‌سازی لازم برای تجارت کم‌هزینه با سایر کشورها را مخصوصا کشورهای بازار اوراسیا که در یک جناح سیاسی هستیم را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما ایجاد طرح موضوع با تولیدکنندگان استان‌ها است، ابراز کرد: اگر این ظرفیت‌ها برای تمام تولیدکنندگان روشن‌سازی شود قطعا می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بیشتری داشته باشیم.

سیدی اضافه کرد: این توافق‌نامه به ما تضمین ثبات بازار را داده و به تولیدکنندگان اطمینان خاطر را برای سرمایه‌گذاری و بازاریابی در بازارهای این پنج کشور را می‌دهد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش‌هایی که مسئولان استانی انجام می‌دهند تولیدکنندگان استان قم نیز بتوانند از این ظرفیت استفاده لازم را ببرند.