هشدار هواشناسی نارنجی برای قم؛ گردوخاک در راه است
هشدار هواشناسی نارنجی برای قم؛ گردوخاک در راه است

مدیرکل هواشناسی قم از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای این استان خبر داد و گفت: خیزش گردوخاک باز هم در راه قم است.

مهران حیدری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: به علت افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتا شدید تا شدید شرقی همراه با گرد و خاک، هشدار سطح نارنجی برای استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت از روز شنبه آغاز می‌شود و تا اواخر وقت یکشنبه ادامه دارد، تصریح کرد: در این مدت وزش باد نسبتا شدید تا شدید همراه با خیزش و نفوذ گرد و خاک را خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی استان قم درباره اثرات این مخاطره عنوان کرد: نفوذ و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد، کاهش کیفیت هوا، کاهش کیفیت دید افقی در جاده‌های مواصلاتی، احتمال اختلال در حمل و نقل جاده ای و آسیب دیدگی تجهیزات حساس به وزش باد و گرد و خاک و احتمال خسارت دیدن محصولات کشاورزی و خطر حادثه در صعود به ارتفاع از اثرات این مخاطره است.

حیدری با بیان اینکه با توجه به صدور هشدار نارنجی، رعایت توصیه‌های بهداشتی مربوط به کاهش کیفیت هوا الزامی است، تصریح کرد: احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای، خودداری از صعود به ارتفاعات با شیب زیاد و  خودداری از توقف در کنار سازه‌های موقت ساختمان نیمه کاره یا درختان کهنسال ضروری است.

وی گفت: در روزهای شنبه و یکشنبه اجرای تمهیدات لازم جهت محافظت از تجهیزات حساس به وزش باد و گرد و خاک، اجرای تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت احتمالی به بخش کشاورزی، حصول اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها و پرهیز از پرواز با هواگردهای سبک با استفاده از دستگاه‌های پرنده کوچک، الزامی است.

وی در توضیح هشدارهای هواشناسی اظهار داشت:هشدار زرد به معنای آگاهی و اقدام در صورت نیاز و احتمال وجود خسارت یا خسارت نقطه‌ای است.

حیدری با اشاره به اینکه هشدار نارنجی به معنای اقدام ضروری و احتمال زیاد خسارت گسترده است، گفت: هشدار قرمز هم به نشانه اقدام ضروری و همه جانبه و خسارت گسترده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : تسنیم قم