حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در آئین افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبانی مدیریت اجتماع محور در سوانح ویژه مبلغین و گروههای تبلیغی و گروههای تبلیغی معاونت تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه قم در دارالشفا عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی هلال احمر در توانمندسازی طلاب برای حضور در بحران‌ها،دستاودرهای ارزشمندی دارد. رئیس دفتر سیاسی اجتماعی و مدیر بحران […]

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در آئین افتتاحیه اولین دوره آموزشی مبانی مدیریت اجتماع محور در سوانح ویژه مبلغین و گروههای تبلیغی و گروههای تبلیغی معاونت تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه قم در دارالشفا عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی هلال احمر در توانمندسازی طلاب برای حضور در بحران‌ها،دستاودرهای ارزشمندی دارد.

رئیس دفتر سیاسی اجتماعی و مدیر بحران حوزه علمیه قم گفت: با مشارکت ستاد حوزوی بحران و جمعیت هلال احمر کشور، طلاب برای حضور در صحنه خدمت به آسیب‌دیدگان،تخصص و توانمندی کسب می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۱۴ هزار طلبه بدون هیچ گونه تکلیف اداری و تنها با انگیزه شخصی در حادثه سیل امسال در برخی از استان‌ها حضور یافتند و مبلغ ۲ میلیارد تومان با شهریه اندک خود به منطقه ارسال کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: در جهت انسجام به این خدمات، ستادی شکل گرفت و هلال احمر نیز نقش موثری در ساماندهی آن داشت و با اقدامات آموزشی،طلاب و اساتید حوزه توانمندی و آمادگی بیشتری در حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله و آتش سوزی پیدا می کنند.

وی بیان کرد: مراجع و علما دارای سابقه‌ای دیرینه در ارائه خدمات اجتماعی به مردم و آسیب‌دیدگان هستند و باید باید تاریخچه خدمات حوزه های علمیه در حوادث،مستند سازی و در قالب پژوهش ارائه شود.

رئیس دفتر سیاسی اجتماعی و مدیر بحران حوزه علمیه قم افزود:در ر زلزله طبس قبل از انقلاب که ۵۰ هزار نفر در آن جان خود را از دست دادند،رهبری جمعیت با دو روحانی بود و در آن حادثه آیت الله خامنه‌ای در قالب یک ستاد کمک‌های فراوانی به مردم می‌کرد.

وی گفت: کمک‌های ایشان به مردم آسیب‌دیده و فقیر بعد از تبعید ایشان نیز ادامه داشت و تصاویری از آن دوران وجود دارد که نشان ‌می‌دهد ایشان چه خدماتی را برای فقیران و آسیب‌دیدگان ارائه می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی افزود: لباس روحانیت، لباس خدمت به مردم است،در بسیاری از صندوقها و مراکز خیریه معمولا، روحانیون برای تشکیل آن داوطلب شده‌اند،در تاریخ شیعه نیز،علمایی در ساده زیستی و فقر زندگی می کردند اما برای رفع فقر از جامعه در تلاش بودند.

وی عنوان کرد: خدمات اجتماعی علما و روحانیت بسیار تاثیرگذار است،یکی از رسالت های مهم روحانیت ارائه خدمات اجتماعی است و توانمندی و تخصص لازمه حضور طلاب و روحانیت در عرصه خدمت رسانی است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم نیز در این آئین گفت: آموزش رکن مهمی در کاهش حوادث و خسارات و تلفات دارد،برای کاهش حوادث افراد متخصص و معتمد نیاز است و ما در جامعه،معتمدتر از طلاب و روحانیون سراغ نداریم.

محمد گل فشان بیان کرد:اگر آموزش در جامعه تبیین شود،در موقع خطر این همه متحمل خسارات و تلفات نمی‌شویم،یکی از موضوعات مهم در حوادث ،فرار از حادثه است،بسیاری از افراد در موقع فرار دچار آسیب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در زلزله بم تنها یک دختر در میان جمع خانواده، جان سالم به در برد و می گفت که در مدرسه پناه گرفتن را یاد گرفته بود و از این رو موقع زلزله خود را نجات داد، نباید جایگاه آموزش را از یاد ببریم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان،بلایای طبیعی وسیع‌تری انفاق می‌افتد،این بلایا موجب سرسبزی و چهارفصل شدن زمین و کاملا طبیعی است،آن چه طبیعی به نظر می‌رسد عدم آمادگی بشر با این حوادث است.

وی تصریح کرد:آموزش در روستاها اهمیت زیادتری دارد و اگر در ابتدای حادثه مردم مشارکت کنند زمان طلایی از دست نمی رود ما نیز آمادگی لازم را داریم و می توانیم در هر روستا یک خانه هلال داشته باشیم.