افزایش ۴ درصدی مشارکت مردم قم در انتخابات نسبت به دوره قبل
افزایش ۴ درصدی مشارکت مردم قم در انتخابات نسبت به دوره قبل

فرماندار قم گفت: میزان مشارکت مردم استان قم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در دوره قبل حدود ۴ درصد افزایش داشت.

عباس ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به مراحل طی شده و آماده‌سازی صورت گرفته برای انتخابات ۸ تیر اظهار داشت: پس از اتفاق تلخ حادثه‌ شهادت آیت الله رئیسی و با توجه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی، ما بلافاصله طی ۵۰ روز برای برگزاری انتخابات فرصت داشتیم تا رئیس جمهور انتخاب شود.

ذاکریان گفت: در فرآیند‌های مقدماتی برنامه ‌هایی داشتیم؛ ازجمله تشکیل هیئت‌های اجرایی که به ۲ بخش تقسیم می‌شود. بخش اول معتمدین مردمی و بخش دوم شخصیت‌های حقوقی که طبق قانونی از اعضای هیئت اجرایی شهرستان‌ها هستند.

فرماندار قم بیان کرد: باتوجه به محدودیت زمانی که ما داشتیم بنا بر این شد در صورت تمایل اعضای هیئت اجرایی انتخابات گذشته که انتخابات مجلس بود، از همان هیئت اجرایی استفاده شود. 

وی عنوان کرد: تمام مقدمات فراهم شد و در روز جمعه ۸تیر شاهد حماسه‌ی دیگری در استان قم بودیم. در قم میزان مشارکت مردم نسبت به دوره قبل در ریاست جمهوری افزایش داشت. حدود به ۴ درصد افزایش مشارکت داشتیم که اتفاق بسیار خوبی بود.

ذاکریان تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک آراء را در سطح کشور را بدست بیاورند، طبیعتاً انتخابات به دور دوم کشیده شد. دو نامزد باقی مانده،  پزشکیان و  جلیلی با هم برای دور دوم انتخابات که جمعه پیش رو هست به رقابت می‌روند.

فرماندار قم اظهار داشت: با توجه به اینکه فرآیند‌های اجرایی به تازگی سپری شده است ما آمادگی‌های لازم را برای انتخابات دور دوم داریم، با این تفاوت که روند اجرایی مجدد از ابتدا طی می‌شود. اقلام انتخاباتی ازجمله مهر انتخابات، تعرفه، صورت جلسه، بست‌های پلمپ، آماده کردن صندوق‌های اخذ رأی و دستگاه‌های احراز هویت همه این‌ها مجدد در حال آماده‌سازی است.

وی افزود: پس از آماده‌سازی همه اقلام باید به ستادهای چهارگانه در بخش‌ها ارسال شود. برای تسهیل کار، ما کل استان قم را به ۴ ستاد تقسیم کرده‌ایم. با توجه به اینکه زیرساخت‌های قانونی برای انجام انتخابات تمام الکترونیکی فراهم نیست، انتخابات ما به‌ صورت نیمه مکانیزه برگزار می‌شود.

ذاکریان گفت: از ۷۴۷ شعبه اخذ رأی که در کل استان داریم، ۶۹۱ شعبه در شهرستان قم واقع شده است که ازین مجموع ۶۱۹ شعبه ثابت و ۷۲ شعبه سیار است. ما ۱۰ شعبه اخذ رأی در بخش خلجستان و ۱۶ شعبه هم در بخش سلفچگان داریم. مابقی شعب هم در شهرستان قم واقع شده است. احراز هویت توسط دستگاه‌ انجام می‌شود، ولی رأی‌گیری به صورت دستی و در تعرفه کاغذی است. 

وی خاطرنشان کرد: برخی مراکز جمعیتی استان تعدادی نیستند که برایشان شعبه ثابت در نظر گرفته شود. با توجه به این‌که شعب سیار عمدتا مربوط به مراکز جمعیتی، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، پادگان‌ها و روستاهای کم جمعیت است، ما برای هر شعبه سیار خط سیر مشخص کرده‌ایم و ساعت‌ها اعلام شده است.

ذاکریان عنوان کرد: شعب اخذ رأی سیار در صورت داشتن زمان و فرصت باقیمانده می‌توانند برای عزیزان ناتوان که در منازل نیز حاضر شوند. مردم عزیز چنانچه با ستاد‌های ما تماس بگیرند، همکاران اجرایی ستاد، نزدیکترین و مناسب‌ترین شعبه را باتوجه به شرایط آن‌ها معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/