لزوم تقویت ظرفیت‌های بازرگانی و گردشگری استان قم
لزوم تقویت ظرفیت‌های بازرگانی و گردشگری استان قم

شاکرآرانی با اشاره به دو چالش مهاجرت و اقلیم در شهر قم گفت: سهم اقتصادی استان قم با توجه به رشد جمعیت و مهاجرت بسیار کمتر از سایر استان‌ها بوده و برای جبران این شکاف باید ظرفیت‌های بازرگانی و گردشگری استان قم را با کمک مدیریت شهری تقویت کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم جواد شاکرآرانی با حضور در صد و سی و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم، به تأکید مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری در انتخابات تأکید کرد و اظهار داشت: حضور حداکثری در انتخابات تکمله حضور مردم در مراسم تشیع شهید آیت‌الله رئیسی است.
وی سپس با ارائه گزارشی از عملکرد و دغدغه‌های سازمان برنامه‌وبودجه استان افزود: تعامل با مدیریت شهری درحرکت شهر به‌سوی توسعه تأثیر بسیاری دارد و شهرداری و شورای شهر به‌عنوان مؤثرترین بازیگران در توسعه شهر می‌توانند در انجام مأموریت‌های استان به ما کمک بسیاری کنند.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم سپس بخشی از مأموریت‌های سازمان را موردتوجه قرارداد و بیان کرد: نظارت بر پروژه‌های عمرانی، نظارت بر توزیع بودجه، توجه به موضوعات استخدامی و مدیریتی استان، مدیریت نظام آماری و آموزش کارکنان دولت مهم‌ترین و شاکله اصلی مأموریت‌های ما در استان است.
وی به نقش استان قم در سند آمایشی کشور نیز اشاره و تصریح کرد: در این سند وظیفه استان قم فعالیت در حوزه آموزش‌های دینی، سهیم بودن در ارتباطات بین‌المللی در حوزه مذهب و فرهنگ، توسعه خدمات بازرگانی و تشکیل کریدور اقتصادی در استان، توسعه گردشگری مذهبی و کویر، گسترش تولیدات دینی مشخص‌شده است.
شاکر آرانی چالش‌های استان قم را دررسیدن به جایگاه مشخص‌شده در سند آمایشی کشور موردتوجه قرارداد و گفت: ما برای رسیدن به اهداف مشخص‌شده در سند آمایش نیاز به مهم‌ترین عامل حیات یعنی آب‌داریم اما متأسفانه با ساخت سدها در مسیر ورودی آب به استان قم امروز ما با چالش جدی آب روبه‌رو هستیم.
وی پهنه اقلیمی قم به علت عدم ورود آب به این استان را در معرض خطر اعلام کرد و گفت: متأسفانه در چند سال گذشته به علت عدم ورود آب و توسعه بیابان در استان ما شاهد افزایش روزهای گردوغباری در استان هستیم و کاهش بارندگی، افزایش دما و کاهش آب‌های زیرزمینی و همچنین گرد غبار استان را با بحران روبه‌رو کرده است.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم ادامه داد: رشد جمعیت در قم به نسبت جمعیت کل کشور که طی سال‌های گذشته ۴ برابر شده، در استان قم ۸ برابر بوده که نیاز به توجه به بسیاری مسائل دارد که هنوز به‌خوبی به آن توجه نمی‌شود.
وی یکی از دلایل رشد ۸ برابری جمعیت در استان قم را مهاجرت عنوان کرد و گفت: ما در شهر قم با پدیده‌ای مهاجرت و اتباع مواجه هستیم که باعث شده شاهد رشد جمعیتی چندین برابری باشیم اما در مقابل ان سهمی که در کشور از بودجه و خدمات دریافت می‌کنیم تنها یک درصد است.
شاکر آرا ضعف جدی استان را در حوزه مهاجرت یادآوری کرد و گفت: از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم نسبت به لایحه مهاجرت برای قم با آگاهی و دغدغه بیشتری ورود کنند تا بتوانیم مشکلات استان را ساماندهی کنیم.
وی سپس ادامه داد: افزایش جمعیت، عدم تناسب سهم اقتصادی شهر قم با جمعیت باعث شده سفره مردم قم نسبت به سایر استان‌ها بسیار کوچک‌تر باشد و کرونا نیز بر این عقب‌ماندگی دامن زده که هنوز نتوانسته‌ایم این فاصله را جبران کنیم.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم به توانمندی‌های استان قم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ما در حوزه بازرگانی و گردشگری ظرفیت‌های خوبی داریم که باید به آن‌ها توجه بیشتری کنیم تا بتوانیم اقتصاد استان را با تکیه‌بر این ظرفیت توسعه داده و شاهد رونق اقتصادی در استان باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: تمام مدیران استان باید با علم به دو چالش مهاجرت و اقلیم در قم به مسائل نگاه کرده و برای توسعه و رونق اقتصادی استان برنامه‌ریزی کنند.
انتهای پیام/