بازنگری در طرح جامع شهر مقدس قم
بازنگری در طرح جامع شهر مقدس قم

رئیس اداره طرح های کالبدی راه و شهرسازی قم گفت: طرح جامع شهر قم ابعاد مختلفی دارد و سعی می‌کند تمام‌ ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی یک شهر را بررسی کند و طرحی با افق ۱۰ تا ۱۵ ساله ارائه دهد، اما نیازمند بازنگری است.

جلال حقیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: طرح جامع شهر یک طرح بلندمدت با افق ۱۰ تا ۱۵ سال است و طرحی است که همه جوانب یک شهر را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه این طرح در حال تهیه است و نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم، تصریح کرد: با معرفی طرح جامع می‌توانیم مشارکت مردم را بیش از قبل جلب کنیم.

رئیس اداره طرح‌های کالبدی راه و شهرسازی قم افزود: طرح جامع ابعاد مختلفی دارد و سعی می‌کند تمام‌ ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی یک شهر را بررسی کند و طرحی با افق ۱۰ تا ۱۵ ساله ارائه دهد.

حقیقی با بیان اینکه در مدیریت شهری ۲۶ ارگان به صورت مستقیم با مدیریت شهری ارتباط دارند، گفت: اما تصور عامه این است که اغلب مدیریت شهری بر عهده شهرداری است در صورتی که چنین نیست.

وی افزود: این طرح ۲۶ دستگاه مرتبط را با هم هماهنگ می‌کند ضمن اینکه نیازهای واقعی شهر را از طریق مشارکت بخش دولتی، غیردولتی و مردم جلب می‌کند.

رئیس اداره طرح‌های کالبدی راه و شهرسازی قم با بیان اینکه این طرح قبلا با شیوه قدیمی‌تری تهیه می‌شد که در آن مشارکت مردم جلب نمی‌شد، تصریح کرد: اما امروز در بازنگری طرح، بیشترین تمرکز بر جلب مشارکت ذی‌نفعان است.

حقیقی گفت: قبلا این گونه طرح‌ها بین نهادهای دولتی و غیردولتی تهیه و بین مردم ابلاغ می‌شد، اما مشکل این بود که مردم بسیاری از اهداف و برنامه‌های طرح را نمی‌پذیرفتند‌.

وی افزود: تحربه چندین ساله ما را به این نقطه رسانده که بدون مشارکت مردم این طرح‌ها راه به جایی نخواهند برد.

رییس اداره طرح‌های کالبدی راه و شهرسازی قم با تاکید بر اینکه چیزی که مردم نخواهند را نمی‌توان اجرا کرد، اظهار داشت: یک بازنگری در تهیه این طرح‌ها رخ داده که مهمترین تغییرش این است که مردم را روی کار بیاورد.

حقیقی گفت: طرح جامع شهری یک برنامه اقدام مشترک بین نهادهای دولتی است که می‌خواهد آینده و تکلیف شهر قم را روشن کند. این طرح تکلیف و آینده شبکه حمل و نقل، و رفت و آمد شهری، مترو، قطار شهری، بزرگراه‌ها، کاربری‌های عمومی و جهات توسعه شهر را تعیین می‌کند که به چه سمتی خواهیم رفت.

وی افزود: طرح جامع خط محدوده و حریم شهر را تعیین می‌کند و نشان می‌دهد در ۱۰ سال آینده استراتژی ما در رابطه با توسعه شهر قم چگونه خواهد بود.

رئیس اداره طرح های کالبدی راه و شهرسازی قم گفت: باید همه متخصصین و اهل فن و همه مردم شهر بیشترین مشارکت را داشته باشند تا حق کسی نادیده گرفته نشود.

انتهای پیام/