تلاش برای تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی در قم
تلاش برای تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی در قم

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: یکی از برنامه‌هایی که امسال به‌عنوان برنامه مشترک سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم و اداره کل محیط‌زیست مورد اهتمام قرار می‌گیرد، بحث تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، نهمین جلسه از شورای سازمان‌های شهرداری قم با محوریت سازمان مدیریت پسماند با حضور اعضا برگزار شد.

جلسات شورای سازمان‌های شهرداری در طول سال دو مرتبه در تیر و دی‌ماه برگزار می‌شود و در این جلسات، گزارش عملکرد، ارائه و تصویب تفریغ بودجه، مصوبات جلسات گذشته و …  با حضور اعضا که متشکل از مدیرکل محیط‌زیست قم، نماینده استانداری و اعضای سازمان و هیئت‌مدیره بوده، مطرح می‌شود.

سید عبدالله میرابراهیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان در سال ۱۴۰۲، مصوبات جلسات گذشته را نیز عنوان کرد.

بررسی و تصویب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان، بررسی و تصویب تعرفه بهای خدمات پیشنهادی سال ۱۴۰۳ سازمان، پیگیری اخذ سند مالکیت سایت البرز، تعیین تکلیف زمین ۴۴ هکتاری در کارگروه مدیریت پسماند، فرآیند امحای پسماندهای پزشکی، تأمین زیرساخت‌های سایت البرز از قبیل فاضلاب و گاز از جمله مواردی بود که در جلسه مطرح شد.

بودجه ۲۰۰ میلیارد ریالی احداث مجتمع بازیافت پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در جلسه شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم که در سالن شهید مولوی شهرداری برگزار شد، با اشاره به اقدامات سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۲، احداث مجتمع پردازش و بازیافت پسماند خشک را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به تخصیص اعتبارات سال گذشته، دیوارهای پیش‌ساخته برای احداث این پروژه خریداری‌شده است.

سید عبدالله میرابراهیمی افزود: در سال جاری نیز اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد ریال برای احداث مجتمع پردازش و بازیافت پسماند خشک در نظر گرفته‌شده که بلافاصله پس از تحویل زمین عملیات اجرایی آماده‌سازی، محوطه‌سازی، قطعه‌بندی انجام می‌شود.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: خرید یک دستگاه لودر پنج تنی، خرید اجناس گازرسانی به مجتمع صنایع تبدیلی البرز و خرید یک دستگاه خُردکن کود کمپوست انجام‌شده که همه در راستای توسعه فعالیت‌ها و اقدامات در مجتمع پردازش البرز است.

 میرابراهیمی به انجام مطالعات انتقال پساب از تصفیه‌خانه جامع فاضلاب استان قم به محل سایت دفع پسماند شهری البرز شهرداری قم اشاره کرد.

 وی با مهم خواندن مباحث آموزشی، برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان در این زمینه گفت: آموزش‌های سازمانی ویژه شهروندان و نهادهای مختلف هرساله با تمرکز بر اقشار و گروه‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اضافه کرد: آموزش مدارس در قالب طرح همیاران بازیافت، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج، صنوف و ادارات، آموزش‌های محیطی در بوستان‌ها و مراکز عمومی و همچنین آموزش ویژه عوامل پیمانکار و کارکنان سازمان به‌صورت مستمر پیگیری می‌شود.

تلاش برای تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی در قم

محمدحسین بازگیر؛ مدیرکل محیط زیست استان قم نیز در جلسه شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: یکی از برنامه‌هایی که امسال به‌عنوان برنامه مشترک سازمان و اداره کل محیط‌زیست مورد اهتمام قرار می‌گیرد، بحث تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی است.  

وی افزود: حجم تولید نخاله ساختمانی و معضلاتی که در مدیریت این نوع از پسماند وجود دارد، موجب شده تا ارائه راهکارهایی برای بازیافت آن از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی پراهمیت ارزیابی شود.  

مدیرکل محیط‌زیست استان قم ساماندهی ارتباط شهرهای کهک و جعفرآباد با سایت دفن البرز را ضروری دانست و گفت: بعضی روستاها در حاشیه اقدام به حفر چاله کردند و پسماندها را آتش می‌زنند که این موضوع در مکاتبات صورت گرفته ساماندهی خواهد شد.  

بازگیر با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ شهروندی در بهبود وضعیت محیط‌زیست شهری، تأکید کرد: تعریف پروژه مشترک آموزشی میان سازمان مدیریت پسماند و اداره کل محیط‌زیست استان ذیل کمیته آموزش کارگروه مدیریت پسماند استان، گام مؤثری در راستای هم‌افزایی و شناسایی ظرفیت‌های اثرگذار است.

ضرورت پیگیری احداث شهرک بازیافت در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در جلسه شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند و لزوم توسعه و رشد این برنامه‌ها، گفت: ضروری است طرح جامع آموزش سازمان مدیریت پسماند تدوین و جزو اسناد بالادستی سازمان قرار گیرد.

مهدی اصفهانیان مقدم با بیان اینکه طرح جامع آموزش یک سند ارزشمند برای ادوار مختلف خواهد بود، افزود: آموزش شهروندی باید در سطوح مختلف جریان داشته باشد و مباحث مدیریت پسماند از مواردی بوده که افراد در گروه‌های مختلف مخاطب آن هستند و ضرورت دارد رفتار درست در برابر موضوع نظافت و تفکیک پسماند به‌طور مستمر آموزش داده شوند.

 معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به مراحل تهیه و تدوین طرح جامع پسماند، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد از مراحل قانونی تهیه این طرح در کارگروه مدیریت پسماند مطرح‌شده است و در صورت صلاحدید کارشناسان، بازنگری آن موردبررسی و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 اصفهانیان‌مقدم تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع لازم است، سازمان مدیریت پسماند با توجه به تأیید زمین ۴۴ هکتاری در کارگروه مدیریت پسماند و زیربنایی شورای برنامه‌ریزی استان نسبت به اخذ قرارداد واگذاری و تحویل زمین اقدام کند.

 وی اضافه کرد: اجرای بخشی از طرح‌ها در مدیریت پسماند، با راه‌اندازی شهرک بازیافت تکمیل می‌شود و ضروری است با هدف ساماندهی گاراژهای ضایعاتی این موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود.

 معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: توسعه صنایع تکمیلی در دستور کار سازمان در ۱۴۰۳ خواهد بود و ایجاد صنایعی همچون کاغذ و تهیه پودر سنگ از نخاله‌های ساختمانی موردبررسی و اجرا قرار گیرد.

انتهای پیام/