به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، محمدرضای خائن وقتی به قم رسید ورشکستگی استقبال را دید. نقل کردند که وقتی جلوی محوطه و جایگاه جلوی مدرسه فیضیه رسید گفت کجا هستند ملاها؟ کجا هستند طلاب؟ کجا هستند مردم؟ خب آنها که تملق می‌گفتند آمدند که قربان! اینها که هستند مردم هستند! نقل کردند که […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، محمدرضای خائن وقتی به قم رسید ورشکستگی استقبال را دید. نقل کردند که وقتی جلوی محوطه و جایگاه جلوی مدرسه فیضیه رسید گفت کجا هستند ملاها؟ کجا هستند طلاب؟ کجا هستند مردم؟ خب آنها که تملق می‌گفتند آمدند که قربان! اینها که هستند مردم هستند! نقل کردند که شاه گفته که اینها آژان‌های با کلاه و بی‌کلاه هستند. مردم کجایند؟ ملا‌ها کجایند؟ و عصبانی‌ترین سخنرانی را در آنجا کرد. دو سه تا جمله گفت که منظورش حرف‌های امام خطاب به مراجع و بزرگانی بود که می‌گفتند یک شاه شیعه در جهان داریم. با این شاه هم ما مبارزه کنیم که نمی‌شود!
شاه در این سخنرانی که یک بار هم از رادیو پخش شد، با عصبانیت گفت: «پلو خوری تمام شد. مفت‌خوری تمام شد. موقوفه‌خوری تمام شد. دیگر من اجازه نخواهم داد»، در صورتی که حوزه‌های علمیه آن وقت موقوفه‌خوار نبودند و هیچ گاه مفت‌خوار نبودند. امام بعدا از این‌ها استفاده‌های بسیار جالبی فرمودند. شاه یک حرف زشتی نسبت به مراجع و علما زد و گفت اینها مثل کرم‌های در نجاست و لجن هستند. امام بعدا تعبیر فرمودند که «روحانیت اسلام حیوانات نجسند؟ خدا کند که مقصود تو این نباشد. وگرنه تکلیف ما مشکل می‌شود. تکلیف تو هم مشکل می‌شود».
این سفر به قم و انعکاس آن عصبانیت برای محمدرضای خائن گران تمام شد، اما احزاب سیاسی را وادار کرد که در میدان باشند و اسباب این شد که جبهه ملی و حزب توده در تشویق به رفراندوم از مدارس گرفته تا دستگاه‌های فرهنگی و کارگری را به رای دادن تشویق کنند. در نتیجه این‌ها نتیجه رفراندوم را پنج میلیون و خرده‌ای رأی اعلام کردند.
عزای عمومی‌ نوروز ۱۳۴۲
امام راحل به مناسب حملاتی که در اواخر اسفند به مدرسه فیضیه و مدرسه طالبیه در تبریز و به مساجد و اماکن متبرکه‌ای که مردم در آنجا نسبت به رژیم سفاک پهلوی معترض بودند شده بود، مصلحت دیدند که نوروز ۱۳۴۲ را عزای ملی اعلام کنند. وقتی عزای ملی اعلام شد تعدادی تصور می‌کردند که باید به دید و بازدید نروند! امام راحل فرمودند که عزای ملی برای رساندن انزجار است، ولی صله ارحام و دید بازدید‌ها وظیفه دینی وشرعی است و باید دید و بازدید‌ها انجام شود. منتها در جلسات، ظلم‌هایی که به اسلام و مسلمین شده و می‌شود باید مورد گفت‌و‌گو قرار گیرد. ما هیئت‌های دینی که به دعوت حضرت امام دور هم جمع شده بودیم به فکر این افتادیم همین بیانات امام درباره عزای ملی را به صورت تراکت‌هایی تقطیع کنیم و به‌طور کلی فرمایشات امام از بیانیه و اعلامیه و… را بگیریم و انعکاس بدهیم و عزای ملی یک وضع فوق‌العاده‌ای پیدا کرد. امام راحل اعلام فرمودند که یکی دیگر از علل عزای ملی هم شهادت امام صادق(ص) در روز دوم فروردین است و از هیئات دینی دعوت فرمودند که در روز شهادت امام صادق(ع) همگی در حد توان‌شان به قم بیایند و جمعیت انبوهی در نوروز در اماکن متبرکه و در کنار ضریح حضرت معصومه(ع) بود. اما روز دوم فروردین به دعوت حضرت امام از تهران و اصفهان و شهر‌های نزدیک جمعیت فوق‌العاده‌ای به مناسبت روز شهادت و بمناسبت دعوت حضرت امام به قم مشرف شده بودند. رژیم سفاک به فکر این افتاد که در روز دوم فروردین یک زهره چشمی‌ از روحانیت و حوزه علمیه بگیرد. نقشه‌هایی از قبل کشیده بودند.
من یک جمله دیگر راجع به عزای ملی عرض کنم. عزای ملی اسباب این شد که دید و بازدید‌ها جنبه مذهبی و جنبه مبارزاتی هم پیدا کند و در جلسات دید و بازدید‌ها معمولا مسائل سیاسی روز و به تعبیر امام ظلمی‌که به اسلام و مسلمین و حوزه‌های علمیه شده مورد بحث و گفت وگو قرار بگیرد. این کار بخش‌های زیادی ازمردم را که در جریانات نبودن درجمع‌های فامیلی در جریان اتفاقات قرار‌داد.
پیش‌بینی واقعه فیضیه از سوی امام
در آغاز صبح روز دوم فروردین که روز شهادت امام صادق(ع) بود موفق شدیم به خدمت حضرت امام برسیم. منزل حضرت امام آکنده از جمعیت بود و تا کوچه‌های اطراف جمعیت ایستاده بود. در ابتدا یک سخنران سخنرانی می‌کرد که ما توفیق پیدا نکردیم وارد منزل بشویم. وقتی که حجت‌الاسلام علی اصغر مروارید صحبت می‌کرد به آنجا رسیدیم. آقای مروارید آنجا یک ابتکاری به خرج داد. تعدادی از عوامل تخریب رژیم سفاک که در نزدیکی منبر نشسته بودند در وسط صحبت مروارید صلوات فرستادند. دور دوم که خواستند صلوات بفرستند آقای مروارید گفتند اطراف این‌ها را خالی کنید تا من با اینها چند کلمه صحبت کنم. این عبارت یادگار ایشان است و من از کس دیگری این عبارت را به یاد ندارم و باید از خود ایشان نقل کنم. به این کسانی که مردم اطرافشان را خالی کردند و در آن وسط ماندند خطاب کرد و گفت که این خمینی که می‌بینید اینجا نشسته و تمام مراجع تقلید را ما حاضریم فدا کنیم که امام زمان سالم بمانند و حاضریم امام زمان و همه ائمه را فدا کنیم تا پیغمبر اسلام سالم بمانند و پیغمبر اسلام و ۱۲۴ هزار پیغمبر را خداوند برای دین و توحید فدا کرده است. شما بدانید اگر اسلام به خطر بیفتد ما می‌خواهیم این آقای خمینی مرجع تقلیدمان را برای حفظ اسلام قطعه قطعه ببینیم. این مسائل را گفتم تا شما هم به اربابان‌تان بگویید ما برای تحقق اسلام هستیم نه برای حفظ خود و مرجع تقلیدمان. بعد اشاره کرد به مردم عادی که بنشینید و صحبت را ادامه داد و مجلس را تمام کرد.