۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی قم اضافه می‌شود
۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی قم اضافه می‌شود

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم از آغاز مناقصه خرید برای افزودن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی این شهر به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان خبر داد.

علی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به مهم‌ترین خدمات اتوبوسرانی به اتوبوسران‌ها گفت: ما اعتقاد داریم که رانندگان اتوبوس که شغل‌شان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند، در نوک پیکان خدمتگذاری هستند، بنابراین هر خدمتی که به اتوبوسران‌ها کنیم برابر با خدمت به مردم عزیز است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم افزود: ما سعی کردیم در سال‌های اخیر خدمات خوبی را به رانندگان ناوگان اتوبوسرانی ارائه دهیم. در بحث حقوق این عزیزان سعی بر این بوده که طبق قانون کار تعریف شود و در طرح طبقه‌بندی مشاغل قرار بگیرند. خدمات رفاهی مثل خدمات ورزشی (استخر و سالن فوتبال) و ارائه صبحانه را هم به آنها ارائه کردیم.

وی بیان کرد: علاوه بر حقوق قانون‌کار که برای اتوبوسرانان تعریف شده مانند روزکاری، شب‌کاری و تعطیل‌کاری، مزایایی به عنوان کارانه هم در حقوقشان تعریف شد. میزان کارانه بستگی به میزان کارایی راننده دارد. کارایی شامل حرکت در سرفاصله خطوط و زمان‌بندی مشخص است که مهم‌ترین گزینه محسوب می‌شود.

نیک عنوان کرد: ساعت کار واحد اتوبوسرانی در شهر قم، معمولا ۱ ساعت پیش از آغاز به کار ادارات است؛ یعنی در حال حاضر از ساعت ۵صبح شروع می‌شود. رانندگان برای حضور به‌وقت در خطوط، باید یک ساعت پیش‌تر از ساعت ۵ از منزل خارج شوند.

وی گفت: رانندگان برای زمان کاری مازاد بر ساعت قانون‌کار، اضافه‌کار دریافت می‌کنند؛ به اصطلاح در کارتکس آن‌ها هر مقدار ساعتی که باشد به همان مقدار اضافه‌کار و کارانه تعلق می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم افزود: استان قم با تفاوت بسیار زیاد با دیگر استان‌‌ها جدیدترین ناوگان را در کشور دارد. عمر نوسازی ناوگان قم کمتر از ۴ سال است. اتوبوس‌هایی که در خطوط کار می‌کنند، اتوبوس‌های ملکی سازمان هستند که عمر آن‌ها یا کمتر از ۴ سال است یا اینکه ۰ تا ۱۰۰ بازسازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: اتوبو‌س‌هایی هم که چهره‌ خوشایندی ندارند مربوط به بخش خصوصی می‌شوند و به صورت دربستی کار می‌کنند و ارتباطی با خطوط سطح شهر ندارند. ناوگان اتوبوسرانی ما اتوبوس بدون کولر و کهنه ندارد. چند روز پیش در مذاکراتی قرار بر این شد که امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود.

نیک گفت: ما برای اضافه کردن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی، مناقصه خرید را شروع کرده‌ایم، تا بتوانیم خدمات بهتری را به همشهریان عزیزمان ارائه‌ دهیم.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم بیان کرد: اتوبوس‌های بخش خصوصی کار مربوط به شهرک‌های صنعتی و خارج از شهر را انجام می‌دهند؛ و قاعدتا از سازمان ما پروانه اشتغال می‌گیرند ولی به‌صورت‌ مستقیم زیرمجموعه شهرداری نیستند‌. ما طبق قانون تعریف شده؛ فقط معاینه فنی، بیمه‌نامه و گواهینامه از اتوبوس‌های بخش خصوصی دریافت کرده و طبق قانون پروانه فعالیت صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش خطوط ناوگان اتوبوسرانی توسط ۲ سامانه موقعیت‌یابی که روی تمام خودروها نصب شده است، به صورت بر خطر در اتاق نظارت کنترل می‌شود. به همین خاطر سامانه سنتی که در گذشته وجود داشت و در ابتدا و انتهای مسیر یک بازرس حضور داشت، جمع‌آوری شد.

نیک عنوان کرد: در اتاق نظارتی که در محیط سازمان اتوبوسرانی قرار دارد، بازرسینی حضور دارند و تمام مسیر اتوبوس‌ها را به‌صورت برخط کنترل می‌کنند. علاوه‌ بر آن در داخل اتوبوس‌ها سامانه نظارت تصویری هم نصب شده است، که هم راننده و هم کابین مسافر را به صورت برخط بازدید می‌کنند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم گفت: قم تنها شهری است که، ۵ روش رسیدن اتوبوس به ایستگاه را برای مردم طراحی کرده‌ است. مهم‌ترین آن سامانه قم‌یار است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، مانند تاکسی اینترنتی تمام خطوط را در موقعیت جغرافیایی مختلف رصد و انتخاب کنند.

انتهای پیام/