اعلام جزئیات همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین
اعلام جزئیات همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین

جزئیات همایش بین‌المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، نشست خبری همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین، صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام بناری، رئیس همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین در این نشست ضمن تبریک عید سعید غدیرخم و دهه ولایت، قضیه فلسطین را مسئله اول جهان اسلام و انقلاب اسلامی خواند و گفت: امام راحل(قدس سره) حتی از سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از محورهای مبارزه با رژیم ستمشاهی را ارتباط و همکاری آن با رژیم صهیونیستی اعلام و بعدها نیز آرمان رهایی فلسطین را به عنوان مهم ترین مسئله سیاست خارجی کشور مطرح کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به موضوع فلسطین، یادآور شد: رهبر انقلاب در بیانات خود موفقیت و پیروزی جهان اسلام را وابسته به موضوع فلسطین برشمردند و آزادی قدس شریف را کلید رمز آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلام نامیدند.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و اسلامی، حمایت از فلسطین را آزمون بزرگ امت اسلامی برای تعیین آینده جهان اسلام دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید دارند قضیه فلسطین برای ما یک مسئله سیاسی و تاکتیکی نیست؛ بلکه موضوع عقیدتی به شمار می آید. اشغال فلسطین اشغال پاره ای از پیکر جهان اسلام است و همه ما باید نسبت به آن حساس باشیم.

وی طوفان الاقصی را نقطه عطفی در مسائل فلسطین خواند و گفت: این علمیات فلسطین را نه تنها در جهان اسلام، بلکه به عنوان موضوع اول در سراسر جهان مطرح کرد. امروز موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله انسانی توسط همه ملت های جهان دنبال می شود و یک خیزش جهانی را در برابر ستم های رژیم صهیونیستی شاهد هستیم.

حجت الاسلام بناری با اشاره به نقش جمهوی اسلامی ایران به عنوان خط مقدم مقاومت و کشور پیشرو در مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، یادآور شد: جامعهالمصطفی نیز به عنوان یک نهاد علمی بین المللی منحصر به فرد در میان مراکز علمی جهان اسلام و با حضور در بیش از شصت کشور جهان، رسالت مهمی درباره موضوعات جهان اسلام به ویژه فلسطین عهده دار است. به این مناسبت، همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری توسط مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی به ۶ زبان مختلف طراحی شد که دو هدف عمده را دنبال می‌کند.

وی گفتمان سازی و زنده نگاه داشتن مسئله فلسطین را هدف نخست این همایش برشمرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه می توان ادعا کرد توفیقات خوبی حاصل شد و در مناطق و کشورهای مختلف دنیا، نشست ها و پیش نشست های متعددی برگزار شد که تعداد آنها متناسب با نام همایش، به ۷۵ پیش نشست علمی می‌رسد.

رئیس همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین، هدف دوم همایش را تولید اندیشه در موضوع فلسطین خواند و تاکید کرد: آنچه برای ما ماندگار خواهد بود، اندیشه های مکتوب و علمی است که این همایش علمی پژوهشی، در این زمینه با استقبال بسیار خوبی از سوی محققان و پژوهشگران مواجه شد.

حجت الاسلام بناری با اشاره به مشارکت فعال مراکز دانشگاهی معتبر، نهادهای حوزوی و نمایندگی های المصطفی در سراسر جهان و… در این همایش گفت: مجموعه مقالات به عنوان سند علمی معتبر چاپ و در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

ارسال ۳۰۰ مقاله از ۲۰ ملیت و ۶ زبان

طاهری، دبیر علمی همایش نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، مرکز علمی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در جامعهالمصطفی است که در اسفند سال گذشته، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اشغال فلسطین و عملیات طوفان الاقصی، این همایش علمی را در دستور کار خود قرار داد.

وی درباره اهداف همایش گفت: با توجه به برخی شبهاتی که پیرامون زمینه های علمیات طوفان الاقصی مطرح است، این همایش تبیین پیشینه و حقایق شکل گیری اشغالگری رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از اهداف خود دنبال می‌کند. برای درک بهتر وقایع امروز فلسطین لازم است به گذشته ماجرا بازگردیم و جنایات و ابعاد اشغالگری این رژیم غاصب را تشریح کنیم.

طاهری یکی از برنامه های صهیونیسم جهانی را استفاده از غول های رسانه ای برای وارونه نشان دادن جنایات و اشغالگری خود در سطح جهانی خواند و گفت: امروز با به لطف رسانه های مردمی و اسلامی، روشنگری خوبی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است و این همایش در پی آن است تا تحلیل درستی از طوفان الاقصی و آثار آن به ویژه درهم شکستن هژمونی رژیم صهیونیستی ارائه دهد.

وی ادامه داد: همایش در اسفند سال گذشته به صورت رسمی آغاز به کار کرد و در همان زمان موفق به دریافت مجوز isc شد و فراخوان آن به ۶ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، اردو و ترکی استانبولی صادر شد.

دبیر علمی همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین با اشاره به همکاری ۴۰ مرکز در داخل و خارج از کشور با این همایش، گفت: با استقبال صورت گرفته از همایش، ۷۵ پیش نشست برای گفتمان سازی مسئله فلسطین برگزار شد که نخستین نشست ۸ فروردین در لبنان و آخرین پیش نشست نیز ۲۹ خرداد در قم رقم خورد.

وی با اشاره به برگزاری پیش نشست های همایش در کشورهای ایران، لبنان، ترکیه، پاکستان، افغانستان و تانزانیا، خاطرنشان کرد: شخصیت های علمی و فرهنگی، رسانه ای و سیاسی از پانزده کشور در این پیش نشست ها سخنرانی کردند.

 طاهری برگزاری مسابقه کتابخوانی مسئله فلسطین در کلام آیت الله خامنه ای همزمان با روز قدس به دو زبان عربی و فارسی در شهرهای قم، گرگان و اصفهان را یکی از برنامه های جانبی همایش برشمرد و افزود: زمینه سازی برای نگارش مقالات توسط محققان، ایجاد میز مطالعات فلسطین و مقاومت و معرفی کتب در این زمینه از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دبیرخانه همایش به شمار می آید.

وی تعداد کل آثار دریافتی را ۳۰۰ مقاله از ۲۰ ملیت و به ۶ زبان برشمرد و گفت: اختتامیه همایش روز پنج شنبه با ارائه مقالات برتر در پنج پنل زبانی و رونمایی از تندیس همایش و دو کتاب، از ساعت ۸ تا ۱۲ در مجتمع امین قم برگزار خواهد شد.

دبیر همایش با اشاره به نامه رهبر انقلاب به دانشجویان غربی در موضوع فلسطین، خاطرنشان کرد: در این زمینه پیش نشست هایی برگزار شد و مقالاتی با زبان های مختلف به دبیرخانه رسیده است و از مقالات برتر نیز با این موضوع در همایش تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/