در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های شهری قم چه گذشت؟
در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های شهری قم چه گذشت؟

اصحاب رسانه قم از تعدادی پروژه‌های شهری بازدید و در جریان آخرین وضعیت این طرح‌ها قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، تور رسانه‌ای خبرنگاران ویژه بازدید از پروژه‌های شهرداری قم امروز برگزار شد. در این تور رسانه‌ای، خبرنگاران با حضور در کارگاه عمرانی فاز دوم پروژه مترو قم، با آخرین وضعیت این کلان پروژه و روند فعالیتی آن آشنا شدند.

تقاطع غیرهم‌سطح فردوسی و آیت‌الله صدوقی دومین مقصد خبرنگاران قمی بود که با حضور در کارگاه عمرانی، مدیر این پروژه گزارشی از روند اجرایی آن ارائه کرد. حضور در باغ گیاهان داروئی و دمنوش‌خانه بوستان علوی (ارگ شمعدانی) مقصد نهایی خبرنگاران بود که مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی، توضیحاتی از پروژه ارائه کردند.

احداث دمنوشخانه بوستان علوی قم با مساحت ۶۰۰۰ مترمربع

پیام جوادیان،مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری، با اشاره به افتتاح و کارکرد دمنوشخانه بوستان علوی اظهار داشت: مجموعه دمنوشخانه بوستان علوی در راستای توسعه اماکن رفاهی، تفریحی و گردشگری در سطح شهر و ایجاد شور و نشاط اجتماعی شهربازی بوستان فدک احداث شد.

وی با بیان اینکه این مجموعه به مساحت حدود ۶ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی ساخته‌شده است، افزود: این مکان زمانی باغ پرندگان بود که البته به‌صورت غیراستاندارد نگهداری می‌شدند، سپس تعطیل و تبدیل به انبار دپو شده بود و وضعیت بسیار نامطلوبی داشت.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: از آنجا که جای یک مجموعه سنتی، میراثی و فرهنگی در شهر خالی بود این مکان پیشنهاد شد تا طی یک فرایند قانونی ساخت و بهره‌برداری آن به مزایده گذاشته شود که یکی از نیروهای بومی شهر قم برای این کار انتخاب شد.

جوادیان گفت: در مرحله اول بحث طراحی این مجموعه توسط بهترین طراحان کشور انجام و نهایتاً عملیات اجرایی آن در اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه حدود یک سال زمان برده شد تا این مکان به این شکل دربیاید و آبرویی برای گردشگری شهر قم به‌خصوص گردشگری فرهنگی و سنتی قم باشد، تصریح کرد: نوع قرارداد این مجموعه BOLT است و میزان سرمایه‌گذاری آن بالای ۲۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه این است که بر مبنای گیاهان دارویی است، گفت: علاوه بر اینکه یک مجموعه گردشگری و میراثی است، یک باغ گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود.

به گفته جوادیان، بالای ۱۶۰ گونه گیاهان دارویی مرسوم و نادر در این مجموعه استفاده‌شده و عمدتاً در شربت‌ها دم‌نوش‌ها و غذاهایی که سرو می‌شود استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مکان یک گلخانه به‌صورت کاملاً اختصاصی برای عرضه محصولات دارویی وجود دارد، حکیم خانه‌ای ساخته‌شده تا یکی از پزشکان طب سنتی در آن مستقر شود و نسبت به ویزیت و تجویز گیاهان دارویی اقدام کند، همچنین فروشگاهی برای فروش و عرضه گیاهان دارویی به شکل عطاری وجود دارد.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یک مجموعه بزرگی در اطراف قم توسط سازنده دمنوشخانه ساخته‌شده که محصولات این مکان را تضمین می‌کنند، گفت: محصولات گیاهی در این مکان به‌صورت صد درصد توسط این گروه تولید و به فروش می‌رسد.

جوادیان تصریح کرد: همچنین بخش دیگر سیاه چادری است که به شکل کامل از پشم بز ساخته و خریداری‌شده و رقم سنگینی برایش پرداخت‌شده است تا فضای سنتی و زندگی عشایری در این مجموعه برای مخاطبان تداعی شود.

باغ گیاهان داروئی بوستان علوی قم آماده بهره برداری است

حسین بیات در بازدید خبرنگاران باغ گیاهان داروئی و دمنوش‌خانه بوستان علوی (ارگ شمعدانی)، با اشاره به اهداف احداث این مجتمع، اظهار داشت: باغ گیاهان دارویی با هدف ترویج فرهنگ طبیعت دوستی و سلامت احداث شده و با مساحت ۶ هزار مترمربعی و کلکسیونی با بیش از ۱۵۰ گیاه دارویی آماده خدمات رسانی به شهروندان است.

وی از راه اندازی غرفه عطاری، صنایع دستی، حکیم خانه و نسخه پیچی آنلاین توسط حکیم مجموعه خبر داد و گفت: در گلخانه مجموعه، به صورت زنده گیاهان مورد نیاز در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

سرمایه گذار باغ گیاهان دارویی بوستان علوی قم مطرح کرد: بزرگترین سیاه چادر کشور، پخت انواع نان با افزونه های دارویی و گیاهی، مطبخ خانه، شربت خانه، رستوران، برکه ارگانیک، عکاس خانه و غیره از دیگر بخش های مجموعه است.

وی زمان اجرای پروژه را دو سال دانست و یادآور شد: حدود ۲۰ میلیارد تومان برای مجموعه هزینه شده است که برای ۴۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

متروی قم به محض ورود واگن‌ مسافرگیری می‌شود 

محمدرضا انگشت باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری اظهار کرد: در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل قم که مجموعاً ۳۵ کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرارداد خط یک متروی قم سال ۱۳۹۰ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسته شد و قرار بود طی ۷۲ ماه و در انتهای سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد، افزود: با توجه به مسائلی مثل همزمانی شروع پروژه با پروژه منوریل و محدودیت‌های مالی زیاد در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود و از سال ۹۶ به بعد باهدف گذاری در شورای عالی فنی کشور پروژه به دو فاز تعریف شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل ۶ کیلومتر مسیر و۲ ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری است.

انگشت باف تصریح کرد: فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با ۳ ایستگاه مسافری است که این ایستگاه‌ها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران می‌شوند. این مسیر با ۵ ایستگاه عبوری با ۹ کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه از اواخر سال ۱۴۰۲ تقریباً اقدامات مهم و اصلی سازمان قطار شهری قم در فاز اول مترو تمام شد و اگر واگن‌های مترو که قرار بود توسط وزارت کشور تأمین شده بود این خط آماده تست و راه‌اندازی و مسافرگیری بود، ادامه داد: جریان کار اینگونه نشد و هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مشکل واگن‌ها حل شود و راه اندازی فاز اول روی دهد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم در دستور کار انجام گرفت.

انگشت باف تاکید کرد: این امور شامل قرارداد ایستگاه‌های مسافری و ایستگاه‌های عبوری، قرارداد روسازی و زیرسازی، قرارداد طراحی و تأمین سیگنالینگ و قرارداد تونل سنتی می‌شود.

وی اضافه کرد: قراردادهای سیگنالینگ و تونل‌های سنتی با ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و قراردادهای باقی مانده که شامل ایستگاه‌های مسافری و عبوری و زیرسازی و روسازی است که در حال پیگیری طبق برنامه زمانبندی بوده و امور اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد تونل‌های سنتی ۵۵۰ میلیارد تومان است و برنامه زمانبندی آن ۲۴ ماه تعریف شد.

حفاری ۱۸۰۰ متر از تونل متروی قم به صورت سنتی انجام می‌شود

عماد معینی، معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری قم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است.

وی افزود: پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع ۹ متر در عمق ۲۴ متری به یکدیگر متصل می شوند.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم بیان کرد: محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل می شود و سپس وارد ساخت ایستگاه های فاز ۲ و خطوط مسیر می شویم.

وی گفت: این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ می شود و در مدت ۲ سال تکمیل خواهد شد.

به گفته معینی، با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد، افزود: مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده ایم.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا ۴۵ میلیون یورو یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان می شود.

پیشرفت ۷۴ درصدی تقاطع محور فردوسی و بلوار آیت‌الله صدوقی   

احسان شجاعی منش مدیر پروژه تقاطع غیر هم‌سطح فردوسی و صدوقی در بازدید اصحاب رسانه استان قم از پروژه های شهری اظهار کرد: پروژه تقاطع غیر همسطح محور فردوسی با بلوار آیت الله صدوقی به صورت یک پل روگذر طراحی شده که یکی از مهم ترین محورهای مواصلاتی شهر قم را تکمیل می‌کند.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۴ درصدی این پروژه افزود: در حال حاضر در مرحله اجرای سازه اصلی پروژه هستیم که با توجه به حجم ترافیک محدوده، تلاش بر انجام کار با حداکثر سرعت و کیفیت است.

مدیر پروژه تقاطع غیر همسطح فردوسی و صدوقی خاطرنشان کرد: در جریان اجرای عملیات عمرانی پروژه نیاز به محدودیت های ترافیکی داشتیم که در این زمینه هماهنگی با پلیس راهور و شورای ترافیک به صورت کامل صورت گرفته است.

شجاعی منش با اشاره به اجرای سازه باربر برای به حداقل رساندن محدودیت های ترافیکی گفت: بخشی از انحراف ترافیک و محدودیت ترافیک در خیابان اصلی گریزناپذیر بود که با هماهنگی شورای ترافیک و پلیس راهور اعمال شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سمت محور فردوسی سازه پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا شده و در سمت محور یاسمن شاهد اجرای ۴۶ درصدی سازه هستیم.

مدیر پروژه تقاطع غیر هم‌سطح فردوسی و صدوقی ضمن تشکر از صبر و شکیبایی مردم در جریان اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم پروژه مهرماه امسال به بهره برداری برسد.

شجاعی منش با اشاره به اینکه معارضات زیربنایی و ملکی موجب شد تا کارشناسان در طراحی سازه این پروژه بازنگری کنند افزود: در حال حاضر پروژه به صورت دو قوسی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه و عمران شهرداری قم تجربه های موفقی در اجرای پروژه های عمرانی مشابه مانند غیر هم‌سطح ولیعصر، پل میثم و رمپ A مجموعه پل‌های نهم دی دارد و مهندسین و عوامل سازمان در اجرای این قبیل سازه ها سربلند هستند.

انتهای پیام/