چالش کم‌آبی و مصرف بی‌رویه آب در روستاهای قم
چالش کم‌آبی و مصرف بی‌رویه آب در روستاهای قم

استان قم به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری و کمی بارش، معمولاً با کم‌آبی مواجه بوده، اما مصرف بی‌رویه آب در برخی روستاها تبدیل به معضل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، اگر از آب شرب لوله‌کشی مصرف کرده باشید متوجه می‌شوید که در بیشتر مناطق شوری آب نسبت به گذشته به حداقل رسیده و آب باکیفیتی به خانه‌های مردم می‌رسد. بیش از ۸۰ درصد از آب شرب قم از خارج از استان تأمین می‌شود‌ و آب شیرین است، ولی به خاطر مشکل کمبود با آب سد ۱۵ خرداد یا چاه‌های شهری ترکیب می‌شود.

این آب شیرین ورودی به استان در سد کوچری ذخیره می‌شود سدی که ۷۵ درصد پر است، اما مشکل سد ۱۵ خرداد است که کمتر از ۱۰ درصد آب قابل برداشت دارد.

مصرف ۳ برابری آب در روستاها

هر ثانیه در قم ۴ هزار و ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که ۲ هزار و ۷۰۰ لیتر از آن آب شیرین و ورودی به استان است‌‌. اگرچه هر شهروند قمی به اندازه میانگین کشوری ۱۵۹ لیتر آب در روز مصرف می‌کند، اما این رقم مصرف در روستاها ۲ تا ۳ برابر است‌.

بر اساس آمار به دست آمده جمعیت شهری قم با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، ۹۲ میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می‌کنند اما کل روستائیان که ۵۲ هزار نفر هستند، در سال ۱۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

حال باید دید چه نظارت هایی بر مشترکین پر مصرف وجود دارد و چه راه‌های برای جلوگیری از اسراف آب در برخی مناطق روستایی پرمصرف به کار گرفته می‌شود.

امسال در شهر قم قطعی آب نداریم 

نظرزاده مدیرکل آب و فاضلاب استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان اینکه امسال در شهر قم قطعا قطعی آب نداریم اما در بعضی روستاها نوبتی هست تا این مسئله حل شود، اظهار داشت: سهم ما از آب شیرین زیاد شده است. حدود ۸۷ میلیون مترمکعب برای سال آبی بود که به ۱۰۳ میلیون افزایش داده شد و توانستیم از اختلاط چاه کمتر کنیم و آب با کیفیت‌تر و فشار بهتر تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره سد ۱۵ خرداد خیلی کم است، تصریح کرد: از ۲۰۰ میلیون متر مکعب، موجودی سد حدود ۳۲ میلیون متر مکعب است که ۱۸ میلیون متر مکعب آن حجم مرده بوده و قابل استفاده نیست و فقط ۱۶ میلیون متر مکعب از آن قابل برداشت است، یعنی نسبت به حجم کل سد کمتر از ۱۰ درصد قابل برداشت است.

استفاده از آب شرب برای آبیاری باغ در روستاها 

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در برخی مناطق آب زیاد است، اما به درستی توزیع نشده است، عنوان کرد: متأسفانه مصرف‌کنندگان پر مصرف در روستاها از آب آشامیدنی برای مصارف غیر شرب و بهداشت مانند آبیاری باغ و باغچه استفاده می‌کنند. 

نظرزاده گفت: با همکاری فرمانداران، مصرف کنندگان پر مصرف را شناسایی و لیست آنها را به دهیاران و شوراها می‌دهیم، در صورتی‌که همکاری نکنند اقدام قانونی لازم انجام می‌شود‌.

به گفته کارشناسان باتوجه به معضل کم‌آبی در استان قم، اگر خوش‌نشین‌های ویلانشین و پرمصرف ها در روستاها در مصرف آب رعایت نکنند باید پلیس آب در روستاها فعال و از طریق قانونی میزان مصرف آب مدیریت شود.

انتهای پیام/