استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای افزایش محصولات کشاورزی
استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای افزایش محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: از مهم‌ترین راهبردها در سازمان جهاد کشاورزی استان قم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان در جهت افزایش تولیدات محصولات کشاورزی است.

محمدرضا حاجی‌رضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی قم در دولت سیزدهم، اظهار داشت: با افزایش جمعیت پیش‌بینی می‌شود ما نیازمند حدود ۱۷۰ میلیون تن از کالاهای اساسی و تولیدات محصولات بخش کشاورزی هستیم.

وی افزود: ما در مبحث برنامه‌ریزی برای ۳۰ سال آینده نیازمند آن هستیم که نگاه عالمانه‌ و علمی به بخش کشاورزی داشته باشیم. بر همین اساس بر آن هستیم تا با درک افزایش جمعیت و آماده‌سازی ظرفیت استان نیازمند‌ی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در حال حاضر تولیدات بخش کشاورزی حدود ۸۰۰ هزار تن است. با توجه به اسناد بالادستی و مأموریت‌های استان تلاش ما بر این بود که در مرحله اول بتوانیم از ظرفیت فعلی بخش‌ کشاورزی مربوط به تولیدات و اشتغال‌ حفاظت کنیم.

وی عنوان کرد: در مرحله دوم تلاشمان بر این است تا برای رسیدن به سمت هدف‌گذاری انجام شده حرکت کنیم. به همین خاطر چند کار اصلی در دستور کار مجموعه سازمان ‌جهاد کشاورزی استان قم است.

حاجی‌رضا با اشاره به کارهایی که در دستور کار قرار گرفته تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث مفهوم الگوی کشت است، به طوری که ما بتوانیم ظرفیت‌ها و شرایط موجود استان قم در حوزه اقلیم، خاک، آب و ظرفیت سرمایه‌گذاری را به‌خوبی رصد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: بر اساس ظرفیت‌های موجود استان کشت‌هایی را وارد کنیم که با وجود محدودیت‌هایی که هست از لحاظ کمی و تولیدات به هدف‌گذاری که در دستور کار بود برسیم.

وی افزود: ما حدود سه سال گذشته، در دولت سیزدهم در حوزه الگوی کشت اقدامات خیلی خوبی از جمله در حوزه زیرساختی، زیربنایی، تصحیح، یکپارچه‌سازی، انتقال و بهره‌وری آب، ورود ارقام جدید در دو حوزه زراعت باغبانی توسعه گلخانه در استان داشته‌ایم.

حاجی‌رضا گفت: مبحث بعدی که به صورت جدی‌تر در دستورکار مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان قم وجود دارد، در حوزه دانش‌بنیان شدن یک بخش است. ما اعتقاد داریم یک بخش در کنار تمام ظرفیت‌های خوبی که دارد می‌تواند در حوزه تولید دانش، انتقال دانش و استفاده از دانش نیز فعالیت‌های خیلی خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش سطح تولیدات محصولات کشاورزی از جمله راهبردها در جهاد کشاورزی استان قم است، بیان کرد: اگر ما امروز شاهد حرکت‌های نو و ابتکاری در استان طی سه سال گذشته هستیم، دلیل آن تغییر نگرش مجموعه مدیریت استان قم در حوزه دانش‌بنیان است. برای مثال در سال ۱۴۰۱ سهم کشت کلزا به عنوان یک دانه روغنی ۵۰۰ هکتار بوده، ولی در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۳۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ما چیزی حدود ۶ هزار هکتار کشت گندم در استان قم داریم. یکی از مؤلفه‌‌هایی که می‌تواند در حوزه افزایش عملکرد بسیار موثر باشد، ورود ارقامی‌ است که با شرایط اقلیمی قم سازگار باشد. ما در حال حاضر با افتخار ۷۰درصد از ضریب نفوذ بذر را با حضور اصلاح شده و نگاه دانش‌بنیان در استان آورده‌ایم.

حاجی‌رضا در پایان افزود: از کارهای اجرایی دیگر در سه سال گذشته مبحث سنددار کردن اراضی کشاورزی استان بود. حدود ۸۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی استان است. ما با ورود به سازمان جهاد از مجموع ۶۷۰ پلاک، بیش از ۵۵۰ پلاک را هویت داده‌ایم. 

انتهای پیام/