فرش دستباف کمک شایانی به درآمدزایی ارزی کشور می‌کند
فرش دستباف کمک شایانی به درآمدزایی ارزی کشور می‌کند
ذوالنوری گفت: بودجه های کشور نباید متکی به درآمد نفت باشد و صادرات غیر نفتی همانند فرش دستباف می تواند مشکل ارز آوری و کسری بودجه را برطرف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از نام آوران فرش دستباف کشور گفت: در حال حاضر ۲ میلیون نفر در کشور در عرصه فرش دستباف فعال هستند که در صورت رفع مشکلات در این حوزه، شاهد افزایش این تعداد از فعالان خواهیم بود.

نماینده قم در خانه ملت گفت: در فرش دستباف شاهد انواع هنرها و نیروهای متخصص هستیم که اقشار ضعیف جامعه در این صنعت نقش بسیار مهمی دارند.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه دولت باید از فرش دستباف حمایت کند افزود: این عرصه ظرفیت های خوبی برای اشتغال دارد و بسیاری از اقدامات در این حوزه، با برون سپاری امکان پذیر است.

مشکلات تولید فرش دستباف ایران

وی گفت: یکی از مشکلات عرصه فرش دستباف موضوع تامین مواد اولیه مرغوب است که متاسفانه مافیایی در این حوزه وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: نخ ابریشم مرغوب برای فرش دستباف از دیگر مشکلات این حوزه است؛ چرا که بخشی از فرآیند تولید همچنان به صورت سنتی انجام می شود و ضرورت دارد در این حوزه از فناوری های روز دنیا استفاده کنیم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قاچاق بخشی از نخ ابریشم تولیدی کشور به خارج نیز از مشکلات دیگر حوزه فرش دستباف است که این مسائل موجب افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

حجت الاسلام ذوالنوری بیان کرد: پایین بودن کیفیت رنگ، عدم تنوع در طرح ها و نقش ها و همچنین بازاریابی جهانی برای فروش فرش دستباف از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی فراکسیون فرش دستباف ایجاد شده که ضرورت دارد تا مسایل و مشکلات فرش دستباف به صورت تخصصی مورد پیگیری قرار گیرد و در صورت نیاز با وضع قوانین مشکلات این بخش مرتفع شود.

وی افزود: صنعت فرش دستباف ایران یکی از عرصه های رقابت جدی با کشورهای دیگر دنیا است که البته برخی مشکلات در این حوزه سبب شده تا کشورهای دیگر از ما پیشی بگیرند.

نماینده قم در خانه ملت با بیان اینکه فرش دستباف کمک شایانی به درآمدزایی ارزی کشور می‌کند گفت: بودجه های کشور نباید متکی به درآمد نفت باشد و صادرات غیر نفتی همانند فرش دستباف می تواند مشکل ارز آوری و کسری بودجه را برطرف کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر/قم