افزایش مدت زمان آموزش پیش از ازدواج در قم
افزایش مدت زمان آموزش پیش از ازدواج در قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، نشست همکاری مشترک بین دستگاهی، آموزش و مشاوره هنگام ازدواج، به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزار شد. دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی به منظور تشکیل چنین نشستی عنوان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، نشست همکاری مشترک بین دستگاهی، آموزش و مشاوره هنگام ازدواج، به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزار شد.

دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی به منظور تشکیل چنین نشستی عنوان داشت: مشاوره پیش از ازدواج یکی از مباحث مهمی است که اثرات بسیاری داشته و در گسترش نشاط اجتماعی موثر است.

وی عنوان داشت: توجه به مقوله ازدواج و کنترل آمار طلاق امر بسیار مهمی است که دستگاه ها در این خصوص نقش داشته و می کوشند تا با ارائه مشاوره های پیش از ازدواج و بیان مطالب مهم و ضروری از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

دکتر حسن ایزانلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: دستگاه های مختلفی در امر آموزش های ازدواج نقش دارند که باید به صورت دقیق در اجرای نقش خود موثر باشند.

وی گفت: آموزش های پیش از ازدواج به این منظور انجام می شود که از آسیب های اجتماعی بعد از ازدواج جلوگیری شود که اگر این آموزش ها به درستی تبیین شود، می تواند از یک بحران اجتماعی به نام طلاق جلوگیری کند.

دکتر ایزانلو تاکید کرد: باید آموزش ها قبل، حین و بعد از ازدواج باشد و با یک پایش و آموزش و تحقیق دقیق و با همکاری همه دستگاه ها به این مهم دست یافت.

دکتر رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم دیگر سخنران این همایش بود که گفت: یکی از وظایف بهزیستی ارائه مشاوره های پیش از طلاق است که بسیاری از این مشاوره ها به سازش طرفین ختم شده و از طلاق جلوگیری می شود.

وی عنوان داشت: نباید اجازه دهیم که حرمت میان زوجین با حضور در دادگاه از بین برود و از این رو پیش از طلاق ابتدا مشاوره داده می شود تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

دکتر سیدحامد برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته افزایش ساعت دوره های آموزش پیش از ازدواج از دو ساعت به شش ساعت است، البته این آموزش ها به گونه ای خواهد بود که رضایت زوجین را در برداشته و به هیچ عنوان خسته کننده نباشد.

وی عنوان داشت: در این دوره ها سازمان تبلیغات اسلامی به بیان مسائل اخلاقی، مرکز بهداشت به بیان مسائل بهداشتی و سلامت، دادگستری به بیان مسائلی در حوزه قانون و بهزیستی مشاوره های ازدواج را ارائه خواهند کرد.

دکتر برکاتی افزود: در حال حاضر استان های تهران و البرز از این طریق آموزش های ازدواج خود را ارائه می کنند که استان های قم، مرکزی و اصفهان نیز از این مدل تبعیت خواهند کرد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و به منظور تحقق نهاد خانواده تدوین شده است که هدف از اجرای آن نیز ارتقا کمی و کیفی برنامه های آموزشی هنگام ازدواج است.

شایان ذکر است کارشناسان استان های قم، مرکزی و اصفهان طی سه روز و به میزبانی استان قم آموزش های لازم را در خصوص این طرح خواهند دید.