مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در قم آغاز شد
مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در قم آغاز شد
محمد غفاری گفت: موضوعات دومین جشنواره ملی سرود آفرینش، ملی و آیینی، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام آوران، مراسم ها و مناسبتهای ملی و آیینی و آزاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سرود، نام آشنایی برای دانش آموزان ایرانی است که دوران مدرسه و ماه سرد بهمن را تداعی می کند. همان ماهی که حال و هوای مدرسه‌ها تغییر می‌کنند گروه های سروداند که رونق می گیرند و فرصتی می شوند تا رقابت دانش آموزی را به اوج برسانند.

فرصت مناسبی که در یک فعالیت گروهی هنرمندانه، دانش آموزان تجربه هم نوایی را با هم تجربه کنند و یک صدا شوند و آرمانی را با یکی شدن بسرایند. فرصتی که همراهی و همکاری و همیاری را زیر پرچم «هم صدایی» تجربه کنند.

در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکرد ترویج کار گروهی در میان نوجوانان و تربیت و خلاقیت، این فعالیت را مغتنم شمرده و به سنت پیشینیان‌، به واسطه سرود و موسیقی به دنبال تعمیق حکمت و معرفت انسانی است.

انتخاب آهنگ و شعرهای مناسب و تلفیق آن به شکل سرودهای فاخر و جذاب می‌تواند ذائقه شنیداری و دیداری کودکان و نوجوانان را رشد و تغییر دهد و باعث شود با شناخت کرامت انسانی خود تسلیم شنیدن هر نغمه و آوازی نشوند.

از این رو جشنواره ملی سرود آفرینش، متولد شد، کودکان، نوجوانان و جوانان را همراه و همصدا کرد.

امسال دومین سال تولد این جشنواره است. جشنواره ای که در مرحله استانی قرار دارد و گروه های سرود استان قم نیز با خود را آماده حضور در این جشنواره کرده اند و امروز آغاز رقابشان است.

از ساعت ۹ صبح امروز، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش با عنوان نغمه‌های روشن فردا، در سالن آمفی‌تئاتر مرکز شماره ۹ کانون پرورش فکری استان قم آغاز بکار کرد.

شرکت کنندگان در مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در استان قم به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در ۲ بخش صبح و عصر در حال رقابت هستند.

در این مرحله ۲۱ گروه سرود شرکت کننده در دو بخش کانونی و آزاد به رقابت خود را آغاز کرده اند.

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در قم آغاز شد

۹ گروه سرود با عناوین جمعه ها، بانوی آب و آینه، حرف های زمین، ایران، مادر، ایران(۲)، فطروس، مردان آسمانی و قلب ایران، در بخش صبحگاهی (از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر) در حال اجرا هستند.

شرکت کنندگان و حاضران در جشنواره پس از اقامه نماز ظهر و عصر و استراحت، برای بخش دوم آماده می شوند.

با شهدا، ایران جاودان، ملیکه مهربانی، سرزمین غیرت، لشکر حسین، خاک مهرآیین، غیرت، سربلند سرخ، اوج خوشبختی، دختران ایران و امام رضا(ع) نیز عناوین سرودهای اجرایی در بخش عصرگاهی است.

بخش دوم مرحله استانی جشنواره ملی سرود آفرینش در استان قم از ساعت ۱۴ آغاز می شود و طبق جدول زمان بندی اعلام شده تا ساعت ۱۷ :۴۰ گروه ها به اجرای می پردازند.

اقامه نماز مغرب و عشا از دیگر برنامه های اعلامی است و پس از آن در ساعت ۱۹ اختتامیه جشنواره با حضور برخی از مسئولان استان برگزار می شود و با اعلام نظر داوران، این جشنواره برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

عمومی سازی و مردمی سازی سرود در اقشار مختلف جامعه از اهداف جشنواره است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با ایرنا، عمومی سازی و مردمی سازی سرود در اقشار مختلف جامعه و همچنین فضاسازی و ارتقای ظرفیت سرود به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه را از اهداف برگزاری این جشنواره خواند.

محمد غفاری ادامه داد: موضوعات دومین جشنواره ملی سرود آفرینش، ملی و آیینی، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام آوران، مراسم ها و مناسبت‎های ملی و آیینی و آزاد است.

وی افزود: بخش ملی و آیینی شامل سرزمین من، ایران، وطن ، پرچم و دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام آوران شامل شخصیت‌های تاریخی و انقلابی است.

به گفته این مسئول شرکت کنندگان در این جشنواره اعضای مراکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان قم هستند که کودکان، نوجوانان و جوانان هفت تا ۲۲ سال را شامل می شود.

وی اضافه کرد: تمامی اعضای مراکز وابسته به کانون از جمله مراکز ثابت یا سیار روستایی، عادی و فراگیر مجاز به شرکت در جشنواره مذکور بوده اند و همچنین گروه های آزادِ دولتی و مردمی نیز دیگر شرکت کنندگان این جشنواره هستند.

بخش گروه‌های آزاد نیز به گفته غفاری ویژه گروه‌های سرود فعال در مدارس، پایگاه های بسیج ، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر استان بوده است که در مقطع سنی ۷ تا ۲۲ سال قرار دارند.

وی ادامه داد: گروه‌های سرود علاقه‌مند از اول آبان تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ فرصت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا قم