توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند
توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند
سید محمد آقامیری با اشاره به اینکه توسعه کیفی دانشگاه علمی و کاربردی، نیاز قم را در اشتغال و صنعت مرتفع می‌کند، گفت: دانشگاه علمی کاربردی دقیقا همان دارویی است که در حوزه اشتغال به آن نیاز داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سید محمد آقامیری استاندار قم شنبه شب در جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های قم در سالن اجتماعات دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم با ذکر این نکته که دانشگاه علمی کاربردی باید ۲ کار را انجام دهد افرود: علمی کاربردی، مباحث کاربردی روز را به دانشجویان منتقل و اعتماد به نفس آنان در حوزه کار را افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به موضوع تضمین اشتغال توسط دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در بعضی استان‌ها عملکرد خوبی داشته، اما در برخی استان‌های دیگر مدرک فروشی کرده است.

این مقام ارشد اجرایی در قم با تاکید بر اینکه مدرکی که دانشگاه‌ علمی کاربردی می‌دهد بدون داشتن مهارت‌ ارزشی ندارد یادآور شد: امروز یک انسان دانای سالم محور توسعه به شمار می‌آید.

استاندار قم با تاکید بر اینکه مدرک‌ گرایی مشکل‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده گفت: هزینه‌های دولت را نیز افزایش داده، چون یک فرد با مدرک دیپلم مشغول به کار است، اما یک فوق دیپلم به آن می‌دهند و او را بالاتر می‌برند، البته این کاملا با حوزه دانشگاه و پژوهش فرق می‌کند.

وی ادامه داد: در مقابل عده‌ای نیز وارد دانشگاه می‌شوند، و مدرک آن‌چنانی هم نمی‌گیرند، اما یک استارتاپ یا شرکت نوپا راه‌ می‌اندازند که در دنیا کار می‌کند، شاید اگر این مدرک را هم نداشتند، به همین موفقیت دست پیدا می‌کردند.

استاندار قم با انتقاد از کسانی که بر مدرک گرایی تمرکز کرده‌اند خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه به آن بخشی کار داریم که کارشان صرفا پژوهش و تولید علم است و به اصول دانشگاهی نیز معتقدند.

با بیان اینکه برای توسعه صنعتی قم به دنبال تغییر بافت این استان نیستیم افزود: بافت قم یک بافت فرهنگی و مذهبی است و با صنایع در تعارض نیست.

استاندار قم با تاکید بر رشد صنایع فرهنگی در این استان گفت: صنایع فرهنگی باید به گونه‌ای رشد پیدا کنند که استان در تمدن نوین اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به هفت شهرک صنعتی موجود در استان یادآور شد: صنعت کفش قم در کشور نمونه است.

آقامیری همچنین با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم صنایع فرهنگی را به گونه‌ای رشد دهیم که استان در بحث تمدن اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد خاطرنشان کرد: برای شناسایی ظرفیت‌های صنعتی قم باید اولویت سنجی کنیم تا توسعه استان نیز بر مبنای اولویت‌ها شکل بگیرد.

وی زنجیره ارزش افزوده را مهمترین اولویت در ایجاد صنایع عنوان کرد و بیان داشت: ما باید زنجیره ارزش افزوده را در صنعت‌هایی مانند گردشگری مذهبی، فرش‌ دست‌باف و کیف و کفش توسعه دهیم، که این اقدام بیش از هر چیز نیازمند کارهای مطالعاتی است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در اولویت‌بندی‌های صنعتی استان، جلوگیری از شکل‌گیری صنایع آلاینده از موضوع‌های مورد توجه می‌باشد.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان با اشاره به گردشگری سلامت به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم صنعتی استان تصریح کرد: گردشگری سلامت، صنعتی است که توام با علم است، باید آن را در همه بخش‌های مختلف مانند داروسازی و دندان‌پزشکی توسعه دهیم و برنامه داشته باشیم.

وی همچنین اهمیت ایجاد زیرساخت لازم جهت تاسیس دانشکده داروسازی در استان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در کنار این دانشکده، صنایع دارویی نیز شکل می‌گیرد.

استاندار قم در بخشی سخنان با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی در استان نباید مانع رشد و توسعه باشد گفت: موانع موجود برای توسعه صنایع استان که به حوزه تامین اجتماعی و امور مالیاتی مربوط می‌باشد باید رفع شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا قم