دانش‌آموزان دیرآموز با کاستی‌ها و مشکلات آموزشی خاص
دانش‌آموزان دیرآموز با کاستی‌ها و مشکلات آموزشی خاص

خبرگزاری فارس – سعیده کرامتی: در آموزه‌های قرآنی، انسان از مهم‌ترین موضوعات در عالم هستی بشمار می‌آید و از مهم‌ترین موضوعات مربوطه به انسان تعلیم و تربیت است، به‌خصوص تعلیم و تربیت برای کودکان با نیازهای ویژه (کودکان استثنایی) که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. استاد شهید مطهری در کتاب عدل الهی خود […]

خبرگزاری فارس – سعیده کرامتی: در آموزه‌های قرآنی، انسان از مهم‌ترین موضوعات در عالم هستی بشمار می‌آید و از مهم‌ترین موضوعات مربوطه به انسان تعلیم و تربیت است، به‌خصوص تعلیم و تربیت برای کودکان با نیازهای ویژه (کودکان استثنایی) که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

استاد شهید مطهری در کتاب عدل الهی خود می‌نویسد «انسان مسلمان به‌عنوان خلیفه‌الله و مجری عدالت اجتماعی موظف است تا خلأها و نارسایی‌های موجود در جامعه را پر کند و یکی از این نارسایی‌ها وجود و حضور کودکان معلول و استثنایی می‌باشد» ازآنجاکه این کودکان به امکانات آموزشی ویژه‌ای نیاز دارند باید به آن‌ها نگاه و توجه ویژه‌ای شود.

فاطمه بیاتی، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پردیسان به خبرنگار فارس در قم گفت: کودکان استثنایی کودکانی هستند که به دلیل مشکلات خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی و روانی نمی‌توانند از برنامه‌های عادی آموزشی برای انتقال و درک بهتر مطلب بهره ببرند.

اجرای برنامه ویژه دانش آموزان استثنایی قمپایگاه اطلاع رسانی نسیم قم

* گروه‌های دانش‌آموز دیرآموز

وی افزود: این کودکان در ۹ گروه دسته‌بندی می‌شوند: کودکانی که دارای ناتوانی تکلمی هستند، گروه ناسازگاران اجتماعی و هیجانی، عقب‌ماندگان ذهنی، کودکان سرآمد، گروه نابینایان و نیمه بینایان، افراد ناشنوا و سخت شنوا، گروه معلولان جسمی، دانش‌آموزانی که دارای اختلالات خاص یادگیری هستند و کودکان دارای بیماری‌ها خاص و ناشناخته.

بیاتی به مشکلات آموزشی دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین مشکلات در این عرصه کمبود معلم، کمبود مربی آموزشی، نبود تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی، عدم برقراری ارتباط مطلوب بین دانش‌آموزان استثنایی و مربیان، کمبود سرانه فضای تحصیلی برای این گروه از دانش‌آموزان و عدم دسترسی آموزش در تمام نقاط کشور می‌باشد.

اجرای برنامه ویژه دانش آموزان استثنایی قمپایگاه اطلاع رسانی نسیم قم

وی بابیان این‌که کانون‌های پرورش فکری در این زمینه با همکاری مربیان به استعدادیابی از این دانش‌آموزان می‌پردازد، ادامه داد: این دانش‌آموزان مهارت‌ها و هنر خود را در قالب خیاطی، طراحی، باغبانی، کار با چوب، تعمیر وسایل خانگی و کار با نمد به نمایش می‌گذارند.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پردیسان افزود: در کانون‌ها کارگاه‌های مهارت‌آموزی و استعدادیابی‌هایی دایر است که کمک شایانی به آموزش دانش‌آموزان استثنایی می‌کند؛ شیوه‌های آموزشی برای آن‌ها قابل‌انعطاف بوده به‌طوری‌که هر دانش‌آموز بتواند تا حد ممکن رشد و تکامل یابد.

وی بابیان این‌که یکی از روش‌های آموزشی و انتقال مفاهیم در این مدارس قصه‌گویی، نمایش و بازی‌های حرکتی است، تصریح کرد: با توجه به این روش آموزشی کانون‌های پرورشی فکری به مدارس استثنایی در مراسم‌ها مختلف دعوت می‌شوند و با اجرای نمایش‌های عروسکی و شعرخوانی برنامه‌های متنوع و شادی را برای آنان اجرا می‌کنند، چراکه این‌گونه کارهای تیمی ابتکار عمل و اعتمادبه‌نفس را در کودکان استثنایی افزایش می‌دهد.

پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم

* تحصیل ۱۸۰۰ دانش‌آموز استثنایی در قم

اصغر محمودی، رئیس آموزش‌وپرورش مدارس استثنایی استان قم در این باره گفت: در حال حاضر در استان قم هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز استثنایی در ۲۴ مدرسه در حال تحصیل هستند.

وی افزود: توجه و توصیه دینی به تکریم معلولین، توانمندی دانش آموزان با نیازهای ویژه و پیگیری ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی قم از دغدغه‌های مهم این دانش‌آموزان است.

محمودی بابیان این‌که توانمندی و موفقیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ستودنی است، سال ۱۴۰۲ را یکی از بهترین مهروموم‌های اخیر در رشد آمار فضاهای فیزیکی و افزایش صددرصدی مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی و همچنین چندین اتاق تربیت‌بدنی عنوان کرد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم با اشاره به اهمیت موضوع ایاب و ذهاب به روند پیگیری این موضوع تا سطح استانداری و شهرداری‌ها نیز اشاره کرد که در حال رایزنی و انجام است و مهم‌ترین مطالبه والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌باشد.

وی یکی از فعالیت‌های مهم آموزش‌وپرورش استثنایی را توسعه خدمت‌رسانی و افتتاح مراکز جامع سنجش و آموزش و توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی در نواحی چهارگانه آموزش‌وپرورش و شهرستان‌های جعفریه و کهک دانست.

پایان پیام/ ۷۸۰۴۶