برگزاری نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت در قم
برگزاری نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت در قم

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علی جهانگیری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، اظهار داشت: ویترین ورود زائر و گردشگر سه شهر مشهد و قم و شیراز است. دبیر […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علی جهانگیری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، اظهار داشت: ویترین ورود زائر و گردشگر سه شهر مشهد و قم و شیراز است.

دبیر نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت با بیان اینکه قم، مشهد و شیراز سه شهر اصلی در ورودی زائران سلامت هستند، گفت: طبق آمارهای موجود ۲۰ درصد از حدود سالانه ۱۰۰ میلیون زائر ورودی کشور با هدف سلامت به شهرهای زیارتی سفر می‌کنند.

وی بیان کرد: نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت با هدف توسعه گردشگری سلامت روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: باید در موضوع گردشگری سلامت هدف‌گذاری اقتصادی داشته باشیم و نقش دستگاه‌ها در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت استان در حوزه گردشگری سلامت تصریح کرد: هماهنگی سیاست‌ها و قوانین مهمترین زیرساخت و پیش زمینه برای رونق گردشگری سلامت است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت بیان کرد: کارگروه ویژه با موضوع طراحی هویت و اطلاع‌رسانی تشکیل شده و باید تولید محتوا مورد تاکید قرار بگیرد.

جهانگیری عنوان کرد: صبح روز چهارشنبه ۶ دی ماه نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت با برگزاری نشست تخصصی و کارگروه‌ها آغاز می‌شود و بعد از ظهر نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ ادامه پیدا کرده و معاون وزیر بهداشت به ایراد سخن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: آسیب‌شناسی گردشگری سلامت، دیپلماسی اقتصادی گردشگری سلامت، ظرفیت‌شناسی گردشگری سلامت و اطلاع‌رسانی و طراحی هویت و تولید محتوای تخصصی در حوزه گردشگری سلامت ۴ محور همایش گردشگری سلامت است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در زمینه درمان استان قم از ظرفیت خیرین به خوبی استفاده می شود و اختیار لازم به این عزیزان داده‌ایم، با رفع مشکلات حقوقی مجتمع الهادی، این مرکز به عنوان بیمارستان تخصصی دندانپزشکی به ۳۰۰ یونیت دندانپزشکی در چند سال آینده آماده خدمات‌رسانی به سه دهک کم درآمد خواهد شد.

دبیر نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت ترویج سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از اهداف این رویداد دانست و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت در دانشگاه علوم‌ پزشکی قم برای تدوین سیاست‌گذاری حوزه گردشگری سلامت نیز از اهداف مهم این همایش علمی است.

جهانگیری بیان کرد: شهر مشهد در زمینه حوزه گردشگری سهم بیشتری دارد و سپس شیراز و قم قرار دارند، تعداد مسافران به قم در زمینه گردشگری سلامت بیشتر است، اما بخاطر عدم وجود زیر ساخت های مناسب و پایین بودن زمان ماندگاری ارزش افزوده گردشگری سلامت قم بسیار کمتر از شهرهای مشهد و شیراز است.

وی سلامت محوری استان قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم در زمینه گیاهان دارویی جز بهترین ها است و ظرفیت های بسیار خوبی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین مجید اصغری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در این نشست، گفت: بسیج غربالگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا ۱۵ دی ادامه دارد که ۲۰۰ پایگاه در استان در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۳۲۰ هزار نفر یعنی یک چهارم جمعیت استان قم در طرح غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند که حدود ۲۰ درصد پیش فشار خون دارند و حدود ۷۰ هزار نفر افرادی هستند که نسبت به این موضوع بی اطلاع هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: ۱۴.۵ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال در قم به دیابت مبتلا هستند و ۳۰ درصد نیز فشار خون دارند، ۵ الی ۱۵ دقیقه ورزش روزانه سبب می شود ۵ سال عمر بیماران دیابتی افزایش پیدا کند.

همچنین در حاشیه این نشست با حضور مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و معاونان این دانشگاه و مهدی عنایت‌پور عضو خانه مطبوعات قم از پوستر نشست تخصصی سفر، زیارت و سلامت رونمایی شد.