۴۰۷ نفر در شوراهای حل اختلاف استان قم مشغول فعالیت هستند
۴۰۷ نفر در شوراهای حل اختلاف استان قم مشغول فعالیت هستند

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، مراسم تکریم و معارفه ریاست شوراهای حل اختلاف استان ظهر امروز در سالن آموزش دادگستری استان، برگزار شد. حجت‌الاسلام علی حکمت مظفری رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور،حجت‌الاسلام علی مظفری مدیرکل دادگستری قم،حجت‌الاسلام غریب دادستان عمومی و […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، مراسم تکریم و معارفه ریاست شوراهای حل اختلاف استان ظهر امروز در سالن آموزش دادگستری استان، برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی حکمت مظفری رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور،حجت‌الاسلام علی مظفری مدیرکل دادگستری قم،حجت‌الاسلام غریب دادستان عمومی و انقلاب قم و اعضای شوراهای حل اختلاف استان در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از زحمات سید حمید اسماعیلی رئیس سابق شوراهای حل اختلاف استان تقدیر و حجت‌الاسلام مجید قربانی به‌عنوان رئیس جدید شوراهای حل اختلاف استان قم معارف شد.

حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور نیز در این مراسم بیان کرد: ۳۵ هزار نفر در شورای حل اختلاف مشغول فعالیت هستند که ۱۳ هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط استخدام می‌شوند،موضوعی که در جلسات به آن توجه شد بخشی از پرونده‌هایی که قرار است به سیستم دادگستری بیاید در شورای حل اختلاف بررسی شود.

حجت‌الاسلام قربانی رئیس جدید شوراهای حل اختلاف قم در این مراسم تصریح کرد:اجرای سند رئیس قوه قضاییه در شورای حل اختلاف با حمایت و راهنمایی رئیس شورای حل اختلاف کشور و معاونین ایشان و همکاری اعضای شوراهای حل اختلاف سرلوحه کار من خواهد بود.

۶۹ شعبه حل اختلاف در قم مشغول فعالیت است

سید حمید اسماعیلی، رئیس سابق شورای حل اختلاف قم نیز در این مراسم اظهار داشت:در ابتدای فعالیت متوجه شدم ۱۸۷ شعبه در استان قم وجود دارد ولی برخی از این شعبه‌ها چندین سال فعال نبودند و سروسامان دادن به آن بسیار سخت بود.

وی افزود: برخی از دوستان یک ربع در محل کار حاضر می‌شدند و خود را مستحق دریافتی بالا دانسته و مدعی بودند که یک ربع کار آن‌ها معادل ۴ ساعت است و به من می‌گفتند که نمی‌توانی به من بگویی چه زمان بیایی و بروی.

رئیس سابق شورای حل اختلاف قم تصریح کرد: ۴۰۷ نفر در شورای حل اختلاف قم مشغول فعالیت هستند، ۶۹ شعبه حل اختلاف در قم مشغول فعالیت است و ۴۴ شعبه دادرسی داریم و۶۳ هزار دادنامه صادرشده و ۱۵ هزار پرونده کیفری سال گذشته وارد شورای حل اختلاف شد و با مصالحه ۷۹ درصد مورد ارزیابی قرار گرفت.

اسماعیلی عنوان کرد: رئیس شورای حل اختلاف قم و تهران با یکدیگر هم‌زبان هستند و این موضوع باارزش است و با یکدیگر نسبت دارند و سبب می‌شود شوراهای حل اختلاف باهمت بیشتر به فعالیت خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: از همه افرادی که در این مدت به من کمک کرده و من را به‌عنوان یک خادم قبول کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و قدردان زحمات و همکاری آن‌ها هستم.

کوچک‌سازی ستاد قوه قضاییه اولویت دستگاه قضایی است

حجت‌الاسلام علی مظفری، مدیرکل دادگستری قم نیز در این مراسم اظهار داشت: کوچک‌سازی ستاد قوه قضاییه ازجمله اولویت‌های دستگاه قضایی است.

وی افزود:افراد باتجربه قضایی که هم‌اکنون در ستاد دادگستری استان مشغول فعالیت هستند به‌عنوان قاضی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دادگستری قم بیان کرد: کمبود قاضی‌های کمک‌کننده به شوراهای حل اختلاف استان یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی قم است، با اعلام آمادگی ۲۳ قاضی در استان برای کمک به این شوراها بخشی از این دغدغه برطرف شده است.

مظفری گفت:افرادی که شایستگی صدور آرای مهم حقوقی رادارند و می‌توانند با بررسی دقیق پرونده‌ها مبنا و رویه‌ای برای محاکم عمومی در استان ایجاد کنند باید به‌جای به‌کارگیری در ستاد به‌عنوان قاضی مورداستفاده قرار گیرند.

وی بیان کرد: کوچک‌سازی دادگستری قم به‌عنوان اولویت در دستور کار است که در این راستا تعداد معاونت‌های این به سه تن کاهش می‌یابد.

مدیرکل دادگستری قم خاطرنشان کرد: مسیر تحول و ساماندهی دستگاه قضایی در قالب طرح تحول راهبردی قوه قضاییه آغازشده است، استخدام و تعیین تکلیف پرسنل و همچنین انتخاب قاضی‌ها و تعیین صلاحیت‌ها ازجمله دغدغه‌های اعضای شوراهای حل اختلاف است که امیدواریم در قالب این طرح برطرف شوند.