ابعاد مختلف تغییر جنسیت در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی قم بررسی شد
ابعاد مختلف تغییر جنسیت در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی قم بررسی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین بیات، رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در قم در این نشست پاسخگویی فقه به مسائل مستحدثه را نیازمند تعامل فقه با تخصص‌های مختلف دانشگاهی دانست و گفت: تغییر جنسیت از مسائلی است که مدت‌هاست در جامعه محل بحث […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین بیات، رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در قم در این نشست پاسخگویی فقه به مسائل مستحدثه را نیازمند تعامل فقه با تخصص‌های مختلف دانشگاهی دانست و گفت: تغییر جنسیت از مسائلی است که مدت‌هاست در جامعه محل بحث است.

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به ضرورت پاسخگویی فقهی به جنبه‌های مختلف تغییر جنسیت افزود: از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب به این مرکز مأموریت داده شده تا با مشورت با متخصصان حوزه‌های مختلف این موضوع بررسی و نتایج آن اعلام شود.

وی گفت: در این مرحله بدون هیچ پیش‌داوری و قضاوتی می‌خواهیم بدانیم موضوع چیست و جنبه‌های مختلف آن کدام است؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح‌زاده رئیس جلسه نیز در سخنانی رسالت مرکز موضوع شناسی احکام  فقهی را بهره‌گیری از عرف خاص و نظر متخصصان دانست و گفت: ثمره این کار وحدت عملی حوزه و دانشگاه است.

وی یکی از اهداف این مرکز را شناخت دقیق موضوعات روز جامعه و کاستن از اما و اگرها دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمی مدیر گروه پزشکی مرکز موضوع شناسی و دبیر جلسه هم در این نشست گفت: هدف این  مرکز بررسی بدون جانبداری موضوع تغییر جنسیت از نظر علوم مختلف است تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا تغییر جنس شکل می‌گیرد یا امکان‌پذیر نیست.

* تمایل به تغییر جنسیت یک مشکل روانی است

در ادامه محمدی، استاد دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات روان‌پزشکی با تفکیک جنس از  جنسیت گفت: به مذکر و مؤنث بودن فرد جنس گفته می‌شود در صورتی که به  برداشت یک فرد از خود جنسیت گفته می‌شود.

وی افزود: مسئله تمایل به تغییر جنسیت یک مشکل روانی است و به جای توسل شدن به اعمال جراحی و تغییر ظاهری افراد، باید ذهن‌ها و روان‌ها درمان شود.

محمدی گفت: هرگونه دست زدن به جسم افراد ممکن است فرد را ناقص و مشکلات را بیشتر کند.

رئیس مرکز تحقیقات روان‌پزشکی در ادامه رواج برخی مسائل نظیر تغییر جنسیت، هم‌جنس‌گرایی و ازدواج با حیوانات را تلاش سیاسی غرب برای محکوم کردن جوامع اسلامی دانست.

* در تغییر جنسیت صرفاً شکل ظاهری افراد تغییر می‌کند

رضایی از دانشگاه علوم پزشکی قم هم در ادامه با اشاره به اینکه ذات انسان در هنگام تشکیل نطفه شکل می‌گیرد گفت: ذات انسان قابل تغییر نیست و در فرایند تغییر جنسیت فقط شکل ظاهری افراد تغییر می‌کند.

* عمل تغییر جنسیت پرهزینه و پرعارضه است

مرعشی استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید چمران با تأکید بر این که با تغییر ظاهر هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند، گفت: درخواست برای تغییر جنسیت یک بیماری روانی است و اگر فردی چنین درخواستی داشته باشد باید از طریق روان‌درمانی درمان شود.

وی با اشاره به عوارض غیرقابل‌جبران اعمال جراحی تغییر جنسیت گفت: این تغییرات امکان تولیدمثل را از فرد می‌گیرد، عمل آن بسیار گران و پرعارضه است و ممکن است فرد پس از جراحی پشیمان شود و دیگر راهی برای برگشت وجود ندارد.

* روانشناسی پاشنه آشیل موضوع تغییر جنسیت است

ایزدیار استاد روانشناسی دانشگاه هم گفت: مسائلی نظیر مسائل سیاسی و تمدن جدید غرب بر روی انسان‌ها و ارزش‌های آن‌ها اثر گذاشته است و پاشنه آشیل موضوع تغییر جنسیت پزشکی نیست بلکه روانشناسی است.

* با عمل جراحی، تغییر جنسیت شکل نمی‌گیرد

سیم فروش پدر اورولوژی ایران هم در این نشست گفت: با انجام اعمال جراحی و تغییرات ظاهری تغییر جنسیت شکل نمی‌گیرد و افرادی که مرتکب چنین عملی می‌شوند، ممکن است بعدها پشیمان شده و حتی دست به خودکشی بزنند.

* مشخصات ژنتیک به‌هیچ‌وجه قابل تغییر نیست

مرتضوی از فعالان دانشگاهی در حوزه تغییر جنسیت هم گفت: ملاک‌های زن و مرد بودن مشخصات ظاهری هورمونی ژنتیکی و تفکرات افراد است که مشخصات ژنتیک به‌هیچ‌وجه قابل تغییر نیست.

بر اساس این گزارش، این نشست قرار است با بررسی دیدگاه‌های تخصصی در هفته‌های آینده ادامه یابد و نتایج آن به‌صورت جامع به کمیته فقهی مرکز موضوع شناسی با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید مطرح و نتیجه نهایی برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود.

پایان پیام/ ۷۸۰۴۱