برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضوی
برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضوی

سید مصطفی احمدزاده، عصر امروز ۳۰ آذر ماه در نشست خبری«اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری» در دفتر تبلیغات خراسان رضوی اظهار کرد: امسال اولین سالی است که نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری را دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار خواهد کرد اما این نمایشگاه در مرکز قم برای پنجمین سال برگزار می‌شود. وی افزود: هدف […]

سید مصطفی احمدزاده، عصر امروز ۳۰ آذر ماه در نشست خبری«اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری» در دفتر تبلیغات خراسان رضوی اظهار کرد: امسال اولین سالی است که نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری را دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار خواهد کرد اما این نمایشگاه در مرکز قم برای پنجمین سال برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی که ما از برگزاری این نمایشگاه این است که بتوانیم بخشی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه قم را در مشهد معرفی کنیم و به واسطه آن فعالیت‌های انجام شده در این چهار دهه را در معرض نقد و نمایش قرار دهیم. علاوه بر آن هدف دیگر ما این است که فعالیت‌های انجام شده خود را به لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، مراکز پژوهشی، طلاب، دانشجویان و افرادی که دفتر تبلیغات با آن‌ها ارتباط دارد، اطلاع‌رسانی کنیم.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در نظر داریم فضایی برای نقد عملکرد فعالیت‌ها خودمان در طی این چهار دهه اخیر را ایجاد و به نوعی خودمان را در معرض نقد بیرونی و درونی قرار دادیم تا متوجه نقاط ضعف و قوت‌ خود شویم.

احمدزاده خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات خراسان رضوی در طی هشت سال گذشته برنامه‌های خود را به سمت برنامه‌های خاص مسئله محوری متمرکز کرده و در این میان هم ۱۳ مسئله را در کانون توجه خود نیز قرار داده است. این مسائل همواره در جهت توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، اسلامی سازی، علوم اسلامی، توسعه و تعمیق فرهنگی قرآن کریم، سبک زندگی اسلامی، اخلاق، نظام سیاسی اجتماعی ایران، تمدن نوین اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی است به نوعی که این مسائل در فضای ملی و بین‌المللی مرجعیت لازم را پیدا کنند و به همین دلیل هم اعضای هیئت مدیره در پژوهشگاه موظف هستند که بر روی یکی از این ۱۳ مسئله به صورت تخصصی ورود پیدا کنند و با تمرکز بر روی آن در یک بازه زمانی پنج ساله بتوانیم این مرجعیت خاص را داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: نکته تمرکز ما روی ۱۳ مسئله‌ای است که به آن اشاره شد اما سیاست‌هایی را در قبال استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین توسعه و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط با کشورهای مختلف و شرکت در نمایشگاه‌های آنان و تقویت ارتباط با مراکز چاپ و نشر بین‌المللی انجام داده‌ایم. در واقع این نمایشگاه بدین منظور است که به نوعی همکاران، افراد، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که با ما همکاری می‌کنند، بدانند که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ما بر روی روی چه مسائلی متمرکز است.

احمدزاده عنوان کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی از سال ۶۳ تاسیس شده و در سال ۸۴ به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارتقا پیدا کرده و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌های خود را ادامه داده است.

وی افزود: در حال حاضر این پژوهشگاه دارای ۱۰ پژوهشکده است که در شهرهای اصفهان، مشهد و هشت پژوهشگاه دیگر هم در قم مستقر بوده و در حال فعالیت هستند، دارای دو مرکز علمی، هشت گروه پژوهش تخصصی، ۱۰۴ عضو هیئت علمی تمام وقت، ۱۰ عضو هیئت علمی پاره وقت، ۴۳ پژوهشگر، ۱۸۸ محقق، ۶۴۶ طرح پژوهشی در دست انجام، انتشار ۹۳۲ طرح پژوهشی، برگزاری ۱۵۵۰ نشست علمی در طی این چهار دهه اخیرکه در قالب فیلم و … بوده بر روی سایت‌ها و پایگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: همچنین برگزاری ۵۱۹ کرسی ترویجی، ۹ کرسی تخصصی نظریه پردازی، ۱۰۵ تفاهم نامه ملی، ۱۸ تفاهم نامه بین‌المللی، ۲۷ همایش بین‌المللی، ۴۷ همایش ملی، ۱۳۸ همکاری علمی، بیش از ۱۴۰۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر شده بخش از آن‌ها در این نمایشگاه قرار گرفته است، در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود داشته‌ایم.

احمدزاده گفت: همچنین بیش از ۲۰۰ اثر دفتر تبلیغات نیز در مجامع ملی و بین‌المللی به عنوان برگزیده، از آن‌ها تقدیر و یا در کتاب سال جمهوری اسلامی، جشنواره‌های فارابی به عنوان کتاب برتر شناخته شده‌اند. ۱۲ نرم افزار، هشت پایگاه اطلاع رسانی، دایره المعارف متعددی که ۲۱ دایره‌المعارف به چاپ رسیده و تعدادی نیز در دست چاپ است، ۱۶ اصطلاح نامه که برخی این‌ها در فضای بین‌المللی برگزیده شده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۷ فرهنگ نامه که از این تعداد ۱۳ فرهنگ نامه چاپ شده و چهار اثر دیگر نیز در دست چاپ است، ۱۱۹ مجموعه آثار و ۷۵ کلان پروژه داریم که در قالب نشست، کتاب و همایش هستند و ۴۱ ترجمه نیز از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی است.

این نمایشگاه فعالیت خود را به صورت رسمی از روز یکشنبه اول دی ماه سال جاری در دو نوبت صبح از ساعت هشت الی ۱۴ و عصر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ به مدت پنج روز پذیرای عموم علاقه مندان خواهد بود.

ویژگی‌های کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی

در ادامه حجت الاسلام وحید شریفی، رئیس اداره کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی اظهار کرد: این پژوهشگاه ۹ کتابخانه تخصصی در سطح کشور را مدیریت می‌کند و در این کتابخانه‌ها بیش از ۳۵۰ هزار جلد کتاب تخصصی در طی این سال‌ها گردآوری کرده است و بیش از ۱۲۰ هزار منبع دیجیتال به صورت رایگان در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

وی افزود: پایگاه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از شاخص‌ترین پایگاه‌ها هستند که اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی و کتابخانه دیجیتال را سرویس‌دهی می‌کنند. همچنین در شعبه خراسان کتابخانه دیجیتال، ۱۵ هزار جلد کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: گرایش کتاب‌های دیجیتال خراسان در حوزه ادیان و فِرّق است. در کتاب‌خانه‌های دفتر تبلیغات اسلامی هیچ محدودیتی برای استفاده مراجعه‌کنندگان ندارد و طلاب و دانشجویان علوم اسلامی و انسانی بدون هیچ قید و شرطی می‌توانند از این منابع استفاده کنند و ما هر روز از ساعت هفت الی ۲۰ در حال خدمت‌رسانی هستیم.

حجت الاسلام شریفی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این کتاب‌خانه‌ها، حضور متخصصین رشته‌های علوم اسلامی و انسانی در این کتاب‌خانه‌هاست و مراجعین می‌توانند ضمن بهره از منابع دیجیتال و چاپی از مشاوره و راهنمایی این افراد نیز استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۵ اپلیکیشین پژوهان راه‌اندازی شده است که در واقع یک کتاب‌خوان اندرویدی است و علاوه بر کتاب‌های منتشر شده خود مجموعه، کتاب‌های سایر ناشران را نیز سروی‌دهی می‌کند.

مدیر کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آخرین دستاورد فناوری دفتر تبلیغات که در نمایشگاه آذرماه رونمایی شد، پرتال جامع قرآن دفتر تبلیغات است که در این پرتال مقالات، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و سایر آثار قرآنی اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین در دفتر ما یک بخش تولید حرفه‌ای نرم‌افزار حضور دارند که در سال‌های اخیر بر روی اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی کار کرده‌اند.

انتهای پیام