– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم،حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه ریاست شوراهای حل اختلاف استان که در سالن آموزش دادگستری ، برگزار شد،اظهار داشت: استان قم مهد علم و فقه و تمدن است و منتسب به خاندان […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم،حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه ریاست شوراهای حل اختلاف استان که در سالن آموزش دادگستری ، برگزار شد،اظهار داشت: استان قم مهد علم و فقه و تمدن است و منتسب به خاندان اهل‌بیت(ع) است که باید الگوی مناسبی درزمینهٔ صلح و سازش در کشور باشد.

وی افزود: تا قبل از اجرای بخش‌نامه جدید قوه قضاییه به‌طور میانگین در سطح کشور بیش از ۳۱ درصد پرونده‌های ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف منتهی به سازش می‌شد.

رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور تصریح کرد:۷۸ درصد پرونده‌های ارجاع شده به شورای حل اختلاف قم منتهی به سازش شده است.

مظفری بیان کرد: ۳۰ درصد پرونده‌های صادره در سطح دادگستری‌ها مورد تجدیدنظرخواهی قرار می‌گیرند ولی تا امروز حداکثر درخواست‌ها برای تجدیدنظرخواهی زیر ۱۰ درصد است.

تشریح نشست شورای حل اختلاف قوا درباره اختلاف مجلس و دولت/استدلال‌های مجلس پذیرفته شدمجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه گشایش یافتشورای حل اختلاف صنعت، معدن و تجارت در گیلان راه‌اندازی می‌شود

وی گفت: باوجود همه کمبودها، شوراهای حل اختلاف استان قم در حد توان خود عملکرد بسیار خوبی داشته است و آرای مهمی صادر کرده است.

رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور بیان کرد: در سطح قوه قضاییه حمایتی که آیت‌الله رئیسی درزمینهٔ شورای حل اختلاف انجام دادند توسط هیچ شخصی انجام نشد، تصمیم بر این شد که نیروهای باسابقه شورای حل اختلاف کشور به‌صورت قطعی استخدام دستگاه قضایی شوند.

مظفری عنوان کرد:۳۵ هزار نفر در شورای حل اختلاف مشغول فعالیت هستند که ۱۳ هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط استخدام می‌شوند،موضوعی که در جلسات به آن توجه شد بخشی از پرونده‌هایی که قرار است به سیستم دادگستری بیاید در شورای حل اختلاف بررسی شود.

وی بیان کرد: در کنار تحولات سیستم قضایی موضوع شوراهای حل اختلاف موردتوجه است و باید با همفکری همه شوراهای حل اختلاف به نقش اصلی خود که به‌عنوان نهاد کمک‌کار به سیستم قضایی درزمینهٔ پرونده‌های مهم کمک کرده و فرصت کافی وجود داشته باشد و رضایت‌مندی عمومی محقق شود.

رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور عنوان کرد:شوراهای حل اختلاف بی‌منت و ادعا به فعالیت خود ادامه می‌دهند،در سطح کشور میانگین پرداختی ۵۳۰ هزار تومان است و برخی از این دوستان به خاطر کمبود اعتبارات بیمه نشدند.

مظفری بابیان اینکه ۳۵ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف شاغل هستند و ۶ هزار نفر را بیمه درمان کردیم،خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف با سلامت کامل و بی‌ادعا در کنار دادگستری به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و شایسته تقدیر هستند.