همایش گرامیداشت «روز حسابدار» در دانشگاه تهران/گذر از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد بازار عامل پیشرفت حوزه حسابداری
همایش گرامیداشت «روز حسابدار» در دانشگاه تهران/گذر از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد بازار عامل پیشرفت حوزه حسابداری
انجمن علمی حسابداری دانشگاه تهران-دانشکدگان فارابی در راستا گرامیداشت روز حسابدار اقدام برگزاری همایش گرامیداشت این روز مهم در روز 28 آذر ماه اقدام نمود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، در این گردهمایی به همت تیم اجرایی انجمن علمی حسابداری وحامیان مادی (مجموعه مالی سرا، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان (تولیدکننده برند اسنوا، دوو، بست) وشرکت سپهرهوش افزار آرنیکا) و معنوی همایش از اساتید به نام این رشته دعوت به عمل آمده بود. پرفسور ایرج نوروش و پرفسور ساسان مهرانی به عنوان سخنرانان ویژه همایش به ایراد سخن پرداختند. همچنین در پنل تخصصی بررسی مدارک حرفه‌ای بین المللی حسابداری دکتر علی هدایتی و دکتر امید فرجی به تفضیل به بررسی مدارک مهم در حوزه حسابداری اشاره کردند که در ادامه به شرح آن میپردازیم. در یکی دیگر از قسمت‌های همایش، میز گرد اساتید جهت بهبود ارتباط حرفه و دانشگاه تشکیل شد.

در ابتدا این همایش دکتر حمید زارع (ریاست محترم دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران) و دکتر محمد کاشانی پور به سخنرانی پرداخته و به حضار و مهمان خیر مقدم گفتند.

در ساعات ابتدایی این گردهمایی دکتر نوروش در سخنرانی خود به نقش مهم حسابداری در زیرساخت‌های مهم اقتصادی پرداختند. همچنین ایشان به کمک‌هایی که حسابداری می‌تواند باعث رفع نواقص و کاستی‌های اقتصاد شود اشاره کردند. ایشان افزایش نقادی در حسابداری که یکی از عامل‌های اصلی رشد حسابداری می‌باشد بسیار مهم دانستند. یکی از نقد‌هایی که ایشان ارائه دادند اقتصاد دولتی ایران بود که باعث کم شدن کارایی و افزایش هزینه‌ها میشود و یکی از راه حل های مهم برای پیشرفت حوزه حسابداری را گذر از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد بازار که باعث ورود استانداردهای بین المللی به حوزه حسابداری ایران می‌شود بیان کردند.

از صاحب نظران محترم، دکترمحمدرضا مهربان پور، دکتر اکرم افسای، دکتر فاطمه تلخابی، دکتر محمد نظری پور، دکتر مسعود بختیاری و دکتر سید عباس برهانی جهت تشکیل میزگرد، دعوت شده بود. اساتید محترم به بررسی شکاف‌های موجود میان دانشگاه و صنعت، راحل‌های موجود برای کاهش این شکاف و چگونگی ورود به بازار کار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته پرداختند.

در پنل تخصصی بررسی مدارک حرفه‌ای بین المللی حسابداری، دکتر علی هدایتی و دکتر امید فرجی مدارک ACCA و CMA حسابداری را بررسی کردند. در ابتدا به مسیرهای موفقیت در حسابداری و مسیرهای پیشرفت شغلی که شامل کسب تجربه در امور مالی، اخذ مدارک آکادمیک و کسب مدارک حرفه‌ای اشاره شد. سپس استادهای محترم حاضر در این پنل اقدام به معرفی مزایا و منافع عضویت در انجمن حسابداران انگلیس (ACCA) کردند. که میتوان به ایجاد مزیت رقابتی در بازار کار، امکان اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه آکسفورد بروکس، معافیت از برخی دروس آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران و …که از مزایا اخذ این مدرک مفید و کاربردی می‌باشد اشاره کرد. که هرکدام از این موارد به به تفضیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین به نحوه ورود به دوره‌های ACCA که شامل مراحل زیر میشود:

۱) ثبت نام به عنوان دانشجو در انجمن حسابداران خبره انگلستان

۲) گذراندن آزمون‌های ۱۳ گانه

۳) ارائه ۳ سال سابقه کار مرتبط

۴) گذراندن دوره آنلاین اخلاق و رفتار حرفه ای اشاره شد. همچنین در این پنل به سوالاتی همچون سطح زبان مورد نیاز برای گذراندن دوره‌های مذکور، نحوه تهیه متون آموزشی،مدت زمان دوره و دیگر سوالات مهم پیرامون این حوزه پاسخ داده شد.

در ادامه نیز دکتر ساسان مهرانی به موضوعاتی همچنون کاهش شکاف حرفه و صنعت و تغییر بعضی از دروس دانشگاهی به جهت کاربردی تر شدن دروس این رشته اشاره کردند.

در این گردهمایی علاوه بر نشست‌های تخصصی مذکور مسابقاتی با محتوای حسابداری برگزار شد که جوایزی نفیسی از طرف گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان (تولیدکننده برند اسنوا، دوو و بست) به برندگان مسابقه داده شد.

در پایان این همایش نیز از دانشجویان برتر رشته حسابداری استان قم و اساتید این رشته تقدیر به عمل آمد.

آقای محمد مهدی فلاح ،دبیر انجمن علمی حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ، ضمن تشکر از مسئولین دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و حامیان همایش، افزود: انجمن های علمی بازوان پرتوان علمی و فرهنگی دانشگاه ها هستند که نقش سازنده و مهمی در پویایی محیطی و علمی دانشگاه ها دارند و از تلاش دانشجویان برای تحقق این هدف ابراز خرسندی کرد و افزودند
هر کار بزرگی پر از سختی ها و دشورایی است که دانشجویان حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران توانستند به آن غلبه کنند و توانایی و استعداد خود را شکوفا کردند