همایش تجلیل از فعالین حوزه جمعیت استان قم با رویکرد مردمی برگزار می‌شود
همایش تجلیل از فعالین حوزه جمعیت استان قم با رویکرد مردمی برگزار می‌شود
عبدالهی گفت: همایش تجلیل از فعالین حوزه جمعیت استان قم در دوم آبان ماه با رویکرد مردمی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، زینب عبداللهی در هم‌اندیشی در چهارچوب عملکردهای حوزه بانوان و خانواده با حضور بانوان خبرنگار در دفتر امور زنان و خانواده استانداری قم اظهار داشت: درصدد بودیم در حوزه زنان و خانواده به آنچه گفته‌ایم عمل کنیم، در این راستا تعامل و هماهنگی با اصحاب رسانه می‌تواند خروجی بهتری داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین جایگاه بانوان در عرصه‌های مختلف بیان کرد:سال گذشته پس از اغتشاشات، طراحی‌هایی صورت گرفت که به جایگاه زنان آسیب وارد نماید و دشمن در صدد کشف حجاب در بانوان بود که نتوانست در این زمینه موفق باشد و با مدیریت رهبری بسیاری از توطئه‌ها حنثی شد.
وی تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌ها در حوزه زنان و خانواده، درصدد اطلاع رسانی به روز برنامه‌ها و فعالیت‌ها هستیم و با هم‌اندیشی بتوانیم نگاه کارشناسانه‌تری نسبت به مسائل داشته باشیم.
عبداللهی در مورد برخی از مشکلات در حوزه رسانه و به خصوص وضعیت اشتغال بانوان عنوان کرد: باید بر روی مسائل و مشکلات اصحاب رسانه نگاه کارشناسه‌تری صورت بگیرد ضمن اینکه نیاز داریم خبرنگاران به صورت تخصصی وارد حوزه‌های مختلف شوند تا راهگشای رفع بسیاری از مشکلات باشند.
وی با ابراز خرسندی از موفقیت بانوان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خاطرنشان کرد: در قبل از انقلاب دو نگرش در خصوص زنان وجود داشت در یک نگرش، زنان را همچون کالا و ابزاری می‌دیدند و در نگرش دیگر برگرفته از دیدگاه منفعلانه شرقی، می‌خواستند زنان در عرصه اجتماعی نباشند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: امام خمینی(ره)، گفتمان جدیدی را در مورد زن ارائه داد که به عنوان الگوی سوم زن مسلمان می‌شناسیم که در آن بیان می‌شود زن می‌تواند در عین رعایت حجاب و عفاف به پیشرفت هم برسد.
وی افزود: اگر بانوان این الگو را سرلوحه خود قرار دهند می‌توانیم قابیلیت‌ها و فعالیت‌ها را بشناسیم و براین اساس رسانه به خصوص بانوان فعال نقش مهمی در تبیین این مساله در جامعه دارند.
عبداللهی عنوان کرد:رسانه باید زیبایی‌های این جبهه را به نمایش بگذارد و به معرفی الگوی سوم زن مسلمان بپردازد، با عنایت به اینکه هر حرکت خوبی شکل گرفته از قم بوده، انتظار می‌رود حرکت شایسته‌ای از قم شکل بگیرد و در بعد رسانه ای شاهد تحولات خوبی باشیم به خصوص اینکه الگوی عملیاتی فراوانی داریم.
وی تصریح کرد: ایجاد تشکلی در ارتباط با بانوان فعال رسانه‌ای به صورت مردمی می‌تواند راهگشای تحقق بسیاری از اهداف باشد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به برنامه‌های خانواده محور بیان کرد: راه اندازی مرکز جامع خانواده را در دستور کار قرار داه ایم و بنا داریم این مرکز را به زودی راه‌اندازی نماییم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه جوانی جمعیت تلاش‌های خوبی انجاک شده و در صدد برگزاری جلسات هستیم و امیدواریم بتوانیم در سطح استان برنامه‌های راهبردی خوبی را دنبال کنیم، در این باره در قانون امکان اجرا وجود دارد و هم الگوی بیرونی داریم و حمایت‌های لازم نیز در این باره دیده می‌شود.
عبداللهی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که ما پیگیری می‌کنیم بحث ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که در دل آن، این مرکز خانواده وجود دارد و حرکت‌های خوبی نیز انجام شده است.
وی گفت: یکی از مسائل مهمی که رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان به آن اشاره کردند همین موضوع جوانی جمعیت است و اگر در باره این حوزه مهم برنامه‌ریزی و مشکلات را حل نکنیم در آینده چالش‌های زیادی همچون تحدید نسل داریم.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم افزود: یکی از سیاست‌هایی که از طرف غرب مدیریت شد و توانستند به گونه ای به مملکت ما القا کنند همان شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر بود.
وی عنوان کرد: در صورتی که افزایش جمعیت، مولفه مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ماست و قدرت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما همه مشروط به جمعیت است.
عبداللهی بیان کرد: متاسفانه سالهای متمادی این موضوع مهم مورد غفلت واقع شد و همچنان نیز گلایه‌هایی وجود دارد که علی رغم تصویب قوانین، اجرایی نمی‌گردد.
وی تصریح کرد: همه تلاش در ستاد جمعیت این است که در سطح استان بتوانیم آن را عملیاتی کنیم، چند روز قبل واگذاری زمین به خانواده دارای سه فرزند به بالا را داشتیم و تعدادی واگذار شده و تلاش هستیم به طور کامل تحقق یابد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم اظهار داشت: طبق آئین نامه داخلی وزارت راه و شهرسازی استان‌ها امکان دریافت دو حمایت از دولت وجود ندارد و یا باید واگذاری زمین و یا طرح مسکن ملی برای افراد اجرایی شود.
وی گفت: در بحث قانون جمعیت تلاش شد موانع فرزندآوری حل شود، این قانون ۲۸ آبان ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور به دستگاهها ابلاغ شد و از زمان ابلاغ هم قابلیت اجرا دارد.
عبداللهی افزود: طرح مسکن ملی قبل از این قانون جریان داشته و افرادی که قبل از ابلاغ این قانون ثبت نام کرده بودند بعد از ابلاغ قانون مشمول قانون جمعیت شده اند هم می توانند از آن مزایای طرح ملی و هم زمین بهره مند شوند و اگر کسانی باشند که بعد از ابلاغ قانون، ثبت نام در طرح ملی مسکن را انجام داده باشند مشمول قانون جمعیت جوان هستند می‌توانند از یکی از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.
وی اظهار داشت: کسانی که هر کدام از این ها را انتخاب کنند چه زمین و چه مسکن ملی وقتی که کامل دریافت کردند و قانون برای مورد دوم برقرار باشد از آن می توانند استفاده کنند ابتدا باید یک حمایت را دریافت کنند و بعد حمایت دوم را به دست بیاورند، زمینی که در طرح جوانی جمعیت واگذار می‌شود سه دانگ متعلق به پدر و سه دانگ برای مادر بوده و این زمینه به طور کلی آماده‌سازی شده و دارای تسهیلاتی است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم عنوان کرد: اخیرا تفاهم نامه ای با علوم پزشکی و مراکز بهداشت منعقد و به سمت طرح جمعیت حرکت کرده‌ایم و مکلف شده‌اند در این باره وارد عرصه شوند.
وی توضیح داد: در این راستا۴۳۰ نفر کادر بهداشت شامل ماماها و مراقبین بهداشت و پزشکان مراکز بهداشت آموزش‌ها را آغاز کرده‌اند و ضرورت افزایش جمعیت برای آنها تبیین شده و آموزش فنون و مهارت های مشاوره فرزند آوری را گذرانده‌اند.
عبداللهی اظهار داشت: همایش تجلیل از فعالین حوزه جمعیت استان قم در دوم آبان ماه همایش با رویکرد مردمی برگزار می‌شود و با عنایت به اینکه تشکل‌های مردمی متعددی در حوزه جوانی جمعیت داریم که در سطح ملی فعالیت می‌کنند قرار است عملکردها را ارائه دهند و از آنها تجلیل شود.
گفتنی است در این جلسه بانوان خبرنگار برخی از مسائل و مشکلات در حوزه تهیه خبر و همچنین مسائل اجتماعی در حوزه زن وو خانواده را مطرح کردند.