یادآوری عاقبت الامور در شب تجلیل از خبرنگاران
یادآوری عاقبت الامور در شب تجلیل از خبرنگاران
گردوخاک در شب تجلیل از روز خبرنگار هشداری به همه شرکت کنندگان بود که بدانند باید در خصوص محیط خود، چه محیطی که در آن زیست می کنیم و چه محیطی که مدیریت و تصمیم گیری شرایط آن را برعهده اشخاصی که مدیر و مسئول خطاب می شوند قرار داده ایم، باید مطالبه گر باشیم.

احمد ظهرابی؛ شب گذشته در حالی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در فضای روباز یادمان شهدای دانشگاه قم برگزار شد که به گفته آقای فخرالدین یوسف پور مدیرعامل خانه مطبوعات استان، پس از چندین بار استعلام از هواشناسی و تایید هوای صاف، بدون باد و گردوخاک تصمیم به جانمایی این مراسم در فضای روباز شده بود.
مراسمی که به یکی دیگر از خاطرات همکاران خبری استان تبدیل شد! با استقبال گرم وزش باد و گردوخاک پس از استقبال و خوش و بش همکاران با یکدیگر بود.
مراسمی که همچون سالهای قبل به عدم توجه به خود قشر خبرنگار برگزار شده و مثل تمامی برنامه های پوششی در طول سال، شاهد سخنرانی برخی از مقامات و مسئولین استانی بود.
مراسمی که می توانست به دلیل حضور تقریبا تمامی خبرنگاران استان در یک مکان، فضای مناسبی برای گفتگوی افراد دغدغه مند برای بهبود وضعیت شغلی، ارائه پیشنهادات و انتقادات از یکدیگر که مسلما به ارتقا سطح کلی و کیفی استان و احترام قائل شدن برای خبرنگاران برای نقد و به چالش کشیدن خود باشد.
برنامه تجلیل از روز خبرنگار با حضور استاندار، شهردار و برخی دیگر از مسئولین استانی که سخنران های ثابت اغلب برنامه های پوششی در استان هستند با وزش باد و گردوخاک و همچنین سخرانی ایشان، یادآور این نکته بود که باید خبرنگاران نسبت به محیط زندگی خود بیشترین حساسیت و مطالبه گری را داشته باشند تا در روز بزرگداشت خود گرفتار توفان خاک و خاطره سازی نشوند.
این روزها شهر قم شاهد هوایی آلوده به گردوخاک است و مردم شهر با داشتن سوال به دلیل تداوم این شرایط، علت و مرتفع شدن هر چه سریعترآن را خواستارند، گردوخاکی که نویسنده این یادداشت از سالهای گذشته در خصوص آن گزارش هایی هشدارآمیز تولید، در رسانه متبوع منتشر و در فضای مجازی نیز نشر داده بود و با وجود درخواست از مسئولین برگزاری این مراسم گرامیداشت برای صحبت چند دقیقه ای برای توضیحاتی صنفی و ارائه پیشنهاد و انتقاد، با مخالفت مسئولین برگزاری مواجه شده بود و همچنان باید تأکید داشت که یک دست صدا ندارد.
روند برگزاری مراسم گرامیداشت روز خبرنگار، با وجود گردوخاک به گونه ای پیش رفت که هیچ گونه زمان حداقلی برای درخواست صحبت در جمع همکاران به دلیل شرایط بد آب و هوایی و همچنین قرعه کشی و طلبیده شدن برای زیارت مشهدالرضا و عتبات عالیات برای همکاران، را مهیا نمیکرد و شرایط به گونه ای بود که همکاران رسانه ای همچون زمانی که در برنامه های پوششی در طول سال به سر می بردند در این برنامه نیز در انتظار پایان مراسم و رفتن از آن فضا بودند.
گردوخاک در شب تجلیل از روز خبرنگار هشداری به همه شرکت کنندگان بود که بدانند باید در خصوص محیط خود، چه محیطی که در آن زیست می کنیم و چه محیطی که مدیریت و تصمیم گیری شرایط آن را برعهده اشخاصی که مدیر و مسئول خطاب می شوند قرار داده ایم، باید مطالبه گر باشیم.
چه خوب است به گفته یکی از پیشکسوتان عرصه خبر در استان قم، خبرنگار همچون کبریت بی خطر نباشد و مسئول، مدیر و تصمیم گیر در استان از حضور در جمع خبرنگاران آن هم جایی که تعداد زیادی از خبرنگاران حضور داشته باشند دچار اضطراب شده و پاسخگویی نسبت به عملکرد خود را همیشه و به بالاترین درجه حس کند.
چه خوب است ما خبرنگاران روحیه انتقاد را اول به خود و بعد از آن به مسئولین، با اقتدار کامل تذکر دهیم و ارزش و جایگاه رسالت زینب وار خود را به گوش آنان هر دقیقه و ساعت تذکر دهیم.
در پایان با قدردانی از تلاش متولیان برگزاری این مراسم، خود و همکاران را به جایگاه و ارزشمندی حرفه خود(زینب وار عمل کردن و نتیجه گرفتن) متذکر شده و تلاش همه جانبه در امر اطلاع رسانی صحیح و هدفمند را تنها راه نجات از مشکلات و رفع چالش ها در جامعه و مهمتر از آن حذف مدیر و مسئول نالایق متصور می شوم.

احمد ظهرابی عکاس، تصویربردار و خبرنگار خبرگزاری ایسنا