سال گذشته ۴۰ هزار نفر در قم خون اهدا کردند
سال گذشته ۴۰ هزار نفر در قم خون اهدا کردند
مهدی پهلوانی ستوده، مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: سال گذشته ۹۰ هزار فرآورده خونی از ۴۰ واحد خون استحصال شده که ۶۰ هزار فرآورده در داخل استان مورد استفاده قرار گرفته و مازاد آن نیز به شبکه ملی خون‌رسانی منتقل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، مهدی پهلوانی ستوده امروز در جمع خبرنگاران با تقدیر از اصحاب رسانه استان به عنوان سفیران اهدای خون و اهداکنندگان مستمر اظهار کرد: هر واحد خون اهدایی می تواند با توجه به فرآوری، سه نفر را به زندگی بازگرداند.

وی با تصریح بر اینکه ۱۰۰ درصد نیاز استان قم به خون و فرآورده های خونی با مشارکت مردم و اهداکنندگان تأمین می شود ادامه داد: البته در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد، چراکه ان شاء الله تا سه سال آینده، بیمارستان های جدیدی به مجموعه فضاهای درمانی و بهداشتی استان اضافه می شوند که قطعا این بیمارستان ها نیازمند پشتیبانی در موضوع خون و فرآورده های خونی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان سپس به آمار اهداکنندگان خون در استان توجه داد و گفت: در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای اهدای خون خود به دو مرکز اهدای خون استان مراجعه کرده اند که با توجه به معاف شدن حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر از آنان در مرحله معاینات پزشکی پیش از اهدا، ۴۰ هزار واحد خونی از مراجعه کنندگان دریافت شده است.

وی افزود: حدود ۹۰ هزار فرآورده خونی از این ۴۰ هزار واحد خون استحصال شده که ۶۰ هزار فرآورده در داخل استان مورد استفاده قرار گرفته و مازاد آن نیز به شبکه ملی خون‌رسانی منتقل شده است.

 

پهلوانی همچنین به رونمایی از دستگاه خودکار گروهبندی خون در قم به مناسبت چهل و نهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه دستگاه خودکار غربالگری خون نیز تا پایان سال به مجموعه تجهیزات اداره کل انتقال خون استان اضافه می شود.

مدیرکل انتقال خون استان در پایان سخنان خود به موضوع احداث ساختمان پردیسان اداره کل پرداخت و بیان کرد: خرید زمین و دریافت مجوزهای لازم برای احداث این ساختمان انجام شده و امیدواریم با اطلاع رسانی اصحاب رسانه و از محل کمک خیرین و اعتبارات عمرانی دولتی، بتوانیم عملیات احداث این ساختمان را در منطقه پردیسان آغاز کنیم.

 همچنین علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم، به برخی آمار مربوط به اهدای خون در استان توجه داد و گفت: در حال حاضر و به طور متوسط، روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد اهدای خون در استان انجام می شود که البته این آمار در برخی مناسبت ها رشد چشمگیری دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه طی هر نُه دقیقه در استان قم، یک بیمار با استفاده از خون های اهدایی و فرآورده های خونی نجات پیدا می کند.

کبیری با اشاره به این که تنها ۴ درصد اهداکنندگان خون در قم از بانوان هستند، خواستار فرهنگسازی اصحاب رسانه استان برای افزایش تعداد جوانان و بانوان اهداکننده مستمر خون در قم شد.

وی اضافه کرد: متأسفانه باورهای نادرستی درباره اهدای خون بانوان وجود دارد که لازم است تا اصحاب رسانه با اطلاع رسانی ها و روشنگری های مستمر خود، این باورها را از بین ببرند و آنان را به اهدای خون تشویق کنند.

کبیری با تأکید بر اینکه سلامتی اهداکنندگان و سلامتی خون اهدایی برای سازمان انتقال خون بسیار مهم است اظهار کرد: بر این اساس و در معاینات پزشکی که از مراجعه کنندگان برای اهدای خون انجام می شود، برخی از این عزیزان از اهدا معاف می شوند.

وی با اشاره به این که آمار اهداکنندگان خون در استان قم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، هشت درصد رشد را نشان می دهد گفت: خوشبختانه در دهه نخست ماه محرم الحرام سال جاری نیز حدود دو هزار مراجعه برای اهدای خون در استان به ثبت رسیده است.

پیش از این جلسه، جمعی از اصحاب رسانه استان برای نوزدهمین سال پیاپی و در فرهنگسازی پویش «نذر خون»، اقدام به اهدای خون کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس