نسخه دوم نرم‌افزار «قواعد ادبیات عربی» در قم رونمایی شد
نسخه دوم نرم‌افزار «قواعد ادبیات عربی» در قم رونمایی شد
همزمان با ایام ذی‌حجة الحرام، آئین رونمایی از نسخه دوم نرم‌افزار «قواعد ادبیات عربی» در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سید مصطفی حسینی مدیر پژوهشی نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی نسخه ۲ در نشست خبری که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار شد اظهار داشت: در ایام دعا و نیایش و در آستانه عید قربان، فرصتی است تا یکی از محصولات فاخر پژوهشی این مرکز رونمایی شود.
وی تصریح کرد: درک و شناخت صحیح زبان عربی برای فهم بهتر معارف اسلام دارای اهمیت زیادی است، با توجه به اینکه زبان رسمی اسلام، عربی بوده و منابع مهم و دسته اول آن نیز همچون قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام به این زبان‌اند، از این جهت برای شناخت عمیق معارف اسلامی، بر محققان و علاقمندان لازم است تا زبان عربی را خوب بدانند و بفهمند.
حسینی عنوان کرد: علوم پایه در شناخت زبان عربی نیز دارای جایگاه مهمی است، در این زمینه نخستین گام جهت آشنایی عمیق با زبان عربی، دانستن علم صرف است که به بررسی وضعیت کلمه و حالات مختلف آن جهت ارائه معنای دلخواه گوینده می‌پردازد.
وی بیان کرد:علم نحو نیز به بررسی جمله و وضعیت کنار هم قرار گرفتن کلمات در یک جمله خواهد پرداخت و علم معانی و بیان و بدیع نیز عهده‌دار آشکار کردن معنا و مفهوم جملات و کشف منظور گوینده است.
مدیر پژوهشی نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی خاطرنشان کرد: تمدن خط و کتابت علوم به خصوص در زبان عربی اهمیت زیادی دارد که در این نرم‌افزار منابعی با گرایش املاء و صحیح نوشتن آورده شده که در نسخه قبل وجود نداشت.
وی گفت:همچنین برای فهم شعر و حالات و اقسام آن در زبان عربی هم منابعی با موضوع عروض و قافیه آورده شده است.
حسینی اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی عدم مجوز مالکیت معنوی در بسیاری از کتاب‌ها به خصوص در نسخه اول این نرم‌افزار است که متاسفانه بیشتر ناشرین و نویسندگان، نشر دیجیتال را رقیب خود می‌دانند و به اشتباه تصور می‌کنند که با خرید نرم‌افزار، دیگر به خرید کتاب رغبت نخواهد شد.
وی ادامه داد:در حالیکه نرم‌افزارهای نور به معرفی بهتر کتاب کمک می‌کند و کاربران را به خرید کتاب‌هایی که در نرم‌افزار با آنها آشنا شدند، تشویق می‌کند تا از این رهگذر به ناشرین و نویسندگان نیز کمک شده باشد.
مدیر پژوهشی نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی با قدردانی از از همه ناشران و نویسندگانی که با ارائه مجوز استفاده از آثارشان، در بهبود کمی و کیفی محصولات نور نقش داشته‌اند تصریح کرد: در این نسخه، قابلیت‌های بی‌شماری نسبت به نسخه قبلی وجود دارد.
وی عنوان کرد:امکان دسته‌بندی کتاب‌ها، ارائه نسخه متنی و تصویری کتاب‌ها و اتصال صفحه به صفحه به یکدیگر، ارتباط متن به شرح و ترجمه، ارتباط‌دهی آیات قرآن کریم به متن، ارتباط‌دهی لغات متن به چندین دوره لغت‌نامه، استفاده از موتور جستجوی پیشرفته نور، قابلیت یادداشت برداری و انتقال متن به محیط Word از مهم‌ترین قابلیت‌های پژوهشی نرم‌افزار است.
حسینی بیان کرد:این نرم‌افزار نسبت به نسخه قبلی دارای ارتقاء فنی بوده که ارتقاء رابط کاربری، سازگاری با انواع نمایشگرها، سرعت بیشتر در نصب، ارتباط نرم‌افزار با وب‌سایت‌های اینترنتی نور مانند ویکی نور از ویژگی‌های فنی آن محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نسخه دوم نرم‌افزار «قواعد ادبیات عربی» کتابخانه‌ای است که نسبت به نسخه قبلی، افزایش بیش از سه‌ برابر داشته و تعداد منابع از ۱۴۳ عنوان کتاب در ۲۵۲ جلد در نسخه اول به ۵۳۶ عنوان در ۸۴۹ جلد در نسخه دوم ارتقاء یافته است و به موضوعات متنوع از قبیل صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، املاء و کتابت، عروض و قافیه … پرداخته است.
مدیر پژوهشی نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی گفت:استفاده از جست‌و‌جوی پیشرفته، قابلیت مشابه‌یابی متن انتخابی، ارتباط واژگان متن با چندین دوره لغت‌نامه، از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.