چرا باید با اعطای «کارت هدیه» در نشست‌های خبری مخالف بود؟!
چرا باید با اعطای «کارت هدیه» در نشست‌های خبری مخالف بود؟!
نشست خبری مدیرکل دادگستری استان قم تقریبا با دعوت گزینشی خبرنگاران و غیرخبرنگاران برگزار شد؛ جلسه‌ای که تقریبا با سوالات تکراری و کم‌اثر از مدیرکل دادگستری و دادستان، شروع و پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، نشست خبری مدیرکل دادگستری استان قم پیش از ظهر روز پنج‌شنبه یکم تیر ماه، تقریبا با دعوت گزینشی خبرنگاران و غیرخبرنگاران برگزار شد.

جلسه‌ای که تقریبا با سوالات تکراری از مدیرکل دادگستری و دادستان، شروع و پایان یافت؛ سوالاتی که گاها پاسخ آن در مقاطع مختلف داده شده است!

علت حضور قاطبه افراد حاضر در نشست خبری مدیرکل دادگستری استان قم، بذل و بخشش «کارت هدیه» قابل توجه به خبرنگاران است؛ اتفاقی که در نشست خبری چند روز پیش سازمان آب و فاضلاب و چندین برنامه دیگر شاهد آن بودیم.

این معضل باعث شده است افراد خبرنگارنما، پای ثابت نشست‌های خبری دارای هدیه شوند و فعالیت‌های خود را حول این محور ترسیم کنند؛ این درحالی است که بررسی‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که تعداد قابل توجی از افراد فوق در نشست‌های مهمی که بدون کارت هدیه است؛ یا غایب‌اند و یا رغبتی به حضور در این گونه جلسات و نشست‌ها ندارند.

مسئله اصلی اینجاست که روابط عمومی‌های دستگاهای قضایی و دولتی و همچنین نهادهای عمومی و انقلابی، شناخت درستی از میزان تاثیرگذاری، مخاطب و کنش‌گری رسانه‌های استان قم ندارند که این موضوع باعث شده است تا فراهم کردن «سیاهی‌ لشکر» برای آنان، اولویت مهم‌تری نسبت به مطالبه‌گری و انتشار اخبار باشد!

این مسئله چنان بغرنج و حاد شده است که در برخی از نشست‌های خبری اخیر، بعضی از افراد سودجو برای دریافت کارت هدیه بیشتر، با فرزند خود یا به صورت گروهی از یک رسانه و یا با عنوان رسانه‌هایی در این نشست‌ها حضور یافتند که اصلا دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات نیستند.

به همین سبب، توزیع غیرکارشناسی منابع حداقلی روابط عمومی سازمان‌ها، در عمل تنها مأمنی برای مهندسی و شلوغ جلوه دادن نشست‌های مدیران شده که این موضوع علاوه انعکاس چهره‌ای نامناسب از جامعه خبری قم، زمینه سوءاستفاده از خبرنگاران و به حاشیه رفتن مطالبات جدی مردم را در پی داشته است.

به عبارتی دیگر اگر ممنوعیت اعطای «کارت هدیه» در نشست‌های خبری اعمال و یا دست کم هدفمند شود؛ نه دیگر نیاز است که روابط عمومی‌ها به سبب کمبود منابع دست به گزینش خبرنگاران بزنند که خواسته یا ناخواسته رسانه‌ای را نادیده بگیرند و نه این گونه نشست‌ها از افراد بدون دغدغه می‌شود.

البته مخاطب این نقد، شیوه توزیع نامناسب منابع دولتی و عمومی و افراد به ظاهر خبرنگار است که تنها علت حضور آنان در برنامه‌های این چنینی منافع مادی است و خبرنگاران شریف و کارکشته قم از اتهام کاسبی و تقلا برای دریافت هدیه، مبری هستند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)