ابعاد زندگی انسان در ایجاد مسکن و چگونگی شهرسازی دیده شود
ابعاد زندگی انسان در ایجاد مسکن و چگونگی شهرسازی دیده شود
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به اینکه متأسفانه رشد و توسعه شهرها بر اساس برنامه نبوده و بر پایه تسلیم در برابر شرایط بوده است، گفت: ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها در شهر ها انفعالی بوده، در حالی که شهرسازی مطلوب می‌بایست متناسب با زیرساخت‌ها ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری بعد از ظهر پنجشنبه در نشست تبیینی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی که به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و بسیج مهندسین استان قم برگزار شد اظهار داشت: مسکن باید به عنوان زیستگاه و زیست بوم به آن نگاه شود و محیط پیرامون نیز متناسب با آن ایجاد شود.

نایب رئیس مجلس مجلس شورای اسلامی گفت: اولین نکته‌ای که در زمینه زیستگاه باید بدان توجه شود، زیست دینی و الهی است؛ چرا که فطرت انسان الهی است.

وی گفت: توجه به زیست فرهنگی نیز موضوع مهمی است که باید بدان توجه شود و معتقدیم فرهنگ نجات بخش، در شاخصه دینی و عبادی نهفته است.

ذوالنوری ادامه داد: شاخصه‌های دیگری مثل ارتباطاتی و معاشرتی نیز باید در ساخت مسکن لحاظ شود که در این زمینه روایات زیادی در خصوص صله رحم و برکات آن داریم که متأسفانه امروز این ارتباطات کمرنگ شده است.

وی گفت: امروز متأسفانه بسیاری از خانه‌ها در شهرهای بزرگ به صورت خوابگاهی است که ضرورت دارد ابعاد زندگی انسان در ایجاد مسکن و شهرسازی دیده شود.

ذوالنوری بیان داشت: متأسفانه رشد و توسعه شهرها بر اساس برنامه نبوده و بر پایه تسلیم در برابر شرایط بوده است و ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها انفعالی بوده است، در حالی که شهرسازی مطلوب می‌بایست متناسب با زیرساخت‌ها ایجاد شود.

وی ابراز داشت: سیاست‌های مدون جامع و حساب شده ای بر اساس شاخص‌های دینی، عرفی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی در حوزه شهرسازی تعریف و تدوین نشده است و دولت‌ها علارغم وعده‌هایی که می‌دهند اما در پایان دوره خروجی مطلوبی ندارند.

نماینده مردم قم در خانه ملت افزود: امروز کسی نیست که نگوید تهدیدات امنیتی کشور مرهون شرایط اجتماعی، فضای مجازی، مشکلات خانوادگی، معضلات اجتماعی نیست که این امر در طول ده‌ها ایجاد شده است و سبک زندگی جامعه تغییر یافته است که بخش مهمی از آن مسکن و محل تعالی و زندگی انسان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر